عصر همدان|کودکان را باور کنیم!

والدین بدانند که شخصیت کودک در ۶ سال اول زندگی شکل می گیرد پس وجود کودکانمان را باور کنیم.

به گزارش عصر همدان؛ هفته جهانی کودک امسال  با شعار “آینده را باید ساخت بهانه ای خوب برای توجه و شناخت بیشتر کودک در دنیای امروز است” تا با نگاهی خاص بتوانیم نیازهای عاطفی جسمانی و شناختی کودکانمان را بشناسیم.

رشد تغییر تابع الگوی نظم تعریف می شود که شامل رشد جسمی، اجتماعی روانی عاطفی و شناختی است و امروز رویکرد مهدهای کودک بر مدار رشد محور بودن کودکان لحاظ شده است.

مربی مهدکودک در این میان باید بتواند زمینه ساز رشد کودک باشد چراکه رسالت اصلی مهدها تربیت ذائقه در کنار میل و رغبت همراه با رشد جسمی و اجتماعی کودک است.

این هنر مربیان مهد کودک است که به کودکانمان علاوه بر چگونگی ابراز احساسات، دور هم بودن را  بیاموزند.

خلاقیت و تجربه زمینه ساز کار آموزشی

مدیر مهدکودک نشاط ۳۰ سالی می شود که با عشق به عنوان مربی و کارشناس علوم تربیتی کودک با کوله باری از تجربه است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: ۱۱ سال تجربه مربیگری در مهدهای مختلف را داشته ام و ۱۹ سال است که به صورت مستقل در مهدکودک خود فعال هستم.

زهره تافیان ادامه می دهد: در حال حاضر در مهدکودک نشاط ۱۵ نفر به صورت ثابت و ۷ نفر به صورت متغییر به عنوان مربی، خدمتکار و کارشناس فعال هستند.

وی می افزاید: این مهدکودک در دو شیفت صبح و بعداز ظهر در بخش شیرخوارگان و کودکان ۲ تا ۴ سال به والدین همدانی خدمت می کند.

تافیان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی به عنوان متولی فعالیت مهدهای کودک چهارچوب ها و برنامه های مهدکودک ها را مشخص کرده است خاطرنشان می کند: معتقدم در کنار برنامه کاری بهزیستی خلاقیت و تجربه می تواند کار آموزشی مهدها را توسعه دهد و نکته مهم اینکه پرورش باید مقدم بر کار آموزشی باشد.

وی در خصوص برنامه و موضوعات کار مهدهای کودک می  کودک بیشتر در زمینه تئوری علوم، ریاضی، کاردستی، آموزش مفاهیم دینی، احادیث و انجام گردش علمی برای کودک فعال هستند.

نایب رئیس هیئت مدیره کانون های مهدکودک استان همدان اضافه می کند: کسی می تواند در پرورش کودکان در مهدکودک موفق باشد که به این کار عشق بورزد چراکه مشکلات مالی مهدکودک ها بسیار زیاد و دست و پا گیر شده است.

تافیان با بیان اینکه مکان اکثر مهد کودک های فعال درسطح استان استیجاری است در حالی که نمی توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند عنوان می کند: اعضای کانون مهد کودک ها در یک اقدام ابتکاری یک صندوق قرض الحسنه راه انداخته اند تا بتوانند با پرداخت وام های دوره ای گوشه ای از مشکلات مالی مهدها به ویژه مهد روستایی و حاشیه ای را حل کنند.

وی معتقد است که کودک باید در مهد به صورت همه جانبه رشد کند در حالی که متاسفانه خانواده های امروزی به تقویت مهارت فرزندان خود توجه کافی ندارند .

تافیان با اشاره به این نکته که شخصیت کودک در ۶ سال نخست زندگی او شکل می گیرد می افزاید: شادی و نشاط در محیط مهدکودک، بیان احساسات، تقویت  حواس پنجگانه و ایحاد حس اعتماد به نفس از نکات تربیتی قابل توجه برای کودکان است.

یکی از والدین نیز که به دلیل مشغله کاری خارج از خانه فرزند خود را به مهدکودک می فرستد می گوید: حضور کودک از سنین کم در مهدکودک می تواند منجر به رشد روابط اجتماعی و افزایش سطح مشارکت کودک در اجتماع باشد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه دغدغه والدین بویژه مادران خانه دار این است که مدام مطرح می کنند که حضور کودکانشان در مهد کودک عامل مریضی ، خستگی و یادگرفتن سخنان زشت است در حالی که اینگونه نیست.

سهیلا ترکمان با اشاره به وجود برخی مشکلات همچون نبود بهداشت کافی و کامل در برخی مهدهای کودک خاطرنشان می کند: متاسفانه با پیگیری و تماس با بازرسان مهدهای کودک تاکنون این مشکل حل نشده است که نیاز به توجه جدی تر بهزیستی را دارد.

این مادر در پایان به پرسنل مهدکودک ها پیشنهاد می کند آنها در نحوه برخورد با کودکان و در جریان قرار دادن والدین از رفتار و کارهای کودکان در مهد توجه بیشتری داشته باشند.

منیژه فرهانپور

کد خبر 7993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد