بازدید از مهد کودک نشاط به مناسبت هفته جهانی کودک  و نشست خبری  اصحاب رسانه با معاون امور اجتماعی بهزیستی استان

نشست خبری معاون امور اجتماعی بهزیستی استان، کارشناسان مرتبط با امور کودکان در ستاد بهزیستی و بهزیستی شهرستان همدان ، نمایندگان کانون مهدهای کودک استان با اصحاب رسانه در مهد کودک نشاط برگزار گردید

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در نشست خبری روز جهانی کودک در جمع خبرنگاران افزود: بسیاری از مهدهای کودک قرآنی در همدان مجوز فعالیت را از بهزیستی دریافت نکرده‌اند.

جمشید شیران گفت: نزدیک به ۶۰ مهد کودک قرآنی در سطح استان شناسایی شدند که کمتر از ۱۰ مورد آن‌ها از اداره کل بهزیستی همدان مجوز دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در برنامه‌ریزی صورت گرفته، تیم‌های کارشناسی بهزیستی استان، تا پایان آذرماه سال جاری، مهدهای قرآنی فعال را شناسایی می‌کنند و مکاتبات لازم را برای گرفتن مجوز از طریق بهزیستی با آن‌ها انجام می‌دهند.

شیران تاکید کرد: بر اساس قانون، اداره کل بهزیستی به عنوان تنها مرجع، مجوز مهدهای کودک قرآنی صادر می‌کند و مجوز دیگر نهادها و ارگان‌ها اعتبار ندارد.

وی با اشاره به اینکه کودکان از سن‌ ۶ ماه تا ۶ سال در مهدهای کودک پذیرش می شوند، عنوان کرد: مجوزهای لازم برای ارائه آموزش‌های پیش دبستانی را آموزش و پرورش صادر می‌کند اما در برخی از مهدهای کودک به کودکان زیر ۶ سال آموزش های لازم پیش دبستانی ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان افزود: هفته ملی کودک از ۱۳ مهرماه آغاز شده است و به مناسبت آن برنامه‌های متعددی ویژه کودکان در این استان برگزار می‌شود.

وی توزیع یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک را یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی در مهدهای کودک دانست و اظهار داشت: سه هزار کودک در سطح استان مشمول طرح توزیع غذای گرم در مهدهای کودک می شوند.

شیران با بیان اینکه ۱۴۱ مهد کودک در سطح استان وعده غذای گرم در بین کودکان توزیع می‌کنند، عنوان کرد: این طرح از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به مدت ۹۰ روز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر کودک عضو سه دهک پایین جامعه ۳۷ هزار و ۴۰۰ ریال یارانه غذای گرم توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، ادامه داد: در استان همدان ۴۴۰ کودک از سه دهک پایین جامعه شامل دریافت یارانه غذای گرم می‌شوند که در مجموع ۴۰۰ هزار ریال سرانه کمک یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی همدان گفت: ۳۰۸ مهد کودک در سطح استان فعالیت می‌کنند که ۱۸ هزار و ۵۰۰ کودک در آن‌ها نگهداری می‌شوند و آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه دریافت شهریه بر اساس رتبه بندی و سطح بندی مهدهای کودک مشخص می‌شود، بیان کرد: به طور متوسط امسال شهریه مهدهای کودک روستایی هفت درصد و مهدهای کودک شهری ۲۱ درصد افزایش یافته است.

شیران گفت: مهدهای کودک در برنامه‌های خود می‌توانند تا سه فوق برنامه داشته باشند و در فصل تابستان نزدیک به ۱۳ کلاس فوق العاده برگزار کنند که هیچ اجباری برای شرکت در کلاس‌های فوق‌العاده وجود ندارد.

وی عنوان کرد: روز به روز قیمت خدمات قابل ارائه در مهدهای کودک در حال افزایش است که این امر موجب تبدیل مهدهای کودک به یک کالای لوکس برای خانواده ها می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به اینکه مهدهای کودک بالای شهر کمک مالی نمی‌گیرند اما مهدهای حاشیه شهر از کمک‌های یارانه ای بهزیستی بهره می‌برند، گفت: همه کودکان در مهدهای کودک زیر پوشش بیمه حادثه ای هستند.

کارشناس مسئول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی همدان نیز گفت: از مرداد ماه امسال دستورالعمل جلوگیری از فعالیت مهدهای قرآنی بدون مجوز ابلاع شده است و تا پایان آذر ماه اجرایی می‌شود.

زهره بختیاری افزود: هدف از اجرای این طرح این است که فعالیت مهدهای قرآنی با مشارکت و نظارت بهزیستی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مراکز ایمن نیستند و محیط لازم برای کودکان را فراهم نکرده اند، اظهار داشت: در برخی از این مهدهای قرآنی با ارائه شیوه نادرست خواندن و نوشتن، اختلالاتی را برای شیوه یادگیری کودکان ایجاد می‌کنند.

بختیاری ادامه داد: مهد کودک‌های قرآنی بهزیستی تابلوی بهزیستی دارند و مهدهای قرآنی غیر مجاز تابلوی بهزیستی ندارند.

وی اضافه کرد: تا کنون ۶۰ مهد قرآنی فعال در همدان شناسایی شده است اما تعداد آن‌ها بیشتر است.

عضو هیات مدیره کانون مهدهای کودک همدان  و مسئول کمیته آموزش در مهدهای کودک همدان نیز گفت: بیشتر مهدهای کودک به صورت استیجاری راه‌اندازی شده اند که مشکلاتی را برای صاحبان آن‌ها ایجاد کرده است.

زهره تافیان افزود: به منظور حمایت، تشویق و اشتغالزایی افراد، تسهیلات ۳۰۰ میلیون ریالی برای راه‌اندازی مهدهای کودک تخصیص داده می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش‌های لازم در مهدهای کودک بر اساس رویکرد رشد محور به کودکان ارایه می‌شود.

کد خبر 7732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد