ناشنوایان اردکان با مشکل نبود رابط مواجه هستند

حمیدرضا پایدارفر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته ناشنوایان (۲ تا ۸ مهرماه) مشکل عمده آنها را نبود رابط ذکر کرد و یادآور شد: بهترین رابط ناشنوایان، فرزندان آنها هستند که به عنوان یک ثروت اجتماعی همواره آماده همکاری با والدین خود و این اداره هستند.

به گفته وی در حال حاضر ۲۱۲ ناشنوا از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند ،یک مرکز خانواده و کودک ناشنوا وابسته به بهزیستی به کودکان دچار مشکل شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به خدمات توانبخشی به ناشنوایان از جمله پیشگیری از ناشنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان و کاشت حلزون ، اظهار کرد : ارائه خدمات شنوایی از جمله سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون ، آموزش‌های تربیت شنیداری و  گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات به این قشر است.  
 پایدارفر ادامه داد:  در اجرای طرح غربالگری شنوایی در سال ۹۷ ،۲ هزار و ۱۵۵ نوزاد و کودکان مهدهای کودک مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که ۲۶۲ نوزاد و کودک با شک به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیص تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.
رئیس بهزیستی اردکان هدف از غربالگری را کشف هرچه زودتر ناشنوایی یا کم‌شنوایی در نوزادان و شیرخواران دانست و افزود: در تمامی دستورالعمل‌های علمی، انجام اقدامات درمانی برای نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی، در سنین زیر سه‌ماهگی توصیه می‌شود؛ چرا که مهارت‌های ارتباطی، درکی و زبانی کودکان بعد از سن ۶ ماهگی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. 
وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد موالید تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند و کارشناس شنوایی سنجی موارد مشکوک را در یک بازه زمانی ۳۰ روزه مورد بازبینی قرار داده و در صورت پاسخ ندادن به اقدامات درمانی به مراکز درمانی تخصصی برای درمان دقیق‌تر معرفی می‌کند.

هم‌اکنون حدو سه هزار مددجو  تحت پوشش بهزیستی اردکان هستند.

۱۰ تا ۱۲ درصد افراد هر جامعه‌ای به نوعی دچار معلولیت هستند که  کمتر از ۳۰ درصد آنها در بهزیستی پرونده دارند.  

کد خبر 6034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد