قول می دهم بهزیستی با تمام قوت در مطالبه گری از دستگاه های ذیربط وارد عمل شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در همایش نکوداشت روزجهانی ناشنوایان در سالن ابن هیثم دانشگاه تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد : قول می دهم بهزیستی با تمام قوت در مطالبه گری از دستگاه های ذیربط وارد عمل شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی شامگاه روز یک شنبه هفتم مهر ماه، سالن ابن هیثم دانشگاه تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد شاهد حضور پرشور ناشنوایان و کم شنوایان در بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان بود. در این مراسم که با حضور مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، رئیس آموزش و پروش استثنایی و معارن فرهنگی اجتماعی سازمان حج و اوقاف  برگزار شد ناشنوایان خراسان رضوی آموزش سراسری زبان اشاره را به عنوان مطالبه اصلی خود از دستگاه های دولتی اعلام کردند.

دکتر حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این همایش ضمن اشاره به زنده بودن زبان اشاره همانند سایر زبان های رسمی، ارتباط را حق اولیه و مسلم ناشنوایان و کم شنوایان دانست. وی مطالبه گری نیازهای طیف های گوناگون افراد دارای معلولیت را وظیفه اصلی بهزیستی دانست و ادامه داد: «من و همکارانم در بهزیستی خراسان رضوی قول می دهیم با تمام توان پیگیر مطالبات تمامی افراد دارای معلولیت به خصوص ناشنوایان و کم شنوایان باشیم».

پوریوسف در ادامه به وجود مترجم زبان های مختلف در ارگان هایی که مراجع غیر فارسی زبان دارند اشاره کرد و افزود حضور مترجم زبان اشاره در ادارات دولتی حق مسلم ناشنوایان است.

خانم ترابی، رئیس کانون ناشنوایان خراسان رضوی که اولین سخنران این مراسم بود با پخش فیلم های کوتاهی از خدمات ارائه شده به ناشنوایان در برخی از کشورها، حضور افراد آشنا به زبان اشاره در دستگاه های دولتی و اماکن عمومی را حق جامعه ناشنوایان دانست و فعالیت های انجام شده تا کنون توسط سازمان بهزیستی و سایر دستگاه های ذیربط را در عین موثر بودن ناکافی دانست.

قاسمی پور، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی سخنران بعدی این همایش بود که در ابتدای سخنانش به همبستگی فوق العاده و کم نظیر ناشنوایان اشاره کرد و این امر را پتانسیل بالقوه ناشنوایان برای فتح قله های موفقیت دانست. وی در ادامه به فعالیت های انجام شده در آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و سایر ارگان های دارای مسئولیت در قبال ناشنوایان اشاره کرد و این تلاش ها را با وجود محدودیت های موجود در جامعه، قابل تقدیر براورد کرد.

دکتر فیروزی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی که در ابتدای سخنانش چند جمله ای به زبان اشاره برای ناشنوایان حاضر در همایش صحبت کرد، با ذکر چند روایت از ائمه اطهار، بزرگداشت افراد دارای معلولیت ناشنوایی را توصیه موکد و سیره اهل بیت خواند. وی افزود در کشوری که تمسک به معصومین اولین  و برترین ارزش در میان جامعه است، حل مشکلات پیش رو با اراده جمعی ناشنوایان امری دست نایافتنی نیست. فیروزی شرط اول در دست یابی به این هدف را خواست قلبی ناشنوایان دانست و اضافه کرد فرد دارای معلولیت ناشنوایی به خاطر عدم وجود علائم ظاهری، گاهی اوقات با برخوردهای نامناسبی از طرف جامعه روبرو می شود. وی راه حل رفع این مشکل را فرهنگ سازی و آشنا کردن عامه مردم با این معلولیت دانست.

در پایان این مراسم تعدادی از ناشنوایان و کم شنوایان که مقام های علمی و ورزشی کسب کرده بودند توسط جمع مسئولان حاضر مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.

کد خبر 5887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد