گردشگری شهری سایبانی برای آفتاب سالمندی

سالمندان عمده‌ترین متقاضیان گردشگری شهری در سال‌های آتی هستند که این امر ضرورت بازتعریف مفهوم گردشگری شهری با محوریت مخاطب سالمند را دو چندان می‌کند.

همزمان با روز جهانی سالمندان و هفته ملی سالمندی  علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزستی استان سمنان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا بیان داشت:

سمنان- ایرنا- سالمندان عمده‌ترین متقاضیان گردشگری شهری در سال‌های آتی هستند که این امر ضرورت بازتعریف مفهوم گردشگری شهری با محوریت مخاطب سالمند را دو چندان می‌کند.

طبقه خلاق از مفاهیم کلیدی توسعه است که در علم اقتصاد و مسایل مدیریت شهری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و شناسایی نیازهای مخاطبان با توجه به عواملی چون جمعیت نیز از دیگر چالش‌های پیش روی مدیران و متولیان امور شهری محسوب می‌شود.

جمع دو مفهوم طبقه خلاق و نیاز مخاطب، مدیران شهری را به هویتی گوهربار و  ناب سالمندانی هدایت می‌کند که هدایت سلامت آنان با برنامه‌ریزی‌های مدون، مستمر، می توانند گامی در مسیر نشاط آفرینی و دستیابی به توسعه اجتماعی محسوب شود.

گردشگری شهری نوع بسیار مهمی از گردشگری در جهان است که شناسایی نیاز مخاطب و عوامل جمعیت‌شناسی، با توجه به افزایش آمار سالمندان جامعه ایران، سیطره اهمیتش را بسیار وسیع‌تر از گذشته می‌کند.

کاهش آسیب‌های ناشی از سالمندی به کاهش هزینه‌های درمانی منتج می‌شود که این امر یکی از مهمترین دلیل مدعای بهبود شرایط مذکور است. وضعیت انفجاری رشد جمعیت سالمندان در کشور و به تبع آن در استان سمنان، خیل عظیمی از این قشر را به عنوان عنصر ثابت مخاطبان با نیازمندی‌های ویژه بدل کرده است. 

ظرفیت‌های گردشگری موجود در شهرهای مختلف ایران و استان سمنان آن چنان قابل توجه است که می‌توان در برنامه‌ریزی‌های روزانه برای سالمندان از آن استفاده بهینه کرد که تحقق این امر بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد.
 

گردشگری شهری سبب کاهش افسردگی سالمندان می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان سمنان روز سه‌شنبه به مناسبت روزجهانی سالمندان با اشاره به اهمیت داشتن برنامه‌ریزی روزانه برای سالمندان، به ایرنا می‌گوید: افراد سالمند در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند، اما راه‌های بسیاری برای جلوگیری از این امر وجود دارد که گشت و گذار در شهر یکی از این راه‌ها محسوب می‌شود.

علیرضا ایزدپور ادامه داد: ایجاد شرایط شاد برای فرد سالمند به منظور لذت بردن از زندگی یکی از این راه‌ها است که گشت و گذار در شهر به این مساله کمک می‌کند.

وی گفت: بازدید از فضاهای آزاد، اماکن تاریخی و گردشی می‌تواند به سالمندان برای گذراندان بهتر این دوران کمک کند، وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اهمیت داشتن برنامه‌ریزی منظم روزانه از سوی نهادهای مربوطه به منظور گردشگری شهری سالمندان، گفت: داشتن برنامه‌هایی برای سالمندان به منظور گردش در شهر توسط نهادهای مربوطه بسیار لازم و ضروری است.

ایزدپور تاکید کرد: بازدید سالمندان از اماکن تاریخی، مذهبی و گردشی شهر و ارتباط با دوست‌هایی هم سن و سال که بهتر می‌توانند آن ها را درک کنند، تقویت روحیه و روابط اجتماعی سالمندان را به همراه دارد.

۱۰ درصد جمعیت استان سمنان بالای ۶۰ سال سن دارند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال دارند، گفت: از جمعیت ۷۰۲ نفری در استان سمنان، ۷۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است، بیان کرد: راهبرد بهزیستی در حوزه سالمندی با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه، ماندن سالمند در کنار خانواده است و برای تحقق این راهبرد، خدمات بهداشتی و رفاهی به سالمندان در خانه نیز ارائه می شود.

ایزدپور با تاکید بر اینکه فضای شهری متناسب با سالمندان باید ایجاد شود، گفت: پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان سمنان وجود دارد.

کد خبر 6175

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد