مهمترین عامل رشد کودکان بازی است ، شادی کودکان موجب تقویت روحیه،خلاقیت، انگیزه‏، عزت نفس و پایداری آنان می‏ شود

16 مهرماه روز جهانی کودک نامگذاری شده است. که امسال در کشورمان شعار این روز تحت عنوان «آینده را باید ساخت » تعیین شده است.

بر هیچ کس پوشیده نیست که آینده هر سرزمینی در دستان کودکان آن کشور قرار دارد و برای ساختن آینده ای متعالی راه میانبری وجود ندارد ؛ جز اینکه از ریشه و از کودکی به تربیت نسلی سالم و نیک اندیش مبتنی بر اخلاق و انسانیت بپردازیم که لازمه ی آن تربیت کودکانی شاد و خلاق است. امروزه موضوع پرورش کودکان شاد و خلاق دغدغه هر پدر و مادری است. شادی کودکان یعنی شادی نسل های آینده یعنی پرورش نسلی پر انرژی و پویا  که آینده میهن مان در دستان آنان است. والدین عزیز  شما آموزگار آموزه های صلح و عشق و دوست داشتن به فرزندانتان هستید، پس شایسته است  در این راه همت گمارید چرا که اگر اصول تربیتی را به درستی رعایت کنیم آینده در دست کودکانی خواهد بود که رسم محبت و شادی را می دانند و آنرا نیز به همنوعان خود هدیه خواهند داد. کودکان مطلع غزلهای زیبای آغاز بشریت هستند .نسلی که اگر تربیت صحیح و منطقی و مبتنی بر علم و آگاهی بر روی آنان صورت گیرد ؛ بدون شک جامعه ای پویا و خلاق و انسانهای وارسته را به دنیا عرضه خواهد کرد که گاهی قادرند مرزهای موفقیت و پیشرفت را نه تنها در کشور خود بلکه در تمام کشورهای دیگر در نوردند .لازمه ی موفقیت کودکان هنر شاد بودن آنهاست که جهت دستیابی به این مهم به اصول تربیت کودک شاد و خلاق اشاره خواهد شد.

برای داشتن  کودکی شاد، خلاق و با اعتماد به نفس چه باید کرد؟

کودکانی  که قادر به درک و شناخت  احساسات و عواطف شاد درونیشان هستند ، بدون شک  می‏توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه،خلاقیت، انگیزه‏، عزت نفس و پایداری آنان می‏ شود. در ادامه نکاتی جهت خلق نشاط و شادی در کودک را یادآور میشوم که والدین می‏توانند با استفاده از روش‏های ساده  شادی و نشاط را در وجود فرزندانشان زنده نگهدارند.

1- جست و خیز و بازی با کودک را فراموش نکنید. زیرا  بازی روحیه نشاط را در کودک بالا میبرد. در روزهای گرم تابستان با او آب بازی کنید و یا در دامن طبیعت و یا پارک با او به جست و خیز بپردازید. بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد. آنها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد.  کودک دانشمند امروز، انسان مضطرب فرداست که شانس پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های احساسی را از دست خواهد داد.

2- با کودکتان با صدای بلند بخندید، لطیفه بگویید، داستان‏های طنزدار و خنده ‏دار بخوانید، ترانه‏ های شاد زمزمه کنید و به دنبال سرگرمی‏ های شاد کننده باشید. خنده موجب کاهش  فشارهای روانی میگردد  و باعث می‏شود که اکسیژن بیشتری به مغز و بدن برسد..

3- کودکان موفق، کودکانی شادند و کودکان شاد، کودکانی موفق هستند. اگر قصدتان فراهم آوردن یک زندگی توام با تلاش و کوشش است، سعی کنید عاداتی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه ‏ی تحمّل و مقاومت را در او بالا ببرد.

4- کمک کردن و حمایت کردن را به کودک بیاموزید. هر کودکی برای اینکه احساس ارزشمندی کند، نیازمند حسّ تعلّق نسبت به گروهی است که در آن زندگی می‏کند. از فرزندتان بخواهید تا اسباب بازی‏های قدیمی و وسایلی را که مدت‏هاست به سراغشان نرفته، به بچه‏های مستمندی که می‏شناسد، هدیه دهد.

5- محیط خانواده را گرم و شاد نگه دارید تا کودک احساس امنیت نماید. روابط محبت آمیز همراه با احترام و پذیرش می تواند شادی را دو چندان کند .

6- تشویق فرزندتان را به عنوان یک اصل تربیتی شگفت انگیز مد نظر قرار دهید.. وقتی که فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است که به هدفش برسد، سعی کنید با یافتن کلمات و جملاتی که شادی و هیجان  شما را از پیروزی و موفقیت او نشان می‏دهد، او را تشویق و حمایت کنید. این گونه تشویق نمودن موجب تقویت حسّ شایستگی و ارزشمندی فرزندتان می‏شوند ولی مراقب باشید که تشویق‏ ها بیش از حدّ لازم نباشد.

7- پرداختن به علائق و نیاز های درونی راه را برای تخلیه هیجانی و کسب آرامش برای فرزندتان بازتر می کند . بنابراین به جای اجبار و تحمیل خواسته ها و علائق خود، اجازه دهید او درونش را بشناسد و پرورش دهد .

8- به صحبت فرزندتان فعالانه گوش دهید و به او توجه کافی نمایید و به او و سخنانش احترام بگذارید. کودکانی که احساس های بهتری از خود دارند و عزت نفس بالاتری دارند شادتر زندگی می کنند. پر واضح است که هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندشان بهترین باشد اما باید به استعدادها و توانایی‏های بچه ‏ها نیز توجه کرد.

9- روش حل مساله را به فرزند خود یاد بدهید. از بستن بند کفش گرفته تا عبور بی‏خطر از خیابان، از غذا خوردن گرفته تا یافتن جواب مساله ریاضی، همگی از جمله آموزش‏هایی هستند که هر پدر و مادری برای رسیدن فرزند به استقلال فردی به او باید بیاموزند.

10- امکان درخشیدن را به کودک بدهید. هر کودکی توانایی و استعداد خاصی دارد. آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ اگر چنین است در این صورت می‏توانید به او اجازه دهید زمانی که شما مشغول کارهای خانه هستید برایتان کتاب بخواند. و یا اگر به باغبانی گرایش زیادی نشان می دهد آبیاری گل و درخت ها را به او بسپارید و یا به او کمک کنید تا گیاهی بکارد از سپردن مسئولیت های کوچک به او غافل نشوید.

 در پایان میتوان گفت کودکان همانند بذرهای آماده کشت هستند که اگر اصلاح درستی روی آنها صورت گیرد بدون شک در آینده درختانی تنومند را به بار خواهند نشست.امروز رسالت جامعه ما فرهنگ سازی در جهت داشتن کودکانی سرشار از عشق و امید به آینده ای روشن و فراهم نمودن بستر لازم برای رشد و شکوفایی این منبع عظیم و سرشار می باشد که امید است با همکاری و همیاری و هم اندیشی همه متولیان امر چون سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر ارگانهای ذیربط و همچنین خانواده ها ی عزیز این مهم محقق گردد.

کد خبر 7384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد