معین‌های برنامه‌ی توسعه‌ی اقتصادی استان، فرصتی مغتنم برای اشتغال پایدار مددجویان بهزیستی است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از هماهنگی و همکاری نزدیک فرمانداری‌ها، معین‌ها و اضلاع مثلث توسعه‌ی اقتصادی استان برای اشتغال پایدار و توانمندسازی مددجویان این نهاد در سطح استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومیی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی دکتر حمیدرضا پوریوسف در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی که صبح امروز در اداره‌ی کل بهزیستی استان برگزار شد این مطلب را عنوان کرد.
وی تعیین معین‌ها و مناطق اقتصادی در شهرستان‌های خراسان رضوی را فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال پایدار و بالا بردن سطح معیشت و خوداتکایی جامعه‌ی هدف بهزیستی دانست.

وی ادامه داد: در برنامه‌ای که دفتر معاونت هماهنگی اقتصادی استان و دبیرخانه‌ی هماهنگی توسعه‌ی اقتصادی برای این امر اعلام کرده، علاوه بر معین‌ها، یک سری تسهیلگر برای جستجوی نیازها و اعلام اولویت‌ها در توسعه‌ی اقتصادی منطقه، دیده شده است که برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه‌ی بهزیستی که صدها تسهیلگر را در سال‌های گذشته تربیت و در روستاها مستقر نموده، بهترین زمینه برای اجرای این طرح می‌باشد.

پوریوسف گفت: رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها با شناسایی و هماهنگی معین‌ها و فرمانداری، باید ضمن ارائه‌ی اطلاعات و آمار جامعه‌ی هدف و توصیف وضع فعلی مددجویان به کارگروه مربوطه در شهرستان، برنامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های ایجاد اشتغال پایدار بر اساس اولویت‌های تعیین شده را با طرح‌های توجیهی و بر مبنای ایده‌های قابل اجرا و عملیاتی به این نهادها ارائه دهند.
وی همچنین از منطقه‌بندی کارگروه توسعه‌ی اقتصادی استان در شهرستان‌ها و روستاها به عنوان زمینه‌ی مناسبی برای کمک به توسعه‌ی استان و نیز بهره‌مندی مددجویان از مزایای اقتصادی اجتماعی این برنامه‌ها یاد کرد.
مدیر کل بهزیستی استان یادآور شد: مناطق و معین‌ها از سوی کارگروه استانداری تعیین شده و در شهرستان‌ها حضور دارند که می‌توان از ظرفیت‌های ایجاد شده به نحو احسن در زمینه‌های مورد نیاز برای مددجویان بهره‌گیری نمود.

وی ادامه داد: معین‌های بهزیستی، محدود به معین‌های تعیین شده‌ی این کارگروه نیستند و نیازی هم نیست که حتما یک دستگاه یا مجموعه‌ی بزرگ اقتصادی، معین یک گروه یا یک جمعیت باشد بلکه می‌توان از افراد علاقه‌مند و توانمند به توسعه‌ی شهرستان و پیشرفت منطقه، به عنوان معین مددجویان استمداد گرفت و از آنها در زمینه‌ی کمک به ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، اجرای طرح‌های مولد و پایدار و نیز توانمندسازی فرهنگی اجتماعی مددجویان بهره جست.
نماینده استانداری: 99 درصد روستاها تحت پوشش معین‌ها هستند
در این نشست همچنین، جانشین دبیر کارگروه هماهنگی اقتصادی استانداری برای توسعه‌ی استان، ظرفیت‌ها، زمینه‌ها و امکانات برنامه‌ی توسعه‌ی اقتصادی استان برای بهره‌مندی مددجویان بهزیستی را تشریح کرد.

تقوایی گفت: این مبحث ارتباط تنگاتنگ و زیادی با زندگی و توانمندسازی مددجویان بهزیستی دارد.
وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های خاص، پیگیری‌های ویژه در بحث ارتقای سلامت، ارتقای فرهنگ کار، مهارت‌های زندگی و اشتغال، می‌تواند از مباحث مرتبط با مددجویان شما باشد.

وی گفت: رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها با کمک فرمانداری‌ها می‌توانند در تعیین اولویت‌های اقتصادی اجتماعی شهرستان و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در بخش مددجویان بهزیستی، به این برنامه کمک کنند و از این طریق به افزایش رفاه و معیشت و استقلال مددجویان‌شان یاری برسانند.
وی با بیان اینکه در استان بیش از یکصد معین برای توسعه‌ی استان تعریف و تعیین شده‌اند گفت: 90 درصد این معین‌ها در بخش خصوصی هستند و 94 درصد روستاها تحت پوشش این معین‌ها می‌باشند که زمینه و فرصت خوبی برای پرداختن به مشکلات مددجویان فراهم می‌سازد.

وی گفت: بیش از 1120 طرح برای توسعه‌ی اقتصادی توسط معین‌ها مشخص شده که برخی از آنها می‌توانند توسط جامعه‌ی هدف شما اجرایی شوند و اگر تفاهم‌نامه‌های مورد نیاز با نهادهای مرتبط در شهرستان منعقد شود زمینه‌ی خوبی برای مشارکت وسیع مددجویان در این طرح‌ها فراهم می‌گردد.
وی با ذکر میزان تسهیلات اقتصادی در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها گفت: 128 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده که در قالب مصوبات کارگروه‌های شهرستان و استان قابل پرداخت می‌باشد.
وی همچنین با یادآوری اینکه معین‌ها دنبال تسهیلگران محلی هستند تا بتوانند پروژه‌ها و زمینه‌ها را شناسایی و به کارگروه منتقل کنند گفت: سمن‌ها و تشکل‌های معلولین را با معین‌ها مرتبط کنید تا نقش تسهیلگری را برعهده بگیرن و پروژه‌های توسعه را تعریف و از امکانات این برنامه استفاده کنند.
معاون پشتیبانی بهزیستی خراسان رضوی نیز در ابتدای جلسه گفت: این جلسه با محور توجیه و تشریح طرح توسعه‌ی اقتصادی استان که در راهبرد اقتصاد مقاومتی تعریف شده، تشکیل شده است.

محسن توحیدی مقدم گفت:‌ به همین جهت از آقای دکتر تقوایی نماینده کارگروه هماهنگی اقتصادی استانداری خواسته‌ایم که برای تشریح این برنامه برای مدیران بهزیستی شهرستان‌ها به اینجا بیایند و فرصت‌ها و ظرفیت‌های این برنامه‌ها را برای مدیران بهزیستی تشریح کنند.
وی هفته‌ی مهر را هفته‌ی سرشار از مناسبت‌های مرتبط با مددجویان بهزیستی توصیف کرد و گفت: خوشحالیم که در این ماه، بیشتر مددجویان، روزها و ایامی را مخصوص خودشان دارند تا مشکلات‌شان را بیان کنند و مسؤولان و مدیران بهزیستی نیز تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مددجویان مبذول می‌دارند.
«آپ» راهی آسان برای مشارکت در بهزیستی

معاون پشتیبانی بهزیستی خراسان رضوی همچنین در بخش دیگری از این نشست، از تفاهم‌نامه‌ی بهزیستی و یک نهاد ارتباطاتی در بخش غیر دولتی یاد کرد و گفت: این شرکت غیر دولتی، امکانی را برای نیکان و نیکوکاران فراهم نموده که بدون کارت بانکی، بتوانند در هر نقطه‌ای از کشور که هستند با استفاده از یک اپلیکیشن، کمک‌های خود را به حساب بهزیستی واریز نمایند.
وی نرم‌افزار «آپ» را معرفی کرد و گفت: هر کس می‌تواند با دانلود این نرم‌افزار در گوشی خود، کمک‌های نقدی خود از حداقل 2 هزار تومان تا یک میلیون تومان را به حساب بهزیستی واریز نماید.
توحیدی مقدم ادامه داد:‌ رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها باید این نرم‌افزار را به مشارکت‌کنندگان معرفی و آن را تبلیغ کنند تا بتوانیم از ظرفیت مشارکت خیرین، بهره‌مندی بیشتر و راحت‌تری داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: با استفاده از نام کاربری که در اختیار رؤسای شهرستان‌ها قرار می‌گیرد و از طریق پانل مدیریتی نرم‌افزار، رؤسای شهرستان‌ها می‌توانند در هر لحظه از میزان مشارکت‌های واریز شده به بهزیستی شهرستان اطلاع حاصل کنند.
وی افزود:‌ همچنین برخی مدیران استان می‌توانند از کل تراکنش‌های استان و شهرستان‌ها مطلع شوند.

کد خبر 7888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد