۱۹درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی در قزوین کم‌بینا و نابینا هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین با اشاره به شناسایی بیش از ۴هزار معلول نابینا در استان گفت: حدود ۱۹درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین راحله جاتن با اشاره به آمار معلولان نابینای استان قزوین اظهار کرد: تعداد معلولین نابینای تحت پوشش بهزیستی استان قزوین ۴ هزارو ۵۴۹نفر است که از این تعداد به 3‌هزارو ۴۸۱نفر مستمری پرداخت می‌شود.

وی افزود: یک هزار و 998نفر از معلولین نابینای تحت پوشش بهزیستی استان دارای معلولیت خفیف، یک هزارو 149نفر معلولیت متوسط ،۹۸۳نفر معلولیت شدید و ۴۱۹نفر دیگر نیز دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه بیشترین تعداد نابینایان استان با 2هزار و 100نفر مربوط به شهرستان قزوین است، گفت: از ۴هزارو ۵۴۹ معلول نابینای استان یک هزار و 143نفر به دلیل بیماری، ۷۵ نفر به دلایل ژنتیک، ۲۴۴نفر بر اثر سانحه و 2هزار و 316نفر دیگر نیز مادرزادی دچار معلولیت نابینایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: 24هزار معلول در سطح استان شناسایی شده که از این تعداد ۴ هزارو ۵۴۹نفر یعنی حدود 19درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی دچار معلولیت بینایی هستند که از این تعداد 995نفر ساکن روستا و مابقی ساکن شهر هستند.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی به ۶۰دانشجوی نابینا و کم‌بینای استان

جاتن با اشاره به اهمیت اجرای طرح تنبلی چشم در پیشگیری از نابینایی عنوان کرد: سال گذشته 66هزار و 735کودک 3تا6 ساله در استان مشمول اجرای این طرح بودند که 67درصد کودکان شامل 44هزار و 752نفر در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند که 478کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شدند.

وی در ادامه با اشاره به خدمات بهزیستی به نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین عنوان کرد: پرداخت هزینه خرید کاغذ بریل جهت چاپ نشریه مخصوص نابینایان و تکثیر جزوه دانشجویان، خرید تجهیزات توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم از جمله اقدامات بهزیستی است.

جاتن با اشاره به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به ۶۰دانشجوی نابینا و کم‌بینای استان گفت: در صورت پذیرش در دانشگاه آزاد بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با سازمان بهزیستی کشور ۲۰درصد تخفیف شهریه از سوی دانشگاه اعمال شده و مابقی شهریه نیز از سوی بهزیستی تا سقف ۴۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود؛ همچنین برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته می‌شوند پرداخت مبلغ تشویقی تا سقف 10میلیون ریال است.

وی در پایان تصریح کرد: 185دانش‌آموز با معلولیت بینایی تحت حمایت بهزیستی استان هستند که پرداخت کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب از جمله خدمات بهزیستی به این افراد است.

کد خبر 8467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد