آموزش و نگهداری 12 هزار کودک در 320 مهد کودک استان یزد

320 مهدکودک دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد 111 مهدکودک در روستا و 209 مهدکودک نیز در شهرهای استان دایر است و به 12 هزار کودک در سنین مختلف خدمات ارائه می‌کنند.

کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی یزداظهار داشت: در استان یزد 320 مهدکودک دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد 111 مهدکودک در روستا و 209 مهدکودک  نیز در شهرهای استان دایر است و به 12 هزار کودک در سنین مختلف خدمات ارائه می‌کنند.

مرضیه یگانگی با اشاره به فعالیت مهدهای بدون مجوز در استان عنوان کرد: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی به‌عنوان مرجع صدور پروانه تأسیس و فعالیت مهدهای کودک معرفی گردیده است اما متأسفانه در سطح استان مهدهای بدون مجوز و یا با مجوز سایر دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند و ازآنجایی‌که مجوزشان از سوی سازمان بهزیستی صادر نگردیده آمار دقیقی از تعداد این مراکز وجود ندارد.

کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی یزد بابیان این‌که مهدکودک باید بستر مناسب برای رشد همه‌جانبه کودکان مشتمل بر ابعاد روانی، اخلاقی، معنوی و جسمانی کودکان را فراهم کند ادامه داد: توسعه توانایی‌های کودکان در بیان اندیشه و بروز احساسات و عواطف با استفاده از آموزش مهارت‌های مختلف و علاوه بر این آموزش مفاهیم اجتماعی از طریق کسب تجارب گوناگون از کارکردهای مهدهای کودک است همچنین  این مراکز، کودک را برای ورود به‌نظام تحصیلی رسمی کشور نیز آماده می‌کنند.

یگانگی اظهار داشت: طبق دستورالعمل‌ها برای هر کودک شیرخوار 3 متر و با حداکثر 10 کودک و یک مربی و یک کمک‌مربی در یک کلاس باید در نظر گرفته شود و برای هر کودک 2 الی 3 ساله باید 2 متر فضا و حداکثر 15 کودک و یک مربی و یک کمک‌مربی در یک کلاس و برای هر کودک نوباوه هر یک متری یک کودک و حداکثر 20 کودک و یک مربی و یک کمک‌مربی در هر کلاس وجود داشته باشد.

وی در خصوص مهارت مربیان مهدهای کودک گفت: هر مربی مهد قبل از ورود به مهدکودک باید 120 ساعت دوره آموزشی مصوب را زیر نظر مراکز علمی طرف قرارداد با سازمان  بهزیستی را طی کند و در طول فعالیت نیز دوره‌های بازآموزی برای آن‌ها برگزار می‌گردد که باید در آن شرکت داشته باشند.

یگانگی در مورد  نظارت بر مهدهای کودک در استان یزد گفت: نظارت بر مهدهای کودک توسط کارشناسان اداره بهزیستی شهرستان‌ها به‌صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد و همچنین علاوه بر نظارت‌های مستمر و دوره‌ای، ارزیابی جهت رتبه‌بندی مهدهای کودک نیز صورت می‌گیرد.

کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی یزد در خصوص آموزش‌های غیرمتعارف در مهدهای کودک گفت: در مهدهای کودک دارای مجوز از سازمان بهزیستی آموزش رقص ممنوع است و آموزش زبان نیز با توجه به تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی کشور با موسسه راه ابریشم مهدهای کودکی که تمایل به داشتن کلاس زبان‌دارند؛ زیر نظر این موسسه می‌توانند کلاس زبان برگزار نمایند و درصورتی‌که زیر نظر این موسسه نباشد تمام محتوا و نحوه اجرا و مربیان باید مورد تائید سازمان قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که تخلفی از سوی مهدکودکی صورت گرفته باشد بعد از بازدید، طی تذکر کتبی جهت رفع موارد تخلف به صاحب‌امتیاز فرصت داده می‌شود و در صورت عدم رفع آن صاحب‌امتیاز به کمیسیون نظارت دعوت می‌شود و اخطار کتبی دریافت می‌نماید و درصورتی‌که در فرصت بعدی نیز موارد تخلف رفع نگردد اخطار دوم و سپس پرونده به کمیسیون عالی جهت ابطال مجوز ارسال می‌گردد.

کد خبر 5842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد