"ایران سپید" عصایی برای نابینایان

آبان سال 75 بود که روزنامه «ایران سپید» نه برای همه، بلکه برای جامعه نابینایان در قالب یکی از روزنامه‌های «مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران»وارد خانواده مطبوعات شد و در دکه‌های روزنامه فروشی جا خوش کرد و در سبد خانوارها قرارگرفت.روزنامه‌ای سفید آن هم نه به خط تحریر بلکه به خط بریل که شکل و شمایلش را از روزنامه‌های دیگر متفاوت می‌کرد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل به نقل از "روزنامه ایران" ،کم کم با گسترش فضای مطبوعات در آغاز دهه ۸۰ که توسعه فناوری را به همراه داشت، ایران سپید هم از این نظر جزو پیشروها بود؛ تا آن جا که امکان یافت مطالب خود را در 20 صفحه همزمان به دو صورت بریل و بینایی منتشر کند. کار منحصر به فردی که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ ادامه داشت و امکانی فراهم کرده بود تا افراد غیرنابینا هم بتوانند مطالب این روزنامه را مطالعه کنند و با جامعه نابینایان، افکار و دغدغه‌های آنان آشنا شوند.

امروز 23 سال است که نابینایان به معنای امروزی دارای هویت فرهنگی شده‌اند. هویتی که شاید بتوان با جرأت اظهار کرد که مختص ایران زمین است. با وجود سلطه فضای مجازی و شتاب بی‌امان پیشرفت فناوری، هنوز روزنامه به عنوان مرجع اصلی اخبار و اطلاعات صاحب جایگاه است. شاید گستره مخاطبانش کمتر از گذشته شده، اما صحبت از ارزش است که خوشبختانه هنوز پابرجاست.

با انتشار «ایران سپید» به خط بریل، شهروندان نابینا که صاحب ذوق و قلم بودند حس تازه شدن کردند و قلم هاشان جان و قوت گرفت تا با همنوعان خود سخن بگویند؛ بگویند از دلمشغولی‌ها و دغدغه‌های مشترک؛ بگویند از رازهای نهان که تا آن زمان در سینه‌ها محبوس مانده بود و بسازند آینده‌ای درخشان برای خود و نسل‌های بعد؛ آینده‌ای با زیربنای آگاهی، بینایی، اندیشه و تأمل.

در همین سال‌ها بود که ایران‌سپید همگام با فعالیت‌های ورزشی نابینایان شد و تیم ورزشی «گلبال» یکی از ورزش‌های تخصصی نابینایان را تشکیل داد و در رقابت‌های آن زمان شرکت کرد. به این هم اکتفا نکرد و فعالیت‌های فرهنگی خود را در زمینه برگزاری جشنواره و شرکت در جشنواره‌های فرهنگی توسعه داد.

پیش از شروع دهه ۸۰ و در اواخر دهه ۷۰ اقدام به برگزاری جشنواره «مهر سپید» با موضوع آفرینش‌های قلمی نابینایان کرد و استعدادهای مختلف گروه سنی نوجوان در زمینه شعر و مقاله را شناخت. در اوایل دهه ۸۰ هم در جشنواره کشوری شعر طنز شرکت جست و با مطلبی از سعید عباسپور، داستان نویس و روزنامه نگار نابینای فعال در آن سال‌های ایران سپید، رتبه دوم این جشنواره را از آن خود کرد. باز در همین دهه ۸۰ ترکیب تحریریه این روزنامه مرکب شد از نویسنده‌ها و خبرنگاران نابینا در کنار نویسنده‌ها و خبرنگاران بینا که فضای فکری و قلمی این روزنامه را ارتقا داد.

ایران سپید در زمینه پرورش استعدادها کم فعالیت نکرد و کسانی را وارد عرصه مطبوعات کرد که بخشی از آنها همچنان در عرصه روزنامه نگاری فعالیت می‌کنند و بخش دیگر از فضای رسانه‌ای وارد عرصه‌های علمی شده‌اند.

جایگاه ایران سپید تا جاییست که هنوز کسانی که علاقه‌مند نوشتن هستند، قلمفرسایی در فضای این روزنامه را یک فرصت استثنایی برای خود می‌دانند و دوست دار این هستند که در کارنامه کاریشان برگی را به حضور و فعالیت در این روزنامه اختصاص دهند.

امروز تحریریه ایران سپید درطبقه دوم ساختمان مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران درخیابان خرمشهر(آپادانا سابق) با5 خبرنگار نابینا و سه خبرنگار بینا وبا حضور خبرنگاران و نویسندگان نابینا و بینا در کنار هم، محیطی آکنده از تضارب آرا و توسعه افکار گوناگون را ایجاد کرده است. بدنه تحریریه ایران سپید با مطالب روزنامه نگاران نابینایی که به صورت حق التحریری همکاری می‌کنند، پایه‌های مستحکمی یافته و همچنان پذیرای افکار و نظریات نو در قالب مقاله‌ها و گزارش‌های تخصصی است. ایران سپید مانند هر روزنامه دیگری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی فعالیت می‌کند البته رویکرد اصلی در تهیه مطالب این روزنامه توجه ویژه و خاص به مطالب و موضوعات خاص جامعه افراد نابینا و کم بیناست. مطالب روزنامه بعد از آماده‌سازی در تحریریه برای چاپخانه مخصوص بریل (چاپخانه رودکی) فرستاده می‌شود و در آنجا روند تبدیل مطالب به بریل صورت می‌گیرد.

امروز هم بعد از گذشت این سال‌ها، ایران سپید همچنان تنها روزنامه ویژه نابینایان است که به خط بریل در سطح جهان منتشر می‌شود؛ چرا که در سراسر دنیا نشریات در قالب‌های هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه ویژه نابینایان منتشر می‌شوند؛ اما تنها نشریه‌ای که در قالب روزنامه عنوان «ویژه نابینایان» را دارد، ایران سپید است که در «ایران» منتشر می‌شود.

یکی از نکات جالب توجه در زمینه فعالیت ایران سپید، موضوع چاپ این روزنامه است. در آغاز مقرر شده بود با استفاده از طرح‌های تخصصی، کار چاپ روزنامه را چاپخانه مؤسسه ایران به عهده بگیرد؛ اما با در نظر گرفتن پاره‌ای اصول در امر چاپ بریل از یک سو و کیفیت کاغذ این روزنامه، قرار شد مرکز رودکی، بزرگترین تولید کننده کتب بریل و گویا ویژه نابینایان در خاور میانه عهده دار چاپ ایران سپید شود. این همکاری بیش از ۲۰ سال است که همچنان ادامه دارد و چاپخانه مرکز رودکی، چاپخانه رسمی انتشار ایران سپید محسوب می‌شود.

در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، روزنامه ایران سپید میزان مخاطبان خود را توسعه داده و با راه اندازی وب سایت خود در پاییز ۱۳۹۲، در عرصه وب نیز وارد شده و خط کشی مخاطب نابینا و بینا را از میان برداشته است. با این حال، نسخه مکتوب این روزنامه که شامل ۲۰ صفحه بریل و حاوی اخبار و مطالب متنوع عمومی و تخصصی در حوزه‌هایی مثل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و سلامت، اخبار مربوط به سیاست‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، اخبار و رویدادهای فرهنگی-هنری و رویدادهای ورزشی است، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و پایمردانه عنوان «تنها روزنامه ویژه نابینایان در جهان» را بر تارک خود حفظ کرده است.

امروز هم ایران سپید همچنان به عنوان تنها مرجع رسمی آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی نابینایان، با توسعه فضای مجازی مسئولیت خود را سنگین‌تر از گذشته می‌داند و بر همین اساس است که با وسواس بیشتر، تلاش می‌کند نابترین و دست اول‌ترین سوژه‌ها در حوزه معلولان را با تهیه گزارش‌ها و انتشار یادداشت‌های مختلف، در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

گزارشگر:سمیه -افشین فر

کد خبر 8446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد