بندرگز پیرترین شهر استان

گرگان- مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان این که حدود ۱۵۰ هزار سالمند در گلستان وجود دارد، گفت: میانگین نرخ سالمندی در استان ۹.۲ درصد است و بندرگز با ۱۱.۵ درصد بیشترین سالمند را دارد. به گزارش خبرنگار مهر،

غفاری اضافه کرد: میانگین نرخ سالمندی در استان ۹.۲ درصد است و بندرگز با ۱۱.۵ درصد بیشترین سالمند را دارد.

وی افزود: در حال حاضر سه مرکز شبانه روزی برای نگهدری از سالمندان (دو مرکز در گنبدکاووس و یک مرکز در گرگان) و ۹ مرکز نگهداری روزانه و چهار بنیاد فرزانگان در استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان این که چهار هزار و ۷۰۰ سالمند تحت پوشش ما هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۵۰۰ نفر در مراکز روزانه، ۲۵۰ نفر در مراکز شبانه و ۳۵۰ نفر هم به صورت مراقبت از منزل، خدمات دریافت می کنند.

غفاری ادامه داد: بنیاد فرزانگان موسسه عام المنفعه بوده که هدف از آن انتفاع نیست و دولت در هر شهرستان بنا دارد یک بنیاد ایجاد کند.

وی با بیان این که خدماتی چون فیزیوتراپی، روانشناسی، کاردرمانی و غیره در زمینه توانمندسازی سالمندان انجام می شود، گفت: هدف و تمایل دولت افزایش مراکز روزانه و بنیاد فرزانگان است و نباید با افزایش مراکز شبانه سالمندان را از خانواده ها جدا کرد.

غفاری تصریح کرد: دولت برای نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه روزی ۷۰۰ هزار تومان و برای هر سالمند در مراکز روزانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه پرداخت می کند.

وی توضیح داد: در سال گذشته ما کار غربالگری سالمندان را در چهار شهرستان علی آبادکتول، آق قلا، گمیشان و بندرترکمن انجام دادیم و حدود ۱۲ هزار سالمند توسط کارآموزان و بهورزان معاینه شد.

غفاری افزود: ۳۵۰ نفر از این تعداد معلول شناخته شده و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند، عده ای به کمیته امداد معرفی شده و به برخی هم خدمات پزشکی ارائه شد.

وی بیان کرد: اولین اقدام ما در حوزه پیشگیری است که توصیه های لازم را در زمینه نوع تغذیه و ورزش انجام می دهیم و مرحله دوم غربالگری است که در صورت لازم اقدامات توانبخشی انجام می شود.

غفاری اظهارکرد: شورای سالمندی به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و به عضویت بهزیستی، کمیته امداد، تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و غیره تشکیل شده که مسائل سالمندان را پیگیری می کند.

کد خبر 6616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد