زبان اشاره هم زبان رسمی کشور است

صبح امروز هشتم شهریور ماه همایشی به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان با حضور مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد ، معاون سیاسی و امنیتی استانداری دکتر قاسم نژاد ، مدیرکل آموزش و پروش گیلان دکتر جهان آرا ، رئیس صندوق کارآفرینی امید آقای شیرکوند ، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آقای شاهکویی ، اعضای محترم شورای شهر ، رئیس آموزش و پروش استثنایی دکتر کریمی ، معاونین ، روسای شهرستانها و جمعی از ناشنوایان و کم شنوایان در سالن وزنه برداری یادگار امام رشت برگزار گردید.

دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان در ابتدای مراسم به زبان اشاره روز جهانی ناشنوایان را به حاضرین تبریک گفته و اظهار علاقه خود را به آنان اعلام داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه دوم  تا هشتم مهرماه مصادف با آخرین هفته سپتامبر ، هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است عنوان کرد : استفاده از زبان اشاره حق ناشنوایان است و معلولیت شنوایی به دو دلیل معلولیت سخت وطاقت فرسایی است چرا که در ظاهر فرد کم شنوا و ناشنوا ، درک معلولیت شنوایی وی برای جامعه ممکن نیست و نوعی معلولیت پنهان و خاموش به شمار می رود از سوی دیگر با معلولیت شنیداری قدرت تعامل و ارتباط با پیرامون تا 70 درصد از بین رفته ، که باعث انزوای فرد در خانواده و جامعه می شود و فرصت های برخورداری از آموزش ، بهداشت ، اشتغال و ازدواج مفید ، پویا و امکان دفاع از حقوق قانونی را از فرد می گیرد.

وی در ادامه با تاکید به اینکه در این مناسبت ها می بایست توجه رسانه ها ، خانواده و مسئولین را به این امر جلب کرد که با درک سختی های جامعه ناشنوایان تلاش کنند تا مشکلات آنان روز به روز کمتر شود .

دکتر نحوی نژاد معظل اصلی ناشنوایان را مشکل اشتغال آنان دانست و افزود : تلاش بسیاری شد تا در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بگنجانیم که زبان اشاره هم زبان رسمی کشور است و همه ما باید به دنبال رسمیت بخشیدن به زبان اشاره باشیم ما تلاش داریم تا امسال در تمام سازمان ها و ادارات که تردد افراد ناشنوا زیاد است ؛ شرایظی ایجاد شود که حداقل در شعبات اصلی یک رابط ناشنوا وجود داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به وسعت دایره خدمت رسانی سازمان بهزیستی به جامعه ناشنوایان عنوان داشت : بهزیستی خدماتی همچون غربالگری شنوایی ، کاشت حلزون ، آموزش ، خدمات گفتاردرمانی ، وسایل کمک توانبخشی ، امور دانشجویی و ... را برعهده دارد.

وی آمار نوزادانی که تحت غربالگری شنوایی در سال 97 قرار گرفتند را 24 هزار نفر اعلام نمود .

شایان ذکر است : در این مراسم رونمایی از فرش پیک صلح 7 با حضور مقامات حاضر انجام پذیرفت.

فرش پیک صلح 7 اثر محمد محمدی دعویسرایی هنرمند ناشنوا برجسته گیلان و ایران بوده که با موضوع یک جهان ، یک جام در قطر برای جام جهانی فوتبال 2022 بافته شده است.

ابعاد این فرش یک متر در یک متر و 10 سانتی متر است که در مدت 4 ماه بافته شد.

کد خبر 5959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد