در اتاق شیشه‌ای شفافیت، سلامت اداری تضمین می‌شود

مراسم معارفه‌ی معاونت مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات ستاد بهزیستی استان برگزار گردید.

به گزارش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر شفافیت عملکرد، متمرکز کردن فعالیت‌های بهزیستی بر اهداف توسعه‌ی اقتصادی با محوریت استانداری، توسعه‌ی فرایندهای الکترونیکی و افزایش مشارکت‌های مردمی و خیرین در بحث مسکن و اشتغال مددجویان، تأکید کرد و آنها را محورهای اصلی برنامه‌ی این معاونت ذکر نمود.

دکتر حمیدرضا پوریوسف گفت: سازمان بهزیستی بر شفافیت و روان‌سازی خدمات با استفاده از فن‌آوری‌های روز و الکترونیکی کردن فرایندها تأکید دارد و ما هم در بهزیستی خراسان رضوی، این سیاست‌ها را در اولویت کارهایمان قرار داده‌ایم.

وی سلامت اداری را حاصل شفافیت و الکترونیکی کردن خدمات دانست و گفت: وقتی ما مسؤولین احساس کنیم که در اتاق شیشه‌ای نظارت عمومی هستیم از کارهای خلاف سلامت اداری پیشگیری می‌شود.

وی سپس به مباحث توسعه‌ی اقتصادی استان و مثلث توسعه اشاره کرد و گفت: استاندار خراسان رضوی از همان روزهای اول، برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی را در دستور کار قرار داد و خوشبختانه این سیاست ایشان، اکنون به بار نشسته و 102 معین در استان تعیین شده‌اند که در مناطق مختلف استان حضور دارند.

وی گفت: نقش بهزیستی در این برنامه بسیار مهم است به شکلی که بهزیستی متولی و مأمور رصد تغییرات در روستاها در نتیجه‌ی فعالیت‌های معین‌ها شده است.

پوریوسف گفت:‌ این امر نشان دهنده‌ی جایگاه تخصصی بهزیستی در امور اجتماعی است که باید معاونت اجتماعی بهزیستی، این امر را کفالت نموده و شاخص‌های اجتماعی و تغییرات آنها را رصد و به کارگروه هماهنگی برنامه‌ی توسعه‌ی استان گزارش نماید.

وی در ادامه صحبت‌هایش به کارگروه اجتماعی، زنان و سلامت در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: در بعد شهری نیز بنا به تصمیم مدیر کل اجتماعی استانداری و دبیر کارگروه هماهنگی توسعه استان، بهزیستی، متولی دبیری کارگروه اجتماعی زنان و سلامت در شهرستان‌ها تعیین شده و نقش بسیار پررنگ و با اهمیتی در این کارگروه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه بهزیستی باید در همه‌ی حوزه‌ها سرعت بیشتری در اجرای برنامه‌ها داشته باشد گفت: طرح نجات که از سوی استاندار خراسان رضوی به اجرا درآمده شامل هشت محله در حاشیه‌ی شهر مشهد به استعداد 300 هزار نفر است که باز هم بهزیستی نقش بسیار مهمی در این طرح برعهده دارد و بیشترین حوزه‌ی کاری این طرح، جمعیت هدف بهزیستی را پوشش می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه‌ی این نشست، به وسعت عملکرد و فعالیت‌های معاونت مشارکت‌های بهزیستی خراسان رضوی پرداخت و گفت: معاونت مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی، زمینه‌ی کاری بسیار بزرگی دارد و همکاران این بخش، کارکنان دلسوز و خدومی هستند که به صورت چراغ خاموشی و بدون ادعا در این بخش کار می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط کشور و وضعیت اعتبارات و جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان گفت: باید با تمام انرژی در مسیر روشن پیش رو حرکت کنیم و همه‌ی انرژی و توان‌مان را بکار بگیریم تا بتوانیم وظایف متعدد، مهم و راهبردی را که در زمینه‌های مختلف به ما واگذار شده، به انجام برسانیم.

دکتر پوریوسف با تأکید بر اینکه فرصتی برای آزمون و خطا نداریم گفت: در سال‌های میانی خدمت دولت تدبیر و امید هستیم و در مسیری روشن برای استقلال و توانمندسازی مددجویان‌مان که راهبرد دولت است حرکت می‌کنیم.

وی طرح‌های مسکن، اشتغال، کمک‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون به مددجویان، تسهیلات تبصره‌ی 16، تسهیلات اشتغال پایدار در سامانه‌ی کارا و تقویت و نظارت بر مؤسسات غیر دولتی را وجوه گوناگون مبحث توانمندسازی و استقلال مددجویان برشمرد و گفت: راه‌اندازی مؤسسات غیر دولتی، در واقع، امتیازی است که به بخش غیر دولتی داده می‌شود و بنا بر این باید شفافیت و نظارت بر عملکرد بخش غیر دولتی، هماهنگ با اعظای این امتیاز، توسعه یابد.

وی از سایر معاونین این سازمان خواست با معاونت مشارکت‌ها در زمینه‌ی استقلال و توانمندسازی مددجویان، همکاری جدی و مستمر داشته باشند.

توحیدی: حلقه‌های زنجیره طلایی توانمندسازی در معاونت مشارکت‌ها تجمیع شده است

در ادامه این نشست، معاون پشتیبانی و توسعه‌ی انسانی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی 2800 مرکز غیردولتی را تحت پوشش دارد که خبر از وسعت حوزه‌ی عملکردی معاونت مشارکت‌های مردمی دارد.

محسن توحیدی مقدم که مدت یک ماه، سرپرستی معاونت مشارکت‌های مردمی این نهاد را نیز برعهده داشته گفت: تا وقتی وارد این حوزه نشده‌اید وسعت و عمق فعالیت‌های این بخش بر شما روشن نمی‌شود و حتی در برخی استان‌ها به خاطر گستردگی این حوزه، دو معاونت برای آن تعریف شده که بتوانند خدمات بهتر و نتیجه‌بخش‌تری ارائه دهند.

وی با بیان اینکه حلقه‌های زنجیره‌ی طلایی توانمندسازی در معاونت مشارکت‌های بهزیستی تجمیع شده گفت: تمام مؤلفه‌های بازتوانی اعم از اشتغال، مسکن، کمک‌های مالی، آموزش‌های توانمندسازی، کمک‌های موردی و دیگر خدمات مالی و معنوی مددجویان در این بخش متمرکز شده و مؤسسات غیر دولتی نیز که تحت پوشش این بخش هستند، نقش مهمی در بازتوانی و توانمندسازی مددجویان بهزیستی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اپلیکیشن آپ برای دریافت کمک‌های نقدی خیرین و شهروندان بدون کارت بانکی گفت: این خدمت الکترونیکی، کمک کردن به بهزیستی را با ساده‌ترین شکل ممکن اجرایی می‌کند و این فرایند، در جهت حرکت به سمت تحول در جذب مشارکت‌های مردمی است که برنامه‌ها و موارد دیگری را هم شامل می‌شود و به تدریج اجرایی خواهد شد.

وی به نامگذاری سال جاری به عنوان سال رونق تولید اشاره کرد و گفت: باید در این سال، توجه ویژه‌ای به تولید از طریق اشتغال پایدار مددجویان و نیز ارائه‌ی مسکن و اشتغال کارفرمایی داشته باشیم تا از این طریق به تحقق شعال امسال که توسط رهبر معظم انقلاب عنوان شده، کمک کنیم.

وی ضمن تشکر از معاونت سابق مشارکت‌های مردمی این نهاد گفت: امیدواریم با حضور خانم محدث که سابقه‌ی چندین ساله‌ی مدیریتی در بخش‌های مختلف بهزیستی را داشته‌اند و تحصیلات تخصصی هم دارند شاهد تحولات زیادی در این قسمت باشیم.

توحیدی با بیان اینکه در حال حاضر بهزیستی بیشترین انتصاب و انتخاب مدیران و مسؤولین بخش‌های مختلف را از بین خانم‌ها داشته است گفت: در حال حاضر بیش از 30 درصد مدیریت‌های بهزیستی استان در اختیار بانوان است و گزینش خانم محدث به عنوان معاونت مشارکت‌های مردمی نیز اولین گزینش خانم‌ها در دوره‌ی مدیریت جدید در سطح معاونین بهزیستی استان می‌باشد.

محدث: رویکرد اصلی ما توانمندسازی است؛ چیزی برای پنهان کردن نداریم

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اگر مسئله‌ی اشتغال و مسکن مددجویان به درستی مدیریت شود، شاهد کاهش ورودی‌های بهزیستی در سایر بخش‌ها خواهیم بود.

حمیده‌ محدث گفت: رویکرد اصلی ما در این معاونت توانمندسازی است و کلیه‌ی فعالیت‌های این معاونت در راستای تحقق این هدف متمرکز می‌شود زیرا اشتغال، ازدواج، تحصیل، جهیزیه، تسهیلات مالی و مسکن، همگی در راستای توانمندسازی جامعه هدف صورت می‌گیرد.

وی همچنین تأکید کرد: محور فعالیت‌های ما باید دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی باشد و البته حرکت در چهارچوب این دستورالعمل‌ها مانع ابتکار و خلاقیت عملکردی نخواهد شد.

محدث از شفاف‌سازی عملکردها به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت این معاونت نام برد و گفت: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و همه‌ی فعالیت‌ها را به روشنی و شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهیم زیرا معتقدیم این شفافیت، اعتماد عمومی را به دنبال دارد که اصلی‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی سازمان است.

وی همچنین ارتقای سلامت اداری و نظارت‌ دقیق و به موقع بر مؤسسات و مراکز غیر دولتی را از دیگر اصول عملکردی خود در سمت جدید، برشمرد و گفت: البته این نظارت‌ها و سایر فعالیت‌ها بدون همکاری سایر معاونت‌ها که حوزه‌های تخصصی بهزیستی هستند امکان‌پذیر نیست و لذا از همه‌ی بخش‌های تخصصی درخواست همکاری و همراهی داریم.

شایان ذکر است در این مراسم، حمیده محدث به عنوان معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مؤسسات غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی منصوب و از خدمات مجتبی حسین‌نژاد، معاون پیشین این نهاد تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اضافه می‌شود محدث پیش از این در ریاست بهزیستی سه شهرستان، اداره‌ی هماهنگی و پذیرش بهزیستی استان و شیرخوارگاه علی اصغر، سابقه‌ی مدیریتی داشته است.

کد خبر 8368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد