لایحه حمایت از حقوق کودکان گامی مهم برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان در حاشیه روز جهانی کودک گفت : هر نوع آزار و اذیت کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که موجب صدمه جسمانی و روانی به آنان شود و سلامت جسم یا روان آنها را به مخاطره بیاندازد، ممنوع بوده و بر اساس قانون مشمول مجازات خواهد بود.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک افزود : پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند.

وی تصریح نمود : لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، گام مهم و قانون پیشرویی برای آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان از جنبه خود مراقبتی به‌ویژه در سطح مدارس برای پیشگیری از خشونت و سایر آسیب‌های اجتماعی است.

وی به تماس های مرتبط با  کودک آزاری   با خط تلفن 123اشاره کرد و افزود  : موارد  مربوط به کودک آزاری در مواردی نیزتوسط  پرسنل سیستم آموزش و پرورش مانند مدیر، مربی یا ناظم از طریق مشاهده تغییرات رفتاری کودک، افت تحصیلی، حضور نامنظم یا رفتارهای پرخاشگرانه را به  اورژانس اجتماعی گزارش می گردد.  به محض دریافت گزارش تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی جهت انجام مداخلات تخصصی به محل اعزام می شوند.

محمدی با اشاره به معضل کودکان کار بیان کرد : کاهش حضور کودکان کار در خیابان ، توانمندسازی خانواده‌های آن ها و آگاه سازی و توان افزایی این کودکان در مواجه با آسیب های اجتماعی از جمله برنامه های بهزیستی در خصوص توانمند سازی کودکان کار است .

وی ارائه خدمات مددکاری، روان شناختی و حقوقی به کودکان کار و خانواده های آن ها را از حمایت های این سازمان برای کودکان کار در استان عنوان کرد و افزود : در همین راستا سازمان بهزیستی به منظور تعامل با خانواده های کودکان کار و خیابانی جلسات مختلف آموزشی و توجیهی در زمینه مهارت های اساسی زندگی، شناخت مظاهر آسیب های اجتماعی و عواقب ابتلاء  به آن ها و راه های پیشگیری از ابتلاء در طول سال  برگزار
می نماید تا هم کودکان و هم خانواده ها را از گرفتار شدن به آسیب های اجتماعی در اثر عدم آگاهی، مصون دارد. در پایان به نظر می رسد نگرش جامعه نسبت به کودکان خیابانی اغلب منفی است و آنان را کودکان مشکل دار که برای جامعه دردسرساز هستند، تلقی می کند. این در حالی است که، اگر جامعه از این کودکان حمایت کند و همه اعضای جامعه خود را در قبال این کودکان مسئول بدانند، نه تنها می توانند زندگی سالم را به این کودکان هدیه کنند، بلکه می توانند آینده سالم تری را برای خود، خانواده و جامعه به ارمغان آورند.

این مقام مسئول در خاتمه به راهکارهای کاهش کودک آزاری، کودکان خیابانی و کار اشاره کرد و افزود: اعمال حمایت های اقتصادی و معنوی از کودکان، تدوین برنامه های آموزشی همچون آموزش مهارت های زندگی، آموزش های فنی وحرفه ای، آموزش مهارت فرزندپروری به والدین، تقویت فرهنگ عمومی و بنیه حقوقی جامعه، شناسایی مکان های آسیب خیز، شناسایی خانواده آسیب دیده و در معرض آسیب و ایجاد مراکز ویژه جهت جذب، نگهداری، کنترل و توانمندسازی آنها از راهکارهای کاهش این معضلات است.

گفتنی است  : مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده تنها مرکز فعال ارایه دهنده خدمات به کودکان کار و خانواده هایشان در شهر زنجان است.

کد خبر 7285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد