تدوین طرحی برای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک در مناطق مختلف کشور

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در بازدید از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد با بیان اینکه به عنوان متولی ارائه خدمات و سلامت اجتماعی وظایفی به عهده داریم، گفت: در حال طراحی برنامه‌ای هستیم تا از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک در مناطق مختلف کشور پیشگیری کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «مجید رضازاده» معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد، گفت: این سازمان به عنوان متولی ارائه خدمات و سلامت اجتماعی وظایفی به عهده دارد، از جمله رسیدگی به امور معلولان و آسیب‌دیدگان است که پیشگیری از انواع معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در اولویت فعالیت‌های این نهاد قرار دارد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: این سازمان در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های افراد فعالیت‌های متعددی دارد که مهمترین آن پیشگیری از معلولیت ناشی از اختلال ژنتیکی است و برای اینکه بتواند در این زمینه موفق باشد تعداد زیادی مشاور ژنتیک را آموزش داده است.

وی، تصریح کرد: این سازمان در حال طراحی برنامه‌ای است تا از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک در مناطق مختلف کشور پیشگیری کند.

رضازاده، یادآور شد: بخشی از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک قابل تشخیص و پیشگیری است و با توجه به این موضوع این نهاد مصمم است در یک دوره ۲ یا سه ساله خانواده هایی را که فرزند یا فرزندان معلول دارند و با توجه به احتمال تولد فرزند معلول در چنین خانواده هایی، آنها را تحت غربالگیری ژنتیک قرار دهد و کمک کند که فرزند معلول به دنیا نیاورند و به این ترتیب توقفی در ایجاد معلولیت و سیر افزایش تعداد معلولان ایجاد شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، در ادامه آزمایشگاه‌های ژنتیک را کانونی عنوان کرد که با کمک در حوزه مشاوره و تشخیص در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها فعالیت دارد.

وی، تصریح کرد: بهزیستی به طور مستقیم متولی این آزمایشگاه‌ها نیست ولی به عنوان بهره بردار از این فضاها که تا به حال به دست خیرین ایجاد شد، استفاده می‌کند و در این ارتباط نیز از کمک‌های خیری استقبال و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها اجرا کنند.

رضازاده با اظهار امیدواری به افزایش افراد خیرین در احداث تامین فضاهای مورد نیاز برای پیشگیری از معلولیت‌ها در مورد مرکز تحقیقات ژنتیک میبد، اظهار کرد: این مرکز ظرفیت‌های خوبی دارد از جمله مراکزی است که خیرین با کمک به دولت آن را راه اندازی کردند و باید کمک کرد ظرفیت‌های این مرکز بالفعل شود و با استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات این مرکز توسط مردم منطقه و مناطق دیگر گامی در جهت پیشگیری از معلولیت‌ها برداشته شود.

یادآوری می‌شود، مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از سال ۱۳۹۱ به عنوان قطب ژنتیک جنوب شرق کشور در مساحت 3 هزار و ۵۰۰ متر مربع و در زمینه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک در رشته‌های مختلف شروع به فعالیت کرده است. این مرکز شامل بخش سیتوژنتیک که آنالیز مربوط به کروموزوم‌ها در آنجا انجام می‌شود و بخش مولکولی هست که آزمایش پی. سی آر ، توالی‌یابی و آزمایش Array CGH که برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های تک ژنی است، در آن صورت می‌گیرد .

کد خبر 667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =