شاهد کودک آزاری در کشور هستیم/ لایحه تامین امینت کودکان همچنان در کمیسیون قضایی معطل است/ روند بررسی لایحه باید تسریع شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده «لایحه تامین امینت کودکان» گفت: تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه در هفته کودک هستیم و اخبار بعضا ناگواری را در ارتباط با وضعیت کودکان می‌شنویم و کودک آزاری را شاهدیم، روند این لایحه تسریع یابد.

«معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «لایحه تامین امینت کودکان» مطرح کرد: آمار کودک آزاری‌ در کشورمان نسبت به دنیا آمار زیادی نیست اما متاسفانه در کشور شاهد کودک آزاری هستیم. در بازدیدهایی که از استان‌های مختلف و مراکز مداخله در بحران داشتم، از نزدیک با تلاش‌هایی که سازمان بهزیستی کشور انجام می‌دهد خصوصا اورژانس اجتماعی آشنا شدم و گزارشی تهیه کردم.

او در ادامه بیان کرد: کودک آزاری یک معضل است، مخصوصا در خانواده‌هایی که اعتیاد وجود داشته باشد. به طور کل در خانواده‌هایی که آسیب‌های، دیگری باشد کودک آزاری هم وجود دارد. نیازمند قوانین قوی برای حمایت از کودکان هستیم، قوانینی که بر اساس تکالیف شرعی، دینی، انسانی، جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران است. قانونی قوی در دفاع از کودکان و نوجوانان نیاز داریم. هیچ‌کس شک ندارد  که این رویکرد چقدر مهم و ضروری است و برای جامعه و کشور این قانون هم جنبه بازدارندگی و هم جنبه حقوقی و قضایی دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: یک جنبه فرهنگی و آموزشی هم در قانون حمایت از کودکان وجود دارد و آن اینکه، حقوق کودک را در جامعه ترویج دهیم، تقویت کنیم و گسترش دهیم و رفتارهای درست را از داخل خانواده، باید شروع کرد که متأسفانه در داخل خانواده‌ بخش عمده‌ای از آسیب‌ و  خشونت‌ها را نسبت به کودکان شاهد هستیم.  

او مطرح کرد: باید چه در مدرسه و چه در جامعه حقوق کودک را رعایت کنیم و انواع خشونت را در نظر بگیریم؛ خشونت بدنی و  رفتاری، خشونت جنسی و سوءاستفاده از کودکان، اعتیاد و کودکان کار همه این موضوعات را باید در نظر بگیریم. لایحه تامین امنیت کودکان لایحه جامعی است.

او در توضیحاتی درخصوص «لایحه تامین امنیت کودکان» مطرح کرد: این لایحه مدت‌ها در کمیسیون حقوقی معطل مانده بود و با پیگیری دولت دوازدهم و تقاضای اولویت، این لایحه دوباره به صحن برگشت و مورد توجه مجلس قرار گرفت و تصویب شد و در دو نوبت رفت و برگشت به شورای نگهبان رفت و الان در کمیسیون حقوقی قضایی برای تأمین نظر نهایی شورای نگهبان، معطل است.

ابتکار  بیان کرد: تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه در هفته کودک هستیم و اخبار بعضا ناگواری را در ارتباط با وضعیت کودکان می‌شنویم و کودک آزاری را شاهدیم، روند این لایحه تسریع یابد. باید توجه داشته باشند که بخشی از این آزارها داخل خانواده اتفاق می‌افتد و والدین هم آموزش ببینند و هم حدود شرعی و قانونی را در بحث توجه به حقوق کودک و عدم خشونت و آزار، رعایت کنند.

ابتکار بیان کرد: انتظار داریم هرچه زودتر این لایحه به دولت بیاید. کارهای بسیار خوبی در سازمان بهزیستی کشور صورت گرفته، وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی حقوق کودک کارهای خیلی خوبی انجام داده است. مدیران کل امور بانوان و خانواده در استان‌داری‌های کشور برنامه‌ها و سیاست‌های بسیار خوبی را در ارتباط با کودک و حقوق کودک دنبال می‌کنند و ما منتظریم این لایحه زودتر ابلاغ شود.

کد خبر 7987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد