بخش کاشت حلزون بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه راه اندازی شد/غربال گری شنوایی بیش از 13 هزار نوزاد کرمانشاهی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از غربال گری شنوایی 13 هزار و 300 نفر توسط بهزیستی استان طی 6 ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 630 نفر دارای اختلال شنوایی و 70 نفر نیز نیازمند مداخلات درمانی بوده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه،دکتر رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در مراسم راه اندازی بخش کاشت حلزون بیمارستان امام خمینی(ره) اظهار داشت:کم شنوایی پس از معلولیت جسمی و ذهنی شایع ترین مشکل مادرزادی است که به عنوان اختلالی پنهان در نوزادان می باشد و در صورت عدم اطلاع و شناسایی به موقع پیامد های ناگواری در برخواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرحله زبان آموزی از بدو تول آغاز می گردد، لذا تشخیص به هنگام کم‌شنوایی و ارائه خدمات توانبخشی به موقع بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند. 

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، فعالیت های بهزیستی در خصوص توانبخشی افراد کم شنوا شامل تشخیص کم شنوایی در قالب انجام طرح غربالگری شنوایی و شنوایی شناسی در مراکز تحت نظارت می باشد و ارائه خدمات حمایتی شامل کمک هزینه تحصیلی، دانشجویی، اشتغال، پرداخت کمک های موردی، کمک هزینه مسکن، جهیزیه ،کمک هزینه کاشت حلزون(مبلغ30 میلیون ریال)، سمعک، باطری و توانبخشی شنیداری است که با ارجاع و پذیرش کودکان کم شنوا در مراکز خانواده و کودک کم شنوا صورت می پذیرد.


دکتر رضوان مدنی خاطرنشان کرد: امروزه غربالگری از جمله اصلی ترین روش ها برای تشخیص کم شنوایی و شناسایی کودکان کم شنواست؛ که می تواند افت شنوایی در حد بسیار ضعیف را نیز  تشخیص دهد و با توجه به اینکه کودک از همان روزهای اول تولد شروع به یادگیری زبان می کند، تشخیص به هنگام کم شنوایی و ارائه خدمات توانبخشی به موقع می تواند عوارض ناشی از آن را به حداقل برساند.

این مسئول از غربال گری شنوایی 13 هزار و 300 نفر توسط بهزیستی استان طی 6 ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 630 نفر دارای اختلال شنوایی و 70 نفر نیز نیازمند مداخلات درمانی بوده اند.


وی همچنین از شناسایی 2 هزار و 763 نفر دارای اختلالات شنوایی در استان خبر داد و بیان داشت: بیشترین آمار ناشنوایی در استان مربوط به معلولیت های مادرزادی است.


وی در ادامه افزود: انجام 16 مورد کاشت حلزون، اهدای 9 هزار حلقه باطری سمعک، تعمیر 61 دستگاه کاشت حلزون و همچنین اهدای 293 عدد سمعک از جمله خدماتی است که بهزیستی استان به مددجویان دارای اختلال شنوایی ارائه نموده است. 


دکتر رضوان مدنی، تعداد مراکز بهزیستی ارائه دهنده خدمات به افراد دارای اختلال شنوایی در استان را سه مرکز غیردولتی و 2 مرکز دولتی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: افرادی دارای شرایط لازم برای کاشت حلزون می باشند که در ارزیابی های جامع شنوایی ،کاهش شنوایی حسی - عصبی شدید تا عمیق در آنها تشخیص قطعی داده شده باشد و تقویت آستانه های شنوایی آنها با سمعک به حد مطلوب نرسد.

کد خبر 7969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد