حضور معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی فارس در برنامه رادیویی  سایبان مهر به مناسبت روز جهانی ناشنوایان

معاون امور توانبخشی در این برنامه رادیویی بیان داشت :ترویج درک افراد ناشنوا در سراسر جهان حق اموزش زبان اشاره برای همه ناشنوایان وارائه امکانات رایگان حق این عزیزان میباشد.

حضور حمید گودرزی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی فارس در برنامه سایبان مهر به مناسبت روز جهانی ناشنوایان.

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی فارس :

ترویج درک افراد  ناشنوا در سراسر جهان حق اموزش زبان اشاره برای همه ناشنوایان وارائه امکانات رایگان حق این  عزیزان میباشد.
گودرزی ضمن تبریک این روز به خانواده ها و توانخواهان هدف از نامگذاری  این  روز را خروج از انزوا این قشر از جامعه و شناساندن حقوق این افراد  دانست
وی متذکر شدشعار امسال زبان اشاره حق همه ناشنوایان است واین زبان در کل دنیا شناخته شده است .
سازمان بهزیستی یکی از متولیان امور ناشنوایان هست وچند سالی هست که زبان اشاره را در دو سطح مقدماتی وتکمیلی آموزش میدهد و این آموزش برای همه ادارات بصورت رایگان برگزار شده تا ادارات ودستگاهای دولتی   بتوانند تعامل بیشتری با این عزیزان  داشته وارتباط برقرار نمایند
گودرزی عنوان نمود  تعداد۲۱۶۰۰ نفر کم شنوا وناشنوا ۱۶ درصد کل معلولین استان راتشکیل میدهند .وی علت این ناشنوایی را 70  در صد مادرزادی  ۱۵ درصد بیماری ومابقی در اثر سانحه وعوارض حین زایمان برشمرد.

وی متذکر شد :سازمان بهزیستی خودرا منحصربه خدمات توانبخشی نکرده و در بحث پیشگیری از معلولیتها وبحث غربالگری نوزادن اقدام نیز نموده است
در حال حاضر ۵ مراکز خانواده وکودک کم شنوا  در استان داریم که با توجه به نرخ افزایش ناشنوایی در صدد افزایش مراکز هستیم ودر حال حاضر در شهرستاتهای شیراز .ممسنی،داراب ومرودشت این مراکز به این عزیزان خدمات میدهند
 وی ادامه داد:هدف سازمان بهزیستی توانمند سازی معلولین میباشد  متاسفانه در حوزه  ناشنوایی به دلیل عدم ارتباط کارفرمایان با ناشنوایان مشکل اشتغال این گروه بیشتر میباشد .
به منظور تشویق کار فرمایان جهت بکار گیری آنان استفاده از سهم کارفرمایی در نظر گرفته شده است .
در بحث زیر نویس کردن فیلمها سازمان صدا وسیما طبق قانون باید حداقل ۵ ساعت از برنامه خود را به این امر  تخصیص داده و استفاده از زبان اشاره نیز در برنامه ها مد نظر قرار گیرد.
گودرزی در خصوص خدمات مشاوره ای به ناشنوایان گفت :یکی از چالش های  موجود میباشد وبه همین منظور در مراکز خانواده و ناشنوا بخشی بعنوان خدمات روانشناسی ومشاوره ای وجود داره که البته همکاری خانواده ها از اصول مهم میباشد.
 وی در پایان یاد آور شد :سازمان بهزیستی این ظرفیت رادارد که کارگاهای آموزشی در خصوص آمورش زبان اشاره را برای کلیه دستگاههای دولتی برگزار نماید وهمچنین آمادگی کامل جهت اعزام نیرو در مراکز قضایی .دانشگاهها و مراکز اداری جهت مترجمی را نیز دارد.

کد خبر 5812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد