ایجاد نگرانی در مورد افزایش نرخ سالمندی در جامعه، سیاه‌نمایی است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار و تولیدات دستی و هنری سالمندان: ایجاد نگرانی در مورد افزایش نرخ سالمندی در جامعه، سیاه‌نمایی است باید به جای نگران‌کردن مردم، به فکر افزایش امکانات و فرصت‌های حضور سالمندان باشیم

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی دکتر مسعود فیروزی که در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار و تولیدات دستی و هنری سالمندان مراکز توانبخشی خراسان رضوی در حاشیه‌ی پارک ملت سخن می‌گفت با نقل روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: اگر پیامبر می‌فرماید برکات و هدایای معنوی نزد بزرگان قوم است ما هم به عنوان مسلمان باید توانمندی‌ها و شایستگی‌های فکری و معنوی سالمندان را غنیمت بشمریم و از وجود آنان برای پربار کردن زندگی، بهره‌مند شویم.

دکتر فیروزی با اشاره به آمار سالمندان در جامعه گفت: خراسان رضوی در بین استان‌های کشور، حالت میانگین سالمندی را دارد و آمار سالمندان در این استان حدود 9 و نیم درصد است.

وی ادامه داد: بیشترین سالمندان در استان گیلان و کمترین آنها در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که آمار آنها به ترتیب در این استان‌ها 12 و 8 درصد است.

وی اظهارنظرهای غیر تخصصی در مورد افزایش نرخ سالمندی در کشور و ایجاد نگرانی در این زمینه را سیاه‌نمایی دانست و گفت: اگر قرار بود افزایش نرخ سالمندان، مشکلی ایجاد کند باید کشور ژاپن با 30 درصد جمعیت سالمند، دچار مشکل می‌شد.

تبعیض سه سطحی، سالمندان را رنج می‌دهد

وی گفت: البته باید با روش‌های منطقی و علمی، جلو رشد سالمندی در جامعه را بگیریم ولی وضعیت فعلی و طبیعی جوامع را نمی‌توان انکار کرد بلکه باید برای ورود به جامعه‌ی سالمند، راهکارها و رهیافت‌هایی بیابیم و شرایط و زمینه‌های زندگی سالم و شاداب این گروه بزرگ شهروندان را مهیا نماییم تا جامعه توان بهره‌برداری از حضور این سرمایه‌ی عظیم را داشته باشد.

دکتر فیروزی تبعیض را یکی از مشکلات سالمندان در جامعه عنوان کرد و با تقسیم‌بندی این مشکل به سه سطح گفت: تبعیض سالمند در مورد خودش، تبعیض خانواده در مورد سالمند و تبعیض جامعه نسبت به این قشر، جنبه‌های مختلف تبعیض است که سالمندان جامعه‌ی ما از آن رنج می‌برند.

جانشین دبیر انجمن ملی سالمندان خراسان رضوی در این مراسم شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای سالمندان را یاد آور شد و گفت: ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی برای همه‌ی سنین، مستلزم از بین بردن تفکر تبعیض‌نگر و توجه واقعی و دور از شعار به مطالبات سالمندان است.

وی گفت: برخی فکر می‌کنند که در کشورهای پیشرفته، نرخ سالمندی پایین است و ما وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم، در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی بسیار بالاتر است و ما جزو کشورهای خوب در این زمینه هستیم اما باید زمینه‌های زندگی اجتماعی را طوری مهیا کنیم که با افزایش نرخ سالمندی، دچار مشکلات بیشتر نشویم.

مدیران جوان با مشاوران پیر، نه مدیران پیر با مشاوران جوان

وی گفت: بهتر است بدانیم که در کشورهای پیشرفته از وجود مدیران جوان با مشاوران پیر که منبع فکر و تجربه هستند استفاده می‌کنند اما در کشور ما از مدیران پیر با مشاوران جوان بهره‌ می‌گیرند در حالی که مدیران باید توانمندی فیزیکی و چالاکی داشته باشند اما از تجربیات و اندیشه‌های ارزشمند نسل سالمند برای پیشبرد بهتر اهداف توسعه‌ای بهره‌مند باشند.

وی پایین بودن حقوق و دستمزدهای مستمری سالمندان، نبود امکانات ورزشی و تفریحی برای آنان، نبود فرصت‌های شغلی و بروز خلاقیت‌های وجودی در جامعه برای این قشر، عدم توجه به توسعه‌ی امکانات برای زندگی و پیر شدن سالم این گروه و کمبود فضاهای زندگی مفرح و با نشاط برای سالمندان را از مشکلات موجود دانست و گفت: به جای نگرانی از بروز سونامی سالمندان در دهه‌های آینده که فقط در لفظ هست و هیچ تأثیری در عمل ندارد باید به برنامه‌های اجرایی و کارهای عملی در راه حضور بهتر و مؤثرتر سالمندان در جامعه و در سیر امور اجرایی بخصوص در تشکل‌های اجتماعی توجه داشته باشیم.

وی گفت: برخی فکر می‌کنند که مراکز توانبخشی سالمندان، تعداد زیادی از سالمندان استان را پوشش داده‌اند و از اینکه سالمندان به این مراکز بروند ابراز نگرانی می‌کنند.

کمتر از سه دهم درصد سالمندان در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی حضور دارند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: این نگرانی بی‌مورد است چون تنها کمتر از سه دهم درصد سالمندان استان در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی حضور دارند که تعداد آنها به 2 هزار نفر هم نمی‌رسد در حالی که 1000 نفر آنها مجهول‌الهویه هستند و دولت و بهزیستی تنها به وظیفه‌ی قانونی خود در مراقبت و نگهداری از این گروه عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، تعداد سالمندان خراسان رضوی حدود 600 هزار نفر است و از این جمعیت بزرگ فقط 1000 نفر تحت پوشش مراکز شبانه‌روزی هستند و بقیه در میان خانواده‌ها و بستگان‌شان زندگی می‌کنند بنا بر این ایجاد نگرانی در این زمینه که از سر کم‌اطلاعی عنوان می‌شود بی‌مورد است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از نهادها و مدیرانی که برگزاری مراسم روز سالمند به بهزیستی کمک کرده بودند گفت: شهرداری بخصوص در معاونت فرهنگی، مدیریت پارک ملت، صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌ی کل رفاه استان و سایر نهادها به بهزیستی کمک کردند که از آنها قدردانی می‌کنیم و امیدواریم شاهد مشارکت سایر گروه‌ها، نهادها و سازمان‌های اجرایی در زمینه‌ی تکریم و بزرگداشت سالمندان باشیم.

وی همچنین از مدیران، مربیان، کادر درمانی و مددکاری و نیز پدریاران و مادریاران مراکز توانبخشی شبانه‌روزی و روزانه‌ی تحت نظارت بهزیستی استان به خاطر آنچه وی زحمات شبانه‌روزی و انسان‌دوستانه‌ی این گروه‌ها عنوان کرد قدردانی نمود.

در ادامه‌ی این مراسم، نماینده‌ی فدراسیون ورزش همگانی خراسان رضوی نیز از تشکیل کمیته‌ی ویژه‌ی ورزش سالمندان در این فدراسیون خبر داد و گفت: این کمیته فعالیت خود را شروع کرده و در ماه‌های آینده، برنامه‌های اجرایی این کمیته برای مردم روشن‌تر خواهد شد.

ورزش سالمندان فقط پیاده‌روی نیست

حسن قره خانی افزود: همچنین یک باشگاه ویژه ورزش سالمندان در سال گذشته دایر شده که افزایش و توسعه‌ی این گونه مراکز نیازمند مطالبه‌ی گسترده‌تر سالمندان و حضور مستمر آنها در این مراکز است.

وی با بیان اینکه ورزش سالمندان باید به صورت تخصصی در جامعه آموزش و توسعه داده شود گفت: سلامت سالمندان تا اندازه‌ی زیادی نیازمند ورزش اصولی و صحیح در این سنین است که مفهوما با پیاده‌روی متفاوت است.

وی گفت: با توجه به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی که در این سنین وجود دارد پیاده‌روی تنها، مشکلی از آنها حل نمی‌کند بلکه زیاده‌روی در این ورزش، ممکن است مشکلات را بیشتر هم بکند.

دکتر قره‌خانی گفت: ورزش در سالمندی هنگامی نتیجه بخش است که ضربان و گردش خون را افزایش دهد و تحرک واقعی در ماهیچه‌ها و عضلات انجام گیرد.

شایان ذکر است در مراسم مذکور، نمایشگاه آثار و تولیدات دستی و هنری سالمندان مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی، با حضور معاون پشتیبانی و توسعه‌ی انسانی و معاون توانبخشی این نهاد و مسؤولان و مدیران مراکز توانبخشی و جمعی از مدیران رفاه و شهرداری افتتاح شد.

این نمایشگاه در ضلع غربی پارک ملت در جنب بلوار امامت دایر است و تا پایان هفته برای علاقه‌مندان به کار خود ادامه می‌دهد.

 

کد خبر 5821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد