آغاز رسمی بر نامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم متوسطه

نشست کمیته استانی طرح پیشگیری از معلولیتها ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم متوسطه با حضور مسولین آموزش و پرورش و بهزیستی با موضوع اجرای طرح در سال جاری، بررسی موانع و چالش ها ی سال گذشته و راهکارهای پیشنهادی در موسسه پیشگامان سلامت میلاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قم در ابتدای جلسه صادق سلمانیان، سرپرست معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی قم ضمن تشکر از دست اندر کاران اجرای طرح در سال گذشته و تاکید بر اجرای برنامه های پیشگیرانه به صورت مشترک جهت ارتقا کمی و کیفی ارائه خدمات، بر هماهنگی های بیشتر دو دستگاه در اجرای طرح و ضرورت تسلط و پایبندی مربیان به محتوای آموزشی و حل چالش های سال های قبل تاکید نمود.

در ادامه احمدی، رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان گزارشی از روند اجرای طرح در سال گذشته و مهم ترین چالش های ایجاد شده مطرح نمودند.           

       لازم به ذکر است به طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها در مدارس منتخب دوره  متوسطه قم اجرا می شود. این طرح با آموزش موضوعات مهم به منظور  پیشگیری از معلولیت ها با عنوان های مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری، پیشگیری از مشکلات عضلانی ، اسکلتی و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی به دانش آموزان در چهار جلسه آموزش داده می شود.

     مرحله دوم طرح  ، غربالگری ژنتیک در خصوص دانش آموزان صورت می پذیرد و با شناسایی گروه پر خطر به لحاظ مباحث ژنتیکی به مراکز مشاوره  ژنتیک و در نهایت  آزمایشگاه ها هدایت خواهد شد  و این می تواند گامی بزرگ در جهت  پیشگیری از معلولیتها  در آینده باشد .

کشف به هنگام ازدواجهای پر خطر و ارائه راهکارهای مناسب ، کاهش شیوع و بروز معلولیتهای ناشی از ازدواج های فامیلی،افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ،ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه جهت  انجام مشاوره ژنتیک از اهداف طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است.

لازم به ذکر است در سال 1397 تعداد 27000 دانش آموز پسر و دختر در پایه های تحصیلی دهم و یازدهم در طرح آگاه سازی شرکت نموده و آموزش های مربوط به پیشگیری از معلولیت ها را دریافت نمودند و 4000 دانش آموز در طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی دانش آموزشی شرکت نموده و مورد مصاحبه و مشاوره قرار گرفتند.

کد خبر 6445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد