تکریم مقام و منزلت سالمند در روز جهانی سالمندان

در استان البرز ۲۲ مرکز شبانه روزی سالمندان ، ۲ مرکز مراقبت در منزل و ۲ مرکز روزانه تحت نظارت بهزیستی هست که حدود ۱۴۰۰ نفر در این مراکز در حال حاضر خدمات ما را دریافت می کنند و علاوه بر مراکزی که مدیریت و نظارت می کنیم ۴۴۰۰ نفر هم از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی استفاده می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : امروز مورخ ۹ مهرماه و به مناسبت روز جهانی تکریم منزلت سالمندان دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز به دیدار جمعی از سالمندان مرکز آسایش شهرستان کرج رفت و با اهدا شاخه گل این روز را به آنان تبریک گفت.

در حاشیه این بازدید مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت : امسال ۹مهرماه روز جهانی سالمند از سوی بهزیستی کشور با شعار ((فرصتهای برابر،برای همه سنین)) نامگذاری شده است.

حضور سالمندان عزیز در جامعه بقدری ارزشمند است که جامعه جهانی و نهاد خانواده پذیرفته اند که یک روز را بعنوان روز " گرامیداشت مقام سالمند " نامگذاری کنند .

خدمت به این سروران نعمتی بسیار ارزشمند برای من و همکارانم در اداره کل بهزیستی استان البرز و تمامی واحد های اجرایی است.

دکتر حیدری افزود : یکی از تحولات جمعیتی در ایران در ۲۰ سال آینده مسئله سالمندی هست که حتماً باید مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان جامعه قرار بگیرد زیرا جامعه ایران تا بیست سال آینده با سونامی سالمندی مواجه می شود فلذا باید برنامه های مدونی برای اینکه این عزیزان سالم بمانند و در عرصه اجتماع موثر واقع بشوند و حضور جدی و مشارکت اجتماعی داشته باشند برنامه ریزی شود که بتوانیم پیامدهای مثبت سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را در این راستا داشته باشیم.

وی افزود : تعداد سالمندان امروزه در کشورمان قابل توجه هست، تقریباً ده درصد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند همین جمعیت را ما در استان البرز داریم و حتماً باید برنامه ای برای مشارکت اجتماعی آنها تدوین کنیم.

مدیرکل بهزیستی اظهار داشت: جلسات شورای سالمندی به ریاست استاندار محترم و دبیری بهزیستی استان مرتبا تشکیل می شود و تلاشمان بر این است که همه دستگاه هایی که میتوانند نقش موثری ایفا کنند و در راستای بهبود زندگی سالمندان فعالیت داشته باشند را دور هم جمع کنیم و هدفمان این است سالمندانی فعال و با نشاط در عرصه اجتماع داشته باشیم و کیفیت زندگی سالمندان را ارتقاء ببخشیم و سبک زندگی آنها را تغییر دهیم.

این مقام مسئول گفت : باید امکانات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی را گسترش و در دسترس قرار دهیم. یکی از مباحث بسیار جدی این است که زیر ساخت های اجتماعی، مبلمان شهری ، پارک ها و اماکن عمومی مورد توجه قرار گیرد و بستر برای این حضور این افراد در اجتماع فراهم شود. بحث مناسب سازی ، تردد و دسترسی به امکانات یکی از سیاست های بسیار جدی هست که سازمان بهزیستی برای همه افراد جامعه و خصوصاً معلولین، جانبازان عزیز و سالمندان در دست اقدام دارد.

همچنین باید تلاش کنیم که موقعیت سالمندان در خانواده تحکیم پیداکند،این مسئله هم در فرهنگ ایرانی مورد توجه هست و هم در دین اسلام اهمیت این موضوع به حدی است که یکی از معصومین در حدیثی میفرمایند حضور سالمند در خانواده و اجتماع مانند حضور پیامبر در بین امت خودش هست لذا حضور سالمند در منزل می تواند مثل یک معلم برای اعضای خانواده باشد که تجاربش را در اختیار آنها میگذارد و به استحکام خانواده کمک کند.

دکتر حیدری افزود : به همین دلیل سازمان بهزیستی به دنبال گسترش مراکز شبانه روزی سالمندان نیست و مراکزی که وجود دارد برحسب ضرورت و نیاز دائر گردیده است. در استان البرز دو بنیاد فرزانگان را به کمک خود این عزیزان راه انداری کردیم که زمینه ای برای حضور این افراد در کنار هم فراهم شود و این خود باعث بروز نشاط و تبادل اطلاعات در بین آنها میگردد.

جامعه نباید تصورش بر این باشد فردی که سالمند می شود بازنشسته هست و دیگر توانایی ندارد ، اگر نگاهی به تاریخ مشاهیر و بزرگان ایران و جهان داشته باشیم مشاهده می کنیم که فاخرترین آثارشان در دوران سالمندی بوده است.

مدیرکل بهزیستی گفت : در استان البرز ۲۲ مرکز شبانه روزی سالمندان ، ۲ مرکز مراقبت در منزل و ۲ مرکز روزانه تحت نظارت بهزیستی هست که حدود ۱۴۰۰ نفر در این مراکز در حال حاضر خدمات ما را دریافت می کنند و علاوه بر مراکزی که مدیریت و نظارت می کنیم ۴۴۰۰ نفر هم از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی استفاده می کنند.

کد خبر 6343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد