55 هزار غربالگری شنوایی در یزد صورت گرفته است

55 هزار غربالگری شنوایی طی سال 97 در یزد صورت گرفته است که از این تعداد 38 مورد مشکوک کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی شدند.

سرپرست بهزیستی استان یزد با بیان این مطلب در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان گفت: در بهزیستی اقدامات بسیاری خوبی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها انجام شده و اکنون طرحهای مختلفی چون غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد در استان در حال انجام است.

نادر هومنیان سیاست بهزیستی را بر اصل 44 واگذاری خدمات به بخش غیردولتی دانست و اظهار داشت: بیش از 90درصد فعالیتهای بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی مشاوره ژنتیک را راهکار مناسب برای پیشگیری از معلولیت دانست و گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری در پیشگیری از ۵۰ درصد معلولیت‌ها موثر است.

وی با بیان اینکه تنها مرکز تحقیقات ژنتیک دولتی ایران در میبد قرار دارد اظهار داشت: این مرکز یک فرصت برای استان و استانهای همجوار است برای پیشگیری از معلولیت به آن مراجعه کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد نیز طی سخنانی گفت: ناشنوایان سومین گروه از افراد دارای معلولیت هستند و به لحاظ درگیر بودن حس شنوایی بیشترین مشکلات را در زمینه یادگیری و ادراک بیرونی دارند.

محمدحسین غنیمت  بیماریهای عفونی و اختلالات ژنتیک را در بروز ناشنوایی موث دانست و گفت: انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک، غربالگری شنوایی در بدو تولد و دوران کودکی اقداماتی است که بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی انجام داده است.

وی ارائه خدمات گفتار درمانی، تامین سمعک، کاشت حلزون، راه اندازی مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا و... از دیگر اقدامات بهزیستی ذکر کرد.

گفتنی است؛ مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان به شعار «زبان اشاره حق همه ناشنوایان» با حضور مدیران و مسئولین استانی و اعضای کانون ناشنوایان استان یزد برگزار شد.

کد خبر 6121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد