۱۵۰ سالمند سمنانی خدمات توانمندسازی و مراقبت‌ در منزل دریافت می‌کنند

طرح‌های توانمندسازی و مراقبت از سالمندان در منزل از جمله اقدام‌های مهم این اداره کل در راستای خدمت‌رسانی به این قشر است که ۱۵۰ نفر در استان سمنان از این خدمات بهره مند هستند.

سمنان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: طرح‌های توانمندسازی و مراقبت از سالمندان در منزل از جمله اقدام‌های مهم این اداره کل در راستای خدمت‌رسانی به این قشر است که ۱۵۰ نفر در استان سمنان از این خدمات بهره‌گیری می‌کنند.‌

علیرضا ایزدپور روز دوشنبه ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمندان به خبرنگاران اظهار داشت: نگهداری سالمندان در کنار فرزندان، کودکان و خانواده از اولویت‌های بهزیستی است که احساس شور و نشاط را به سالمند القا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضور سالمندان در کنار خانواده سبب حفظ هویت و سلامت سالمند می‌شود، بیان کرد: جایگاه و منزلت سالمندان یکی از اولویت‌های اداره کل بهزیستی استان سمنان است و ارائه خدمات در منزل در راستای تحقق این مهم محسوب می‌شود.

ایزدپور بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان سازمانی متخصص در این امر گام‌های موثر و پایداری برداشته که تشکیل شورای سالمندان در استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری ادارات کل بهزیستی از جمله این گام‌ها است.

وی افزود: دستگاه‌های مرتبط با امور سالمندی نیز عضو این شورا هستند و در این شورا مباحث و مشکلات سالمندی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان مراکز روزانه نگهداری از سالمندان را یکی از ابزارهای حفظ جایگاه سالمندان در کنار خانواده عنوان و بیان کرد: ارائه خدمات  در این مراکز به منظور اهمیت ویژه سالمندان است تا این گنجینه‌های دست نیافتنی بتوانند به راحتی در کنار خانواده خود زندگی کنند.

وی تعداد مراکز نگهداری از سالمندان در استان سمنان را ۹ مرکز عنوان و اشاره کرد: مراکز مذکور شامل چهار مرکز شبانه‌روزی و پنج مرکز روزانه است.

بنیاد فرزانگان در دامغان ایجاد می‌شود

وی یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقا جایگاه و حضور این پیشکسوتان در جامعه را طرح بنیاد فرزانگان معرفی و تصریح کرد: طرح مذکور در شهرستان‌های سمنان و گرمسار در حال اجرا و مقدمات تشکیل و افتتاح این مرکز در دامغان نیز درحال انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی و دسترسی منزل و خودرو و وسایل کمک توانبخشی، همکاری در طرح شیوه زندگی سالم در سالمندی با مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، شهرهای دوستدار سالمند  توجه به مناسب سازی فضاهای شهری و معابر و وسایل حمل و نقل عمومی را از دیگر از خدمات ارائه شده بهزیستی به جامعه هدف سالمندی عنوان کرد.

۱۰ درصد از جمعیت ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان را سالمندان تشکیل می‌دهند. ۷۰ هزار نفر از سمنانی‌ها بالای ۶۰ سال سن دارند.

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.

 

کد خبر 6220

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد