نیازمند پیمانکاران آموزش‌دیده برای مناسب‌سازی شهری هستیم/ مناسب‌سازی ۶ مرکز ورزشی در سطح شهر برای معلولان و نابینایان

شهردار تهران در مراسم گرامیداشت روز عصای سفید با بیان اینکه مخاطب مناسب‌سازی همه اقشار و گروه‌های سنی است، گفت: ما برای مناسب‌سازی نیازمند پیمانکاران آموزش‌دیده هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، مراسم گرامیداشت روز عصای سفید با حضور دکتر "وحید قبادی‌دانا" رئیس سازمان بهزیستی کشور و دکتر "پیروز حناچی" شهردار تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

دکتر "پیروز حناچی" شهردار تهران با بیان اینکه مناسب‌سازی فضای شهری و ایجاد فرصت‌های برابر موضوع مهمی است که تمام جهان آن را پیگیری می‌کنند، گفت: امروزه مبنای معلولیت تغییر کرده است؛ تا مدتی پیش معلول کسی بود که از ویلچر استفاده می‌کرد، اما امروز این اصطلاح به افرادی که نتوانند در عرصه‌های اجتماعی حضور موثر داشته باشند، اطلاق می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه مخاطب مناسب‌سازی همه اقشار و گروه‌های سنی است، ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی ما معلولیت‌های ناشی از جنگ را تجربه کردیم که این امر سبب مناسب‌سازی فضای شهری شد اما تداوم پیدا نکرد و مغفول ماند.

وی با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی عصای سفید مبنی بر فرصت‌های برابر، دسترسی‌پذیری و اشتغال، عنوان کرد: محورهای شعار امسال جزء حقوق انسانی است؛ لذا در شهرداری تلاش می‌کنیم همه فضاهای عمومی اعم از پارک‌ها و ... را مناسب‌سازی کنیم؛ همچنین در حوزه فناوری دیجیتال برای استفاده نابینایان از خدمات شهری اقداماتی در حال انجام است.

شهردار تهران، اضافه کرد: تسهیل در تردد معلولان در مترو و حوزه حمل و نقل عمومی و در پیاده‌روها جزو اولویت‌های ماست. در موضوع خاص نابینایان ما جزئیاتی را اجرا می‌کنیم که معنای خاصی دارد اما اگر این مفاهیم به پیمانکارانی که آن را اجرا می‌کنند آموزش داده نشود ممکن است به عکس خود تبدیل شود. مثلا در پیاده‌روها خطوط زردی وجود دارد که وقتی با عصای سفید به آن بزنید صدایش با صدای ضربه به بتن متفاوت است پیمانکاری که این خطوط زرد را کار می‌گذارد باید بداند که این برای چه کاری است تا به بهترین شکل آن را نصب کند.

حناچی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم علاوه بر مرکز ورزشی قمر بنی هاشم(س) که در جنوب شرقی تهران قرار دارد مراکزی در سطح شهر برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شود، افزود: درصددیم حداقل ۶ نقطه را در تهران برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی کنیم که قانون تخفیف لازم برای معلولان نیز برای آن درنظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در مناطق ۱۵ و ۱۲ مراکزی برای کودکان نابینا فعالیت می‌کنند؛ در بازدید از یکی از این مراکز وقتی کودکی شعر زیبایی برایم سرود می‌توانم بگویم تنها یک عشق وافر می‌تواند چنین کودکانی را تربیت کند؛ لذا باید تلاش کنیم همه عزیزانی که از نقیصه رنج می‌برند اما خداوند موهبت‌های دیگری به آنها داده امکان بروز استعداد را داشته باشد.

شهردار تهران در پایان با بیان اینکه مناسب‌سازی فضاهای ساختمانی در زمان ساخت خیلی کم هزینه‌تر است، یادآور شد: اگر ساختمان‌های نوساز مناسب‌سازی نمی‌شوند این نقیصه مربوط به دانشگاه‌هاست که مهندسین معمار را تربیت می‌کنند. در بسیاری از دانشکده‌های معماری در دنیا روزی را به آموزش ضوابط مربوط به مناسب‌سازی فضاها برای معلولان اختصاص می‌دهند. به طور مثال، یک دانشجو را مجبور می‌کنند یک روز با ویلچر تردد کند یا یک روز دانشجو باید با چشمان بسته در فضاها تردد کند تا متوجه شود یک نابینا چگونه جا به جا می‌شود.

کد خبر 8509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =