رسیدگی به سالمندان از شاخص های توسعه اجتماعی است

روزنامه نسیم / دوشنبه / ۸ مر ۱۳۹۸

مدیرکل بهزیستی گیلان رسیدگی به سالمندان را موجب توسعه جامعه دانست و گفت : اگر فرد جوان شاغلی دغدغه ذهنی سلامت والدین سالمند خود را داشته باشد .

دکتر حسین نحوی نژاد روز گذشته در همایش سالمندی ، فرصت ها و چالش ها در رشت اظهار داشت : شعار سال ۲۰۱۹ روز جهانی سالمندان ، برابری و فرصت برابر برای همه سنین است .

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به سند ملی سالمندان که در سال ۸۸ به رشته تحریر درآمد گفت : مجامع بین المللی از این سند استقبال کردند اما در سال ۹۶ بر اساس اختلافات میان وزارتخانه ها برای تصویب این سند ، دسترسی ما به این سند دچار مشکل شد .

وی به اهداف این سند ملی اشاره کرد و افزود : ارتقای سطح فرهنگی جامعه و توانمدسازی سالمندان ، حفظ و ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی آنان ، ارتقای سرمایه اجتماعی ، توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان از اهداف سند سالمندان است .

نحوی نژاد : بیمه مناسب غربالگری پزشکی و پر کردن اوقات فراغت و ایجاد اشتغال مولد برای سالمندان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد : یکی از آسیب ها روبه روی هم قرار دادن قشر جوانان و سالمندانه است زیرا می توان بدون گرفتن شغل از جوانان ، موقعیت شغلی مناسب برای سالمندان ایجاد کرد .

مدیرکل بهزیستی استان گیلان رسیدگی به سالمندان را کاری توسعه محور دانست و خاطر نشان کرد : اگر فرد جوان شاغلی دغدغه ذهنی سلامت والدین سالمند خود را داشته باشد ، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد لذا ارتقای سلامت سالمندان امری ضروری برای پیشرفت جامعه است .

وی با بیان اینکه چشم انداز سند ملی سالمندان ، آمادگی آنان برای دو سطح سالمندی فردی و سالمندی جمعیت است . معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش عنوان داشت : بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی ، افراد ۶۰ سال به بالا سالمند محسوب می شوند و پیری جمعیت طی قرون ۲۰ و ۲۱ روند افزایشی داشته است و گروه سنی ۸۰ سال بع بالا رشد زیادی در جوامع داشتند .

فردین مهرابیان با اشاره به اینکه جوامع فقیر و توسعه نیافته باید با شتاب بیشتری برای جمعیت سالمندی برنامه ریزی کنند ابراز داشت : آمارهای کشوری نشان می دهد که جمعیت ایران به سمت پیری و سالمندی می رود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۳.۲۵ از کل جمعیت استان گیلان سالمند است خاطرنشان کرد : جمعیت سالمندان شهری در گیلان نسبت به جمعیت سالمندان روستایی کمتر است .

کد خبر 6442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد