نحوه مواجهه با نوجوانی که مواد مخدر مصرف کرده است/ تماس با خط ملی اعتیاد

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور نحوه مواجهه با نوجوانی را که موادمخدر مصرف کرده است در مرحله نخست، حفظ آرامش دانست و گفت: خانواده‌ها در چنین شرایطی با خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) تماس بگیرند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «فرید براتی‌سده» معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور، در پاسخ به این پرسش که نوجوانان بیشتر در زمان حضور در مدرسه یا تعطیلات تابستان در معرض اعتیاد قرار دارند؟ گفت: در هر دو دوره نوجوانان در معرض ابتلا قرار دارند و اگر در مدارس مدیران و مسئولان آنها متوجه این تهدید نباشند و در خانواده‌ها در اثر دسترسی آسان به مواد، ارتباط با دوستان ناباب یا به دلیل نبود برنامه‌های مناسب برای اوقات فراغت، اولیا هشیاری به خرج ندهند، نوجوانان در معرض مصرف مواد مخدر قرار می‌گیرند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور، اضافه کرد: اگر برنامه‌های صحیح و منسجمی در مدرسه و خانواده داشته باشیم، می‌توانیم از گرایش دانش‌آموزان به تجربه و مصرف مواد جلوگیری کنیم. در مدارس بحث‌های آموزشی، مهارت‌آموزی، پایش و نظارت، ارتباط نزدیک معلمان با دانش‌آموزان، تعاملات صحیح و اصولی بین مسئولان مدارس با خانواده‌ها و پر کردن اوقات فراغت با برنامه‌های مناسب در خانواده‌ها، شرکت دادن فرزندان در دوره‌های آموزشی مهارتی، سفر با خانواده، صرف وقت بیشتر والدین با نوجوانان، پاسخ دادن به سؤالات فرزندان، تعامل مناسب والدین با دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌های گردش و تفریح خانوادگی از جمله مواردی است که می‌تواند از سوق دادن دانش‌آموزان در مدرسه و محیط خانواده به سمت مواد مخدر جلوگیری کند.

تبعات آنی مصرف مواد مخدر

براتی‌سده در پاسخ به این پرسش که مصرف مواد مخدر در زمان امتحانات چقدر برای نوجوانان جدی بوده و مبتلا داشته است؟ گفت: این مسئله جدی است؛ به خصوص در مقاطع پایانی مدرسه و دانشگاه‌ها با این کج‌فهمی و خطای بزرگ که عده‌ای فکر می‌کنند با مصرف برخی مواد و داروها ممکن است حافظه آنها قوی‌تر شود و انرژی آنها برای مطالعه افزایش پیدا کند مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف این دست از داروها و مواد که به غلط کارکرد تقویت حافظه برای آن تصور شده است، تبعات آنی و آتی دارد، تصریح کرد: تبعات آنی مصرف چنین موادی بر هم خوردن خواب، تعریق، بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب است که می‌تواند در نوجوانان و جوانان آسیب‌زا باشد و تبعات درازمدت هم به شکل اعتیاد و ناتوانی از جدا کردن خود از مواد بروز می‌کند.  

براتی‌سده مصرف مواد در نوجوان و جوانان را جدی دانست و گفت: هم خانواده‌ها و هم دستگاه‌های فرهنگی باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

لزوم حفظ آرامش والدین

وی درباره الگوی مصرف مواد در بین نوجوانان و جوانان گفت: آنان ماده گل(ماری‌جوانا) مصرف می‌کنند. این باور غلط را مافیای موجود القا کرده‌ که این ماده اعتیادآور نیست و از نظر جسمی و روانی ضرری ندارد، شادی‌آور است و ... همین امر موجب اغوای افراد و مصرف این ماده شده است.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در خصوص اصلی‌ترین علائم مصرف ماده گل که خانواده‌ها باید از آنها هشیار باشند، گفت: خواب‌آلودگی، خنده‌های بی‌مورد و زیاده از حد، چشم‌های قرمز، عدم تمرکز، به هم ریختگی فرزندان و گریه‌های بی‌دلیل از مهمترین مواردی است که باید خانواده‌ها به آن حساس باشند و بدانند که این موارد از علائم مصرف گل و حشیش است.

وی نحوه مواجهه با نوجوانی را که مواد مخدر مصرف کرده است در مرحله نخست، حفظ آرامش دانست و اظهار کرد: رفتار اشتباه والدین خطر را افزایش می‌دهد. با نوجوان مصرف‌کننده مواد نباید درگیر شد، بلکه باید با متخصصان در این زمینه ارتباط برقرار کنیم و راهکار برخورد صحیح را جویا شویم.

با خط ملی اعتیاد تماس بگیرید

برای‌سده با اشاره به اینکه خط ملی اعتیاد آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی به خانواده‌ها در حوزه اعتیاد است، گفت: تماس با شماره ۰۹۶۲۸، خط ملی اعتیاد، رایگان است و از هر نقطه کشور می‌توان با آن تماس گرفت و مشاوره‌ و توصیه‌های لازم را دریافت کرد.

وی پیشنهاد جدی خود را خطاب به والدینی که متوجه شده‌اند فرزندان آنها مواد مصرف می‌کنند حفظ آرامش بیان کرد و گفت: والدین نباید فرزندانی را که مواد مصرف می‌کنند از دست رفته بدانند و ناامید شوند، بلکه با برقراری ارتباط‌ با متخصصان می‌توانند کودکان خود را نجات دهند. ارتباط صحیح و خوب با فرزندانی که مصرف مواد داشتند، می‌تواند به نجات کودک آنان کند.

کد خبر 797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =