تهران| آغاز طرح ساماندهی کودکان کار/ نهادهایی که بهزیستی را تنها گذاشتند

مدیرکل بهزیستی استان تهران از آغاز طرح ساماندهی کودکان کار خیابان در تهران خبر داد و با بیان اینکه مسئله مقابله با قاچاق در این طرح مطرح نیست، گفت: سایر نهادها از جمله شهرداری ما را در این طرح تنها گذاشته‌اند.

مدت‌هاست که خبرنگاران به نقل از مسئولان در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی سخن می‌گویند، اما از این نوع ساماندهی، اثر ملموسی در برابر دیدگان شهروندان ترسیم نشده است و هر روز به ویژه اکنون که تابستان است بر تعداد کودکان کار خیابان افزوده می‌شود.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، امروز ۲۸ خردادماه، از آغاز طرح مقابله با قاچاق و کار کودک خبر داد و گفت: این طرح در مرحله نخست در استان تهران و سپس در استان البرز با همکاری بهزیستی، برخی سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره امور اتباع، استانداری تهران، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت کشور اجرا می‌شود.

با توجه به اینکه قرار است این طرح در استان تهران برای اولین بار اجرا شود، با داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران، در خصوص نحوه اجرای این طرح صحبت کردیم.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، وی در پاسخ به این سؤال که آیا مطرح شدن مقابله با قاچاق کودک از سوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به معنای پذیرش قاچاق کودکان اتباع به ایران برای کار است؟ گفت: در این طرح موضوع اصلی ساماندهی کودکان کار و خیابانی است و موضوع قاچاق در این آن مطرح نیست.

بیات‌نژاد در خصوص طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: از نیمه سال گذشته جلسات متعددی در استانداری، فرمانداری، وزارت کشور، سازمان بهزیستی کشور و ... برای اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان تشکیل شد.

سایر ارگان‌ها یاری‌رسان بهزیستی نیستند

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای هم در این خصوص وجود دارد که برای بسیاری از سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها نقشی تعیین شده است تا هر کدام متناسب با وظایف و ساختاری که دارند مسئولیت بپذیرند. این طرح چند روزی است که آغاز به کار کرده ولی بدون تعارف باید گفت که سایر ارگان‌ها، سازمان بهزیستی را در انجام این فرایند تنها گذاشته‌اند و انتظار این است که دستگاه‌های تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار و همه دستگاه‌ها و ارکانی که آئین‌نامه اجرایی ساماندهی کودکان کار خیابان برای آنها وظیفه‌ای را مشخص کرده است، پای کار بیایند.

شهرداری کوتاهی کرده است

بیات‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا در این طرح کودکان خیابانی جمع‌آوری می‌شوند؟ گفت: وظیفه جذب این کودکان از سوی مددکاران و مشاوران سازمان‌های مردم‌نهادی انجام می‌شود که متولی این کار شده‌اند، ولی این کار مستلزم آن است که شهرداری فضای فیزیکی مناسبی را در اختیار مؤسسات مردم‌نهاد قرار دهد. بهزیستی نیز قرار بود نقش نظارت و در نهایت بعد از غربالگری، ساماندهی این کودکان را دنبال کند، اما تاکنون شهرداری در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کرده است. سایر دستگاه‌ها نیز همراه و همکار خوبی برای بهزیستی نبوده‌اند و در اجرای این برنامه تنها مانده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سؤال که بخش قابل توجهی از کودکان کار خیابان، اتباع خارجی هستند و وزارت امور خارجه در این زمینه چه اقدامی باید انجام دهد؟ گفت: بعد از شناسایی و غربالگری این کودکان باید بخش‌های وزارت خارجه وزارت کشور و فرمانداری با ما همکاری و همراهی کنند که علی‌رغم جلسات مستمر و متعدد، شاهد همکاری و همراهی این نهادها نبوده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایکنا

کد خبر 668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد