ضرورت و لزوم توجه به پیشگیری از معلولیت

صبح روز بیست و یکم مهرماه نشست خبری مدیرکل بهزیستی گیلان با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته نابینایان، کودکان و پارالمپیک با حضور معاون امور پیشگیری دکتر فرحناز نوبخت ، معاون امور اجتماعی ساسان جهانبخش ، معاون امور مشارکت های مردمی ام البنین انساندوست ، کارشناسان حوزه ها وجمعی از خبرنگاران در سالن دکتر خزائلی اداره کل بهزیستی استان گیلان برگزار شد.

دکتر حسین نحوی نژاد با اشاره به سپری شدن هفته سالمندان تصریح کرد: با توجه به آمار بالای بخش سالمندی در منازل امروزه شاهد کاهش آمار کودکان در سپردن به مهدکودکها می باشیم و مادربزرگها و پدربزرگها وظیفه تربیت کودکان را برعهده گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان از اجرای نمادین یک وعده غذای گرم در هفته ملی کودک در ۱۱۵ روستا مهد سخن گفت و تصریح کرد: روستا مهدها در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده روستایی و برقراری تعلیم ، تربیت و  آموزش کودکان ساکن  روستا شکل گرفته است.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهدکودکهای سراسر استان برای اولین بار برنامه شامل سازی را با هدف ترویج تفکرات مردم دوستی و کمک به هم نوع در کودکان به اجرا درامده است.

نحوی نژاد در اشاره به برپایی برنامه سه ساله های حسینی همزمان با روز شهادت حضرت رقیه در مهدهای کودک تصریح کرد: این برنامه با هدف تبیین فلسفه قیام امام حسین (ع) و ذکر مصائب حسین و حضرت رقیه(س) در مهدهای کودک سراسر استان برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان برگزاری فستیوال نقاشی با تلفیق تفکرات کوکان و سالمندان در بیان آرزوهای آنان، راهپبمایی بزرگ کودکان به همراه والدین،  حضور و همراهی پدربزگ و مادربزرگها با کودکان در مهدهای کودک و ….. را از اهم برنامه های هفته کودک برشمرد و بیان داشت: ۱۱ مرکز رفاه خانواده و کودکان که متعلق به کودکانی است که والدین آنها شاغل می باشند با بهره مندی ۲۵۰ کودک در استان فعالیت می کنند.

این مسئول در زمینه پیشگیری و غربالگری شنوایی خاطرنشان کرد: بحث غربالگری شنوایی از بدو تولد نوزاد در بیمارستانها انجام می شود. براین اساس سال گذشته ۲۴هزار  کودک مورد غربالگری شنوایی شدند که در نهایت با مداخله بهزیستی ۱۳ نوزاد دارای مشکل شنوایی شناسایی و تحت مداوا قرار گرفتند.

حسین نحوی نژاد با تاکید بر ضرورت و لزوم توجه به پیشگیری از معلولیت تصریح کرد: طی مشاوره های ژنتیک انجام شده در سال گذشته ۲۰۰۰ زوج  مورد مشاوره قرارگرفت. همچنین برای ۴۰۰۰ نفر از دانش آموزان و دانشجویان استان نیز مشاوره های ژنتیکی انجام شده است.

وی از غربالگری ۲۵۰۰ کودک در راستای اضطراب خبر داد و   افزود: در بحث بینایی نیز سال گذشته  غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال صورت پذیرفت و از بین  ۷۳ هزار کودک تحت غربالگری و ۳۰۰ نفر با مداخله بهزیستی شناسایی و تحت مداوا قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید براینکه روز ۲۴ مهر ماه روز عصای سفید است، تصریح کرد: استفاده عصای سفید را متاسفانه هنوز بسیاری از نابینایان مطلق ما نپذیرفته اند .

نحوی نژاد تعداد معلولین بینایی را ۴۵۰۰ نفر اعلام کردو گفت:  ۱۱ درصد از معلولین استان به معلولین بینایی اختصاص دارد . همچنین  تعداد ۲۵۰۰ نفر از معلولیت بینایی مستمری بگیر بهزیستی هستند و ۲۰۰۰ نفر هم در سال جدید از محل حذف دهک های بالای ازیارانه به چرخه مستمری بگیران اصافه خواهند شد.

مدیر کل بهزیستی گیلان تصریح کرد; در شش ماهه اول ۹۸، ۲۷۵۰۰ نفر مورد معاینه تنبلی چشم  قرار گرفته اند .

وی افزود: توزیع وتهیه کمک وسایل توانبخشی به تعداد ۷۰۰ مورد از معلولین بینایی از جمله لب تاپ،  دستگاهای درست نما،  لوح،  قلم و عصای سفید و.. ازبرنامه های این سازمان بوده، که از این موارد برای افراد دارای با تحصیلات بالا ۱۰ مورد برجسته نگار خریداری شده است.

نحوی نژاد خاطرنشان کرد: تعداد دانش جویان کم بینا و نابینا ۱۷۰ نفر است که ازمقطع کاردانی کارشناسی تا دکترا در حال تحصیل می باشند.

وی با اشاره به پیشرفت های ورزشی در بخش های کم بینا و نابینا یادآور شد: نابینان و کم بینایان تحت پوشش بهزیستی استان در رشته های ورزشی پرس سینه،شنای نابینان،پرتاپ نیزه ، جودو و …. فعالیت دارند و همچنبن گفتنی است که  دو تن از ناببنان به مسابقات پارالمپیک روانه خواهند شد.

او گفت: تاکنون معلولین و نابینایان گیلان توانستند، ۵۰ مدال جهانی ،۷۱ مدال کشوری  که ۳۵ مورد آن طلاست را از آن خود نمایند.

مدیر کل بهزییتی گیلان از شناسایی یک مرکز روزانه برای کودکان نا بینای تازه شناخته شده خبر داد و خاطرنشان کرد: این مرکز بیشتر در زمینه و جهت آموزش جهت یابی برای نابینایان فعالیت می نماید.و علاوه بر آن سه مورد ngo جهت آرایه انواع و اقسام خدمات تحت نظر بهزیستی در حال فعالیت در سطح استان می باشد.

نحوی نژاد در خصوص وضعیت مسکن مددجویان بهزیستی خاطرنشان کرد: تعداد مسکن های واگذار شده درسال ۹۷ و ۹۸ پنجاه مورد بوده که در شش ماهه دوم ۹۸ از سیر تندی تری برخوردار خواهد شد.

وی در راستای اشتغال نابینان افزود: در حال حاضر نفر در تلفخانه های دستگاههای اجرایی استان در حال فعالیت می باشند در سال گذشته برای ۱۹۰ نابینا ایجاد اشتعال شدو درسال جدید ۷۰ نفر آما ه اشتغال هستند.

حسین نحوی نژاد با تاکید بر اینکه روز ۲۴ مهر ماه روز ملی پارالمپیک است، بیان داشت: از انجایی که ورزش زندگی بسیاری از معلولان را متحول می کند. معلولان ما در المپیک های ویژه توانستند به موفقیت های بزرگی دست یابند.

مدیر کل بهزیستی گیلان شعار امسال روز ملی پارالمپیک را : خوب است هرکسی به کشورش افتخار کند و اما خوبتر آن است که کشور نیز به افرادش افتخار کند تصریح کرد:استان گیلان دارای
۲۷۰ نفرنابینای ورزشکار، ۳۰۰ نفر ناشنوای ورزشکار و ۳۰۰ نفر معلولین جسمی و حرکتی در رشته های مختلف ورزشی فعالیت دارند.

کد خبر 8236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد