نکاتی در خصوص نحوه ارتباط با فرد نابینا

روز 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است.

نکاتی در خصوص تعامل با نابینایان :

1- در برخورد با فرد نابینا از ترحم و دلسوزی و مراقبت زیادی بپرهیزیم چون موجب انتقال حس تحقیر به فرد نابینا می شود ، بهتر اینکه که کاملا عادی رفتار کنیم و نابینایی فرد باعث نشه یه جور خاص و متفاوت رفتار کنیم اونا هم مثل افراد دیگه هستند و از جهاتی توانمند تر از بقیه افراد بنا بر این با دلسوزی زیادی اونا رو تحقیر نکنیم. نه بیتفاوت باشید و نه کنجکاو! نه چنان رفتار کنید که انگار اصلا کسی را ندیده اید و نه چنان عمل کنید که انگار یک موجود فضایی را در مقابل خود میبینید...

2-همیشه با این دید به نابینایان نگاه کنید که آن ها هم مانند بقیه افراد هستند فقط کار های ساده را به شکل دیگری انجام می دهند نابینا بودن به این معنی نیست که اونا نمی تونن کاری رو انجام بدن بلکه به این معنیه که اونا نسبت به بقیه ی افراد حسشون کمتره . در واقع افراد نابینا فقط نمی تونند ببینند ولی حواس دیگه شون سالم است و شاید بهتر از سایر افراد کار کند!

3-برای ایجاد ارتباط دوستانه با فرد نابینا شما پیشقدم شوید! شاید شما عادت کرده باشید همیشه با نگاه و لبخند اولین کلام را به دیگری بگویید ولی در مورد فرد نابینا وضع فرق دارد. فرد نابینا نمیتواند شما را ببیند و درک ناقصی از شما و محیط اطراف دارد. ما متوجه نمیشویم که آیا شما مایل به حرف زدن هستید یا نه. به همین دلیل بهتر است شما آغازگر رابطه باشید و با یک سؤال عمومی این ارتباط را شروع کنید.

4-با دیدن یک فرد نابینا تنها به یک نگاه عادی بسنده کنید و به فرد نابینا خیره نشوید. این کار دور از ادب است و شما با این رفتار زشت همراهان فرد نابینا را آزار میدهید! این رفتار نشان دهنده بی ادبی است. بهتر است در اولین برخورد و آشنایی از فرد نابینا در مورد علت نابینایی او سؤال نفرمایید و هنگام صحبت کردن فرد نابینا به حرفاشون گوش دهید و حواستون کاملا به او باشد نه اینکه سرتون رو بچرخونید اینور و اونور اونا حرکات ما رو متوجه میشن.

5- همچنان که هنگام ارتباط با افراد بینا از زبان بدن خود استفاده  می کنید. در برخورد با نابینایان نیز از زبان بدن استفاده کنید به طور مثال با تغییر در تن صدا و یا استفاده از ایما و اشاره و تایید حرف های فرد نابینا با "بله" "درسته" و ... اطلاعات بیشتری را به وی منتقل کنیم.

6-وقتی که می خوایین شخصی رو که نابینا هست رو ملاقات کنین خودتون رو و افرادی که ممکن هست پیش شما باشن رو به فرد نابینا معرفی کنین مثلا وقتی می خوایین حرف بزنین اول خودتون رو معرفی کنین مثلا بگین ( من علی هستم ) افراد دیگه ای هم که پیش شما هست بهتره که خودشون رو معرفی کنن نه این که شما اسم تک تکشون رو بگین .

7-وقتی نابینایی را می بینیم که می خواهد از خیابان عبور کند، می توانیم به او کمک کنیم. برای این منظور جلوتر از فرد نابینا قرار بگیرید نه پشت سر او، بازوی خود را در اختیار او قرار داده تا او بازوی ما را گرفته و آرام و با هم از خیابان عبور کنیم یا می توانیم عصای او را گرفته و او را همراهی کنیم تا از خیابان عبور کند و هنگامی که به آن سوی خیابان رسیدیم او را از موقعیت جلویش آگاه کنیم.

8- قبل از این که از محل کارتون یا خونه ی یه فرد نابینا رو ترک می کنین ، قبل خروج بهتره باهاشون خداحافظی کنین و بهشون اطلاع بدین که دارین اونجارو ترک می کنین تا به هوای این که شما اونجا هستین با شما حرف نزنن.

9-موقع حرف زدن با فرد نابینا داد نزنین و تن صداتون در حد معمولی باشه چون این افراد معمولا حس شنوایی قوی دارن .وقتی به شما اجازه کمک دادن ازشون بپرسین چه کاری از دستتون بر میاد یا چیکار می تونین انجام بدین . اگه از شما کمک کردن رو قبول کردن برا کمک کردن بهشون مثلا عبور از خیابان بهتره فقط دستشون رو بگیرید .

10- هیچ وقت برای راهنمایی یک فرد نابینا اون رو هل ندید ، براش دست نزنید و یا حرفاتون رو تکرار نکنین . تصور کنین که یکی همچین کاری با شما انجام بده ، می بینین که خیلی وقت ها بی ادبی حساب می شه . هوشیار باشین به ویژه وقت هایی که می خوایین چیزی رو توضیح بدین یا فرد نابینا رو در یک مسیر همراهی کنین .

11-وقتی می خوایین با یه فرد نابینا حرف بزنین اگه از کلمه هایی مانند ” بعدا می بینمت ” یا ” آخرین فیلمی که این هفته دیدی چی بود ؟ ” استفاده کنید.  درست همان طور که یه فردی که از صندلی چرخدار استفاده می کنه برای پیاده روی میره ، فردی که نابینا هست هم می تونه به فیلم گوش کنه این افراد مثل یه فرد عادی می تونن خیلی کار ها رو انجام بدن و خوش حال باشن .به عبارت دیگر افراد نابینا هم از کلماتی مشابه با افراد بینا استفاده می کنن .

12-استفاده از کلمه های ” معلول ” و ” ناتوان ” "کور" و ....اصلا درست نیست . البته بهترین کلمه و اصطلاح این هست که به آنها افراد نابینا و یا کم بینا ( اگر فرد کمی توان دیدن داره ) بگین شاید خیلی از نابینایان دوست ندارند از اصطلاح روشن دل به جای نابینا استفاده شه....چون برخی اصطلاحات مانند "روشن دل"   ممکن است تداعی گر دلسوزی و یا انکار واقعیت می باشد .

13- و اخرین نکته اینکه مهمترین اقدام در ایجاد بستر لازم برای حضور نابینایان در جامعه این است که در درجه نخست باورهای نادرست نابینایان و جامعه نسبت به یکدیگر ، همچنین موانع محیطی ، جمله عواملی که مانع از حضور و رفت و آمد فرد نابینا در سطح شهر و محیط زندگی می شود( مانند پیاده رو ها و مبلمان شهری، پارک ها و اماکن تفریحی آموزشی و ....) را بشناسیم و در اصلاح آن ها تلاش کنیم .

کد خبر 8530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد