آذربایجان شرقی | آذربایجان شرقی 444 هزار سالمند دارد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین آمارها این استان بیش از 444 هزار نفر جمعیت سالمند دارد که از زوایای مختلف قابل بررسی و پایش است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین آمارها این استان بیش از 444 هزار نفر جمعیت سالمند دارد که از زوایای مختلف قابل بررسی و پایش است.
محسن ارشدزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از مجموع جمعیت سه میلیون و800 هزار نفری استان حدود 13 درصد را افراد سالمند شامل می شود که بیش از 65 سال سن دارند.
وی رتبه آذربایجان شرقی به لحاظ سالمند بودن در بین استان های مختلف کشور را پنجم اعلام و یادآوری کرد: جامعه آماری افراد سالمند در استان گویای این حقیقت است که باید به سمت برنامه ریزی و ارایه تعاریف مشخص از سالمند بودن برای ارایه خدمات پزشکی، درمانی و معیشتی و رفاهی رفت تا در سال های آینده در این زمینه گرفتار برخی مشکلات نشویم.
ارشدزاده با تاکید بر اینکه سالمند بودن افراد یک جامعه نباید به صورت یک طرفه و از دیدگاه های منفی نگریسته شود، اظهار داشت: این موضوع از جهات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی و ارزیابی است.
وی ادامه داد: اینکه تصور شود شیب فراوانی جمعیت یک جامعه به سمت سالمند بودن نقطه ضعف است به هیچ عنوان درست نیست، زیرا این امر نشانه واضح ارتقای برخی شاخص های زندگی و بهداشتی از جمله امید به زندگی و افزایش سطح بهداشت جسمی و روانی جامعه است.
ارشدزاده اضافه کرد: اما در عین حال در بررسی ها از جنبه اقتصادی شاید بتوان سالمند بودن جمعیت یک منطقه، استان و جامعه ای را زیان ده و دارای آثار منفی ارزیابی کرد، چون در هر حال شیب تند به سمت سالمند بودن به معنی خارج شدن افراد از چرخه تولید و ارزش افزوده جامعه است.
وی گفت: بهزیستی آذربایجان شرقی، تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی سالمندان به منظور بهره مندی آنان از کیفیت زندگی بهتر از جنبه های مختلف در دوران سالخوردگی را از اهداف برنامه های خود می داند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: از مجموع جمعیت سالمند استان حدود 20 درصد نیازمند مراقبت های ویژه و نگهداری هستند.

کد خبر 711

خدمات الکترونیک پرکاربرد