2400 نابینا تحت پوشش بهزیستی استان قم هستند

بیش از 2400 کم بینا و نابینا در استان قم تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

محمد علی مقدمخواه معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ضمن تبریک 23 مهرماه روزجهانی عصای سفید با اعلام مطلب فوق افزود :  15  اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه هرسال ، از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحدیونسکو به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است و شعار امسال این روز فرصتهای برابر است و هدف از گرامیداشت این روز توجه همگان به ایجاد فرصتهای برابر بین معلولین و سایر اقشار جامعه است .

مقدمخواه با اشاره به پیشینه نامگذاری این روز خاطرنشان کرد ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ از زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻧﻤﺎد ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ اﺳﺖ، ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﯾﻦ رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺑﺮای ﻋﺼﺎی راﻫﻨﻤﺎی آﻧﻬﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺼﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ و اﻓﺮادی ﺑﺎ اﺧﺘﻼﻻت ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﻣﻌﻤﻮﻻً در اﻧﻮاع ﺗﺎﺷﻮ و ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

معاون توانبخشی بهزیستی قم افزود : در ایران تقریبا 150 هزار نفر نابینا داریم  که ۱۱۵ هزارنفر آنها تحت پوشش بهزیستی کشور و 2422 نفر تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان قم  میباشند که به این افراد خدماتی همچون هزینه صد در صدی دانشجویی و دانش آموزی ،اعطای وام های اشتغالزایی و خوداشتغالی، تهیه رایانه مخصوص نابینایان، استفاده از کتابخانه گویای آیت الله خامنه ای  و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی داده میشود.

معاون نوانبخشی بهزیستی استان قم با اشاره به اولویت پیشگیری از معلولیتها در برنامه های بهزیستی خاطرنشان کرد به منظور پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته در طرح آمبلیوپی 22 هزار کودک 3 تا 6 سال قمی مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد حدود 874 نفر مشکوک شناخته شدند و باز در مراحل تخصصی 90 نفر دارای تنبلی چشم تشخیص داده شدند و 217 نفر جهت تجویز عینک ارجاع شدند و 15 نفر هم به پزشک متخصص برای درمانهای تخصصی ارجاع گردیدند و در تمام این مراحل بهزیستی استان کمک هزینه لازم را به خانواده ها متناسب با وضعیت معیشت خانواده پرداخت کرد.

‌مقدمخواه با اشاره به شعار امسال این روز مبنی بر فرصتهای برابر افزود : نابینایان همچون سایر افراد جامعه ، حق بهره‌گیری از کلیه‌ی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند، آنان حق دارند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل حمل و نقل همگانی ، اماکن عمومی و مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنندو این وظیفه عمومی آحاد افراد یک جامعه است که در این ایجاد فرصت برابر و فرهنگ سازی بهره مندی نابینایان و سایر معلولین از امکانات جامعه مشارکت و همکاری کنند.

کد خبر 8479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد