بیکاری افراد نابینا سه برابر بیکاری افراد عادی است

مدیرکل بهزیستی استان بحث اشتغال را یکی از مهم‌ترین مسائل و نیاز اساسی نابینایان عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیکاری افراد نابینا در استان سه برابر بیکاری افراد عادی است، سهمیه‌ی سه درصد استخدام معلولان را پیگیر می‌شویم.

به گزارش ایسنا، محسن ارشدزاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان، با بیان این‌که 17 هزار نفر در آذربایجان شرقی با مشکلات بینایی و کم بینایی درگیر هستند، اظهار کرد: حدود 10 هزار نفر نابینا از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند می‌شوند و مابقی افراد نیز بر اساس سطح نابینایی، خدمات دریافت می‌کنند.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان تمامی تلاش خود را برای حل مشکلات نابینایان به کار می‌گیرد، سال گذشته علی رغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، دولت برای تمام افرادی که پرونده‌ی تکمیلی داشتند، کمک هزینه پرداخت کرد.

وی پیشگیری از نابینایی را یکی از اولویت‌های بهزیستی عنوان کرد و گفت: طی چند سال گذشته طرح پیشگیری از تنبلی چشم به طور جد در استان اجرا می‌شود، تاکنون 170 هزار نفر کودک سه تا شش سال غربالگری و شناسایی شدند.

وی افزود: غربالگری چشم کودکان از اولویت‌های بهزیستی است و هر سال به طور مستمر انجام می‌شود، تا با شناسایی کودکان و انجام اقدامات درمانی به موقع، از نابینایی پیشگیری کند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به آموزش‌ و توانبخشی افراد نابینا و خانواده‌ها، گفت: ارائه‌ی خدمات آموزشی و تحصیلی، کمک به تامین وسایل آموزشی و توانمندسازی نابینایان از جمله برنامه‌های بهزیستی استان در طول سال است.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان نابینا در استان، گفت: حدود 372 دانشجوی نابینا در استان تحصیل می‌کنند، توانمندسازی افراد در تحصیل و آموزش‌های عالی یکی از اولویت‌های بهزیستی استان است به طوری که تعداد زیادی از دانشجویان استان خدمات کمک هزینه‌ی تحصیلی را دریافت می‌کنند.

ارشدزاده با بیان این‌که سال گذشته 316 نفر نابینا در استان بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی دریافت کردند، گفت: : بیش از ۵۰۰ دستگاه درشت نما، وسایل کمک آموزشی اعم از ساعت گویا و عصای سفید به معلولان نابینا اهدا شد و نیز تسهیلات مالی برای تامین مسکن ۶۳ نابینا فراهم شد.

وی مناسب سازی فضای شهری را برای تردد آسان افراد نابینا از مهم‌ترین مسائل خواند و گفت: نابینایان از نامناسبی فضاهای شهری برای تردد گلایه مند هستند، متاسفانه فرهنگ درست برخورد با نابینایان نیز در جامعه به خوبی رعایت نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، کمک به افراد معلول را جزو وظایف این سازمان اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی، دولت طی سال گذشته برای ۵۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت کمک هزینه پرداخت کرد و ماهانه ۱۲ میلیارد تومان به حساب این افراد واریز می شود، ولی همچنان می دانیم این افراد با مشکل معیشتی مواجه هستند.

کد خبر 8518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد