مهدهای کودک، مسؤول رشد همه‌ جانبه‌ی کودکان هستند

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاح برنامه‌ی یک وعده غذای گرم: مهدهای کودک، مسؤول رشد همه‌ جانبه‌ی کودکان هستند

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاح برنامه‌ی یک وعده غذای گرم در هفته‌ی جهانی کودک از تلاش این نهاد برای بالا بردن ضریب بهره‌مندی کودکان از مراکز رشد و مهدهای کودک خبر داد.

به گفته‌ی دکتر غلامحسین حقدادی، دادن یک وعده غذای گرم به کودکان مهدهای روستایی و حاشیه‌ی شهرها، در راستای تحقق اهداف حفظ و ارتقای حقوق کودکان، بهره‌مندی بیشتر از فضاهای رشد جسمی، روانی و اجتماعی، آشنا شدن و انس‌گرفتن با تغذیه‌ی سالم و ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی در بخش تغذیه و خانواده، برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 33 هزار کودک در سراسر استان در طی 120 روز تحت پوشش برنامه‌ی غذای گرم قرار گرفته‌اند گفت: امسال نیز این برنامه را با 25 هزار نفر آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با تلاش در تأمین اعتبارات لازم، آمار کودکان تحت پوشش را به همان میزان سال گذشته بالا ببریم.

وی گفت:‌ مهدهای کودک تنها محل نگهداری کودکان نیستند و این موضو ع، کف وظایف مهدها است زیرا برنامه‌ی ما برای مهدهای کودک، رشد همه‌جانبه‌ی کودکان از جمله در بخش جسمی، بهداشت کودکان، آشنایی با اخلاق و وظایف دینی، رشد معنوی، روانی و اجتماعی می‌باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ی غذای گرم نیز در راستای تحقق همین اهداف برنامه‌ریزی شده و علاوه بر اینکه کودکان حاشیه‌ی شهرها و روستاها را از فقر غذایی مصون می‌سازد شاخص‌های امنیت غذایی و رهایی از سوء تغذیه را در این جمعیت بالا می‌برد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه آشنایی با آداب غذا خوردن، آداب زندگی خانوادگی، آداب معاشرت، بهبود و سلامت تغذیه، شکرگزاری به خاطر نعمت‌های خداوند، نظافت و اجتماعی‌شدن، از نتایج این برنامه می‌باشد گفت: بهزیستی در زمینه‌های مختلف، خدمات بسیار متنوعی به کودکان ارائه می‌دهد که خدمت به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان کار، کودکان مهدها، کودکان معلول و کودکان آزاردیده، از جمله‌ی این خدمات می‌باشد.
دکتر حقدادی تأکید کرد: یکی از اهداف دیگری که در این برنامه مورد نظر است افزایش ضریب بهره‌مندی کودکان از خدمات مهدهای کودک یا مراکز رشد همه‌جانبه‌ی کودکان می‌باشد که در حال حاضر در استان ما 50 درصد است و افزایش آن خواست و هدف سایر سازمان ها و وزارت‌خانه‌ها نیز می‌باشد و به عنوان یک هدف مشترک نهادهای مرتبط شناخته شده است.

وی نتایج بهداشتی و افزایش شاخص‌های سلامت کودکان را خوب توصیف کرد و گفت: بر اساس نتایجی که سال‌های گذشته، کارشناسان مستقل بهداشت و درمان از آزمایشات و ارزیابی خود منتشر کرده‌اند نتایج این برنامه رضایت‌بخش بوده و به همین جهت،‌امیدواریم که پوشش این برنامه تمام کودکان را در بر بگیرد.
سرانه‌ی یک وعده غذای گرم 50 درصد افزایش یافته است

مدیر بهزیستی مشهد نیز در این مراسم که در مهد کودک پرچین در روستای گرجی برگزار می‌شد به کارنامه‌ی موفق این برنامه در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال دوازدهمین سال متوالی اجرای این برنامه در سطح مهدهای کودک روستاهای مشهد و حاشیه‌ی شهر است.

محسن مروی افزود: در سال گذشته با اعتباری معادل 700 میلیون تومان 2 هزار و 825 کودک در 58 روستای مشهد مورد پذیرش این برنامه قرار گرفتند که در طی 120 روز اجرایی گردید.
وی گفت: سرانه‌ی کودکان در این طرح 2200 تومان بود که امسال به 3740 تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد:‌ در سال گذشته همچنین 3 هزار و 150 کودک در 90 مهد کودک در حاشیه‌ی شهر تحت پوشش برنامه بودند که امسال با توجه به محدودیت اعتبارات، فعلا حاشیه‌ی شهر در این برنامه نیست اما امیدواریم با تلاش همکاران‌مان بتوانیم حاشیه‌ی شهر را هم پوشش بدهیم و کودکان عزیز این مناطق نیز از یک وعده غذای گرم بهره‌مند شوند.
مروی اضافه کرد: امسال 54 روستا در 90 روز کاری و به تعداد 2217 کودک در این برنامه، تغذیه می‌شوند.

شایان ذکر است در این مراسم دکتر فرهمند قاِِیم مقام و معاون فنی مرکز بهداشت استان ، خانم ناظران کارشناس شبکه بهداشت و نماینده از از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان نیز حضور داشتند. 

کد خبر 7633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد