اورژانس اجتماعی برای کودکان آزار دیده و در معرض آزار چه می‌کند؟

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به برقراری ۲۵ هزار و ۷۲۰ تماس با خط اورژانس اجتماعی از ابتدای امسال گفت: بیش از ۳۵۰۰ مورد از این تماس‌ها مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، مهشید موقر با بیان اینکه تعداد کل تماس‌های برقرار شده با خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون ۲۵ هزار و ۷۲۰ مورد بوده است، افزود: تماس‌های مربوط به کودک‌آزاری ۳۵۴۵ مورد از تماس‌ها را به خود اختصاص داده است. تماس‌های مربوط به موضوع کودک‌آزاری از جمله مواردی هستند که بلافاصله بعد از تماس حتما پیگیری می‌شوند و همکاران اورژانس اجتماعی براساس موقعیت و شواهدی که وجود دارد مدارک را دریافت کرده و موارد کودک‌آزاری را به نهادهای مربوطه ارجاع می‌دهند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه برخی از موارد مربوط به تماس‌های کودک‌آزاری از طریق ارجاع پدر و مادر به مراکز مشاوره پیگیری می‌شوند، اظهار کرد: این پرونده‌ها با بررسی مستمر وضعیت کودکان در طول این مدت خاتمه پیدا می‌کند. برخی از این مشکلات به دلیل موضوعات عاطفی، مسامحه و غفلت پدر و مادر و... ایجاد می‌شود که با کمک مشاوران برطرف خواهد شد.

موقر با اشاره به اینکه برخی از کودک‌آزاری‌ها نیز به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها به دلیل بی‌اطلاعی والدین از رفتارهای پرخطرشان اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: این موضوعات باید از طریق اطلاع‌رسانی برطرف شود و آموزش‌های لازم در اختیار آنان قرار بگیرد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از جمله راهکارهای حل این مشکلات است. این کودکان نیز در طولانی مدت بررسی می‌شوند تا از سلامت روحی و روانی و جسمی آنان اطمینان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در موضوعاتی که کودک به طور جدی در خطر است یا آسیب‌های جدی به وی وارد شده باشد کارشناسان به سرعت با دریافت دستور قضایی کودکان را به مراکز بهزیستی وارد می‌کنند، توضیح داد: دستور قضایی همچنین شامل معاینه پزشکی قانونی نیز می‌شود به طوری که با بررسی وضعیت قبلی، این کودکان تحت نظارت و پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند. براین اساس بنابر دستور قاضی، گزارش کاملی که از کارشناسان بهزیستی دریافت می‌شود، مستندات ضمیمه پرونده شده و سپس این کودکان تعیین تکلیف می‌شوند. همچنین ممکن است در صورت عدم احراز صلاحیت والدین، این کودکان بلافاصله به پدر و مادر تحویل داده نشوند و در بهزیستی نگهداری شوند.

کد خبر 7708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد