آغاز طرح توانمندسازی اجتماعی و ارتقای سلامت جسمی روانی معلولین روستایی در خراسان رضوی

طرح توانمندسازی اجتماعی و ارتقای سلامت جسمی روانی 490 تن از معلولین ساکن روستاهای خراسان رضوی در چهار شهرستان استان به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی طرح توانمندسازی اجتماعی و ارتقای سلامت جسمی روانی 490 تن از معلولین ساکن روستاهای خراسان رضوی در چهار شهرستان استان به صورت آزمایشی آغاز شده است.

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور، شهریور ماه امسال، خبر برگزاری این طرح را در سطح سه استان با همکاری سازمان ورزش و جوانان داده بود.

دکتر محمد شهبازی در نشست مشترک با اعضای فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین که 12 شهریور برگزار شد، این خبر را اعلام کرده بود.

وی در گفتگو با خبرنگاران از اجرای این طرح در سه استان کشور به صورت آزمایشی خبر داده و افزوده بود: این طرح با هدف توانمندسازی فرهنگی اجتماعی و افزایش حضور اجتماعی این عزیزان در سطح جامعه که از اهداف اولویت‌دار و بلندمدت بهزیستی است اجرایی گردیده است.

به گفته‌ی کارشناس دفتر توانمندسازی بهزیستی کشور، این طرح در قالب طرح تقویت و توسعه‌ی توانمندی‌های فردی و اجتماعی فراگیر معلولین بویژه کودکان، در زمینه‌ی ورزش‌ها و بازی‌های بومی محلی و ذیل برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) به اجرا درمی‌آید.

دکتر مرزانی که هفته‌ی گذشته با مددجویان منتخب بهزیستی شهرستان‌های قوچان و چناران در این طرح دیدار کرده بود با اعلام این خبر گفت: این طرح در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرایی شده است.

وی افزود: جمعیت مددجویان تحت پوشش این طرح در استان هرمزگان 230 نفر و در شهرستان‌های میناب و بندرعباس می‌باشند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: در این طرح 490 نفر از معلولین جسمی حرکتی، ذهنی خفیف، ناشنوا و سایر معلولینی که توانایی شرکت در این بازی‌ها و ورزش‌ها را داشته باشند توسط تیم کارشناسی بهزیستی شهرستان‌های محل اجرای طرح شناسایی و برای اجرای طرح انتخاب می‌گردند.

دکتر مسعود فیروزی ادامه داد: این طرح از سوی سازمان بهزیستی کشور برنامه‌ریزی و ابلاغ گردیده و سه استان برای اجرای آزمایشی آن، در نظر گرفته شده‌اند که یکی از آنها خراسان رضوی می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: پس از انتخاب این مددجویان که از بین گروه‌های مختلف معلولین و بدون توجه به نوع یا شدت معلولیت‌شان انتخاب می‌شوند تا سقف 500 هزار تومان البسه و ملزومات ورزشی و ابزار و آلات بازی‌های بومی که مورد نیاز باشد برایشان خریداری و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

دکتر فیروزی گفت: این طرح با هدف افزایش مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، پیشگیری از تشدید معلولیت وعوارض ناشی از معلولیت، ایجاد نشاط و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و کاهش هزینه‌های درمانی این عزیزان برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در اجرای سال اول، طرح مورد ارزیابی کارشناسان استان و سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و مستند خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال‌های بعد، استان خراسان رضوی که سابقه‌ی دیرینه‌ی فرهنگی در حضور اجتماعی معلولین بخصوص در روستاها را دارد بتواند اولین استان مجری این برنامه‌ی توانمندسازی مددجویان عزیزمان باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: این طرح برای سال جاری در شهرستان‌های قوچان، چناران، تربت حیدریه و مشهد به اجرا درمی‌آید و سال آینده تعداد شهرستان‌های مجری طرح، بیشتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: این شهرستان‌ها اجرای طرح را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون اجرای ورزش‌های محلی و بازی‌های بومی برای معلولین منتخب با همکاری فدراسیون‌های ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی محلی استان در حال برگزاری است که تا پایان دی‌ماه ادامه دارد.

وی یادآور شد: رشته‌های تعیین شده عمومی هستند و از ورزش‌های همگانی تا ورزش‌ها و بازی‌های بومی سبک همچون فوتبال دستی، دارت، شطرنج و تنیس روی میز که در توان جسمی مددجویان باشد را در برمی‌گیرد.

دکتر فیروزی در پایان اظهار داشت: امیدواریم در بهمن‌ماه و همزمان با جشن‌های سالگرد انقلاب، بتوانیم اختتامیه‌ی این بازی‌ها را برگزار و شاهد شکوفایی استعدادها و توانمندی مددجویان عزیز روستایی‌مان که از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه و حتی در بین مددجویان می‌باشند باشیم.

کد خبر 7858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد