وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمانه با نمایندگان جامعه ناشنوایان: فریاد زبان سکوت شما را شنیدم

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی محدودیت تعداد مترجمین زبان اشاره را در کشور قابل توجه دانست و افزود:یکی از سیاست های بهزیستی باید تلاش گسترده برای افزایش تعداد مترجمان و به کار گیری آنها در تمامی نهادهای کشور باشد و به جای شعار «هر ناشنوا، یک مترجم» هر دستگاه اجرایی یک مترجم را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل؛دکتر«محمد شریعتمداری»وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمانه با نمایندگان جامعه ناشنوایان، با اشاره به مشکل ناشنوایی سیستماتیک در برخی نهاد های عمومی کشورگفت:ناشنوایی سیستماتیک به مراتب آسیب زننده تر از ناشنوایی جسمی است.

وی زبان اشاره را برخاسته از دل سکوت ناشنوایان عنوان کرد و افزود: قدرت برقراری ارتباط از سوی یک فرد ناشنوا در حوزه ای از فعالیتهایش،محدودیتی است که باید دو طرفه حل شود و همانطور که در مسافرت به یک کشور خارجی به زبان آن کشور نیازمندیم،در ارتباط با ناشنوا هم باید زبان اشاره را به کار بگیریم.

دکتر شریعتمداری گفت:نظام آموزش و پرورش کشور می تواند در مجموعه خودش،مردم ایران را با برخی مفاهیم اساسی که نیاز روزمره جامعه است،مجهز کند و این زبان می تواند زبان عامه مردم نیز باشد.
وی افزود:اگر توسعه فرهنگ آموزش زبان اشاره و به رسمیت شناخته شدن آن،نیازمند قانون است از همینجا اعلام آمادگی می کنم که متن قانون و یا لایحه ای که توسط رئیس سازمان بهزیستی تهیه شود را به جلسه هیأت وزیران ببرم و برای تصویب آن تلاش کنم تا« مرجع قانونی» پیدا کند و این کار تحولی بزرگ و کاری پایه ای است که کشور ما تا سالها از آن بهره مند می شود.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی توسعه غربالگری شنوایی را کار بزرگی دانست و از همه کسانی که در گذشته باعث محقق شدن آن تلاش کرده اند تشکر کرد و افزود:پوشش ۹۰ درصدی غربالگری شنوایی نوزادان زنده متولد شده و کاشت حلزون شنوایی اقداماتی است که هر چند منجر به شنوا شدن کودک نشود اما کمک هایی که در زمان طلایی به نوزاد می شود،او را برای زندگی  آینده  مجهز به مهارت هایی می کند.چنان که امروز،۲۳۰۰نفر از ناشنوایان ما با تکیه بر دیگر مهارت های خود به دانشگاه راه یافته و در رشته های خوبی تحصیل می کنند.

دکتر شریعتمداری موضوع« مناسب سازی» را نیازمند ترجمه دانست و افزود:لازم است که این امر برای تمامی اعضای نظام اجرایی کشور ترجمه شود که مفهوم مناسب سازی برای نابینا علایم شنوایی و برای ناشنوا علایم بینایی و...و همانطور که در جاده ها علایم ایمنی نصب می شود،علایم دیداری و دیجیتال و ابزارهایی که برای حضور عادی ومستقل فرد ناشنوا در جامعه به او مهارت می دهد،مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود تمام تلاش و هم و غم ما این است که ضعف های جامعه برای ارتباط با ناشنوایان را مرتفع کنیم.

هر دستگاه اجرایی؛یک مترجم

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی محدودیت تعداد مترجمین زبان اشاره را در کشور قابل توجه دانست و افزود:یکی از سیاست های بهزیستی باید تلاش گسترده برای افزایش تعداد مترجمان و به کار گیری آنها در تمامی نهادهای کشور باشد.و به جای شعار «هر ناشنوا، یک مترجم» هر دستگاه اجرایی یک مترجم را مورد توجه قرار دهیم.

وی در خصوص پیگیری موضوع اشتغال جامعه ناشنوایان از تشکیل یک کمیته خبر داد و افزود:این کمیته از مسئولان سازمان های مختلف وزارتخانه تشکیل شده است و نخستین جلسه آن هم در همین هفته برگزار می شود.هدف آن بررسی امکانات موجود برای اشتغال جامعه ناشنوایان با همین اوضاع و در امسال است تا بتوانیم قدمی برای این عزیزان برداریم.

حلقه وصل ما و جامعه ناشنوایان باشید

دکتر شریعتمداری در خصوص تشکل ها و انجمن های ناشنوایان در کشور نیز گفت:از مهمترین نیازهای ما در کل جامعه،وحدت و یکپارچگی است و در یک جامعه کوچکتر  مثل ناشنوایان نیز به این وحدت و صمیمیت نیاز بیشتری داریم.اگر بتوانید یک «نماینده ملی»و یک اتحادیه از کل جامعه ناشنوایان ایران ،داشته باشید خوب است اما  لزوما به معنای منهدم کردن تشکل هایی که گاه قدمت چهل ساله دارند،نیست.همچنین لازم است که این فرهنگ وحدت در جامعه گسترش یابد و این انجمن ها حلقه وصلی برای ارتباط ما با جامعه ناشنوایان باشد و موضع آنها ائتلافی باشد نه اختلافی.

وی مهربانی و بامعرفتی را دو صفت زیبای جامعه ناشنوایان دانست و تاکید کرد:این موضوع به تجربه برایم ثابت شده و حرف دل من است و اطمینان دارم یک دختر این جامعه کوچک،در آینده همسر و مادری مهربان برای یک زندگی خواهد بود که از بسیاری از دخترانی که با زبان صوت،سخن می گویند بهتر و والاتر زندگی را اداره می کند،چون مهربانی از ویژگی‌های خاص این جامعه است.

وی در پایان سخنانش،تکرار جلساتی از این دست را ضروری خواند و افزود:سعی می کنم تا در تمامی جلسات شما حاضر شوم و صدای شما را بشنوم.من فریاد زبان سکوت شما را شنیدم و امیدوارم نماینده خوبی از سوی شما باشم و به مراجع ذی ربط منتقل کنم.


 

کد خبر 6355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد