نگهداری سالمندان در خانه و خانواده‌ محوری رویکرد اصلی سازمان بهزیستی است

سرپرست بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: نگهداری سالمندان در خانه و خانواده و خانواده‌محوری از رویکردهای مهم و اصلی سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی به این قشر است.

سرپرست بهزیستی چهارمحال وبختیاری با اشاره به جایگاه و منزلت سالمندان و تکریم این قشر در دین اسلام و بیان آن در احادیث و روایات گفت: نگهداری سالمندان در خانه و خانواده و خانواده‌محوری از رویکردهای مهم و اصلی سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی به این قشر است.

معصومه محمدی با تبریک ۹ مهر به عنوان روز جهانی سالمند و با اشاره به شعار سال با عنوان "فرصتهای برابر برای تمام سنین" اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، به افراد یک جامعه که دارای سن ۶۵ سال به بالا و در ایران بالای  ۶۰ سال سالمند گفته می‌شود.

وی گفت: سالمندان به ۳ گروه مستقل، نیمه مستقل و سالمندان بستری تقسیم می‌شوند که گروه‌های نیمه مستقل و بستری ، نیازمند حمایت از سوی نهادها، همچنین مووسسات، خانواده و بستگان برای ادامه حیات هستند.

محمدی، با اشاره به اینکه درصدی از سالمندان به دلیل مشکلات متعدد از جمله نداشتن سرپناه و سرپرست و یا بیماری‌های سخت و بستری در مراکز نگهداری می‌شوند و یا با کمک یک مراقب در منازل نگهداری می‌شوند، گفت: با توجه به رویکرد سازمان بهزیستی که خانواده‌محوری است ، فرهنگ‌سازی برای نگهداری سالمندان در منازل یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی است.

سرپرست بهزیستی استان اظهار داشت: در استان‌های کوچک مانند چهارمحال و بختیاری که دارای بافت فرهنگی، سنتی و بومی است، سالمندان با حفظ حرمت و عزت نفس و شان سالمندی در کنار خانواده‌ها نگهداری می‌شوند مگر سالمندانی که نیاز به خدمات پزشکی و پرستاری ویژه داشته باشند، که امکان نگهداری در خانواده مقدور نباشد و این افراد به مراکز نگهداری سالمندان هدایت می‌شوند.

سرپرست بهزیستی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه هدف بهزیستی در جهت خدمات رسانی به سالمندان، داشتن سالمندانی سالم و با نشاط و ارتقاء خدمات با کیفیت به سالمندان و حفظ حرمت آنهاست، افزود: در استان ۱۶ مرکز روزانه سالمندان و۳ مرکز شبانه‌روزی فعال است.

به گفته وی، از این تعداد ۸ مرکز در قالب خدمات‌دهی تیم سیار در منازل خدمات‌رسانی می‌کنند و پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، روانشناس و مددکار، بنا بر نیاز سالمند یک یا دوبار در ماه به منزل سالمندان مراجعه و خدمات رایگان به سالمندان ارائه می دهند.

وی گفت: در بخش طرح مراقبان خانگی در استان ۴۸۰ نفر معلولان و سالمند بهره‌مند هستند که از این تعداد ۱۱۰ نفر سالمند هستند، که از خدمات این طرح به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

محمدی با اشاره به اهمیت نگهداری سالمندان در منزل افزود: ترخیص سالمندان از مراکز شبانه‌روزی به عنوان یک طرح موفق در سازمان بهزیستی است، که در این طرح خانواده‌ها متقاعد می‌شوند، سالمند را از مرکز شبانه‌روزی خارج و در خانه نگهداری کنند.

محمدی اظهار داشت: در این طرح ماهانه سازمان بهزیستی هزینه‌ای را برای نگهداری سالمند به خانواده‌ها پرداخت می‌کند که تاکنون ۲۰ خانواده در استان متقاعد شده‌اند که سالمندان را از مراکز شبانه‌روزی ترخیص و در خانه نگهداری کنند.

وی، تامین وسایل توانبخشی و اقلام بهداشتی به سالمندان مستمری بگیر بهزیستی اشاره کرد و گفت: توسعه، گسترش حمایت از مراکز روزانه نگهداری سالمندان از رویکردهای اصلی سازمان بهزسیتی است که در این مراکز، سالمندان برای پرکردن اوقات فراغت مطلوب، از خانه خارج و در مراکز حاضر می‌شوند و خدمات پزشکی، فیزیوتراپی، موسیقی درمانی و گروه درمانی دریافت می‌کنند.

سرپرست بهزیستی استان گفت: هم اکنون ۸ هزار و ۶۰۰ سالمند در استان در حوزه‌های مختلف از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده‌اند. 

محمدی، به ارائه آموزش به سالمندان در جامعه، تکریم سالمندان و بزرگترها تاکید کرد و گفت: حفظ عزت نفس والدین از طریق آموزش بین قشر نوجوان و جوان نهادینه می شود، که ارتباط بین خانواده و سالمندان را مستحکمتر می‌کند.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی که منجر به افزایش عمر افراد می‌شود، گفت: هم اکنون در ۸ مرکز شهرستان استان خانه سالمندان روزانه فعال است.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور ارائه خدمات به قشر سالمند اجرای طرح‌های توانبخشی، پرداخت مستمری ماهانه و خدمات شبانه‌روزی و طرح مراقبان سلامت بر اساس برنامه‌ریزی در سطح سازمان بهزیستی در دست اجراست.

به گفته وی، مهمترین رویکرد و برنامه سازمان بهزیستی بحث توانمندسازی است که توانمندسازی سالمندان در این راستا در این سازمان در دست اجراست و اکنون ۳ پایگاه طرح توانمندساری سالمندان در استان فعال شده است.

محمدی اظهار داشت:در این طرح به سالمندان آموزش سبک زندگی سالم و بهره مندی از وسایل توانبخشی ارائه میشود تا از پیر شدن بیمارگونه سالمندان جلوگیری شود.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در مراکز شبانه‌روزی تنها موردی که در حیطه سالمندان است و این قشر را اذیت می‌کند، دوری از خانواده است.

محمدی اظهار داشت: رویکرد بهزیستی با حضور سالمندان توانمند و بعد از عرضه بازنشستگی در اجتماع تغییر خواهد کرد و باید از این قشر که با کوله‌باری از علم، تجربه را دوره جوانی و میانسالی گذرانده اند، استفاده کرد.

وی اظهار داشت: نگهداری سالمندان در مراکز روزانه و یا شبانه‌روزی و به کار نگرفتن این قشر در فعالیت های خاص به معنای تردشدن و منزوی شدن و کنار گذاشتن تجربیات این قشر در اجتماع نیست و در این راستا سازمان بهزیستی با راه‌اندازی طرح بنیاد فرزانگان برای توانمند سالمندان در حوزه های مختلف استفاده می‌کند.

به گفته وی، این طرح به صورت پایلوت در شهرستان بروجن در دست اجراست  و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در شهرستان شهرکرد نیز دایر شود.

کد خبر 6964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد