کودک‌آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد/ ۸ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک‌آزادی بوده است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کودک‌آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد و دادستان می‌تواند به موضوع ورود پیدا کند، گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با اورژانس اجتماعی تماس گرفته‌اند که حدود ۸ درصد از این تماس‌ها مرتبط با کودک‌آزادی بوده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تمرکز اصلی ما بر رفع آسیب‌هایی چون حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اعتیاد در نقاط آسیب‌خیز بوده است، گفت: در موضوع طلاق ما صیانت از خانواده را حتی قبل از تشکیل زندگی مشترک مدنظر داریم، که در این حوزه آموزش‌های قبل از ازدواج بسیار موثر است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طی چند سال گذشته در حوزه پیشگیری از طلاق با توجه به ورود دستگاه‌های متعدد اقدامات قابل توجهی انجام شده است، تصریح کرد: بخشی که باید روی آن کار شود، مشارکت مردم و البته رسانه‌ها است. اگر خانواده‌ها در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز حساسیت داشته و در این حوزه نیز وارد شوند موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه از راه‌اندازی سامانه «تصمیم» در حوزه پیشگیری از طلاق خبر داد و گفت: هم اکنون در ۲۰ استان این سامانه فعال است و تا آخر سال در همه استان‌ها فعال خواهد شد. بررسی ما نشان می‌دهد که درصد سازش در بین مراجعه‌کنندگان حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است، هرچند که معتقدیم هر قدر اقدامات پیشگیرانه بیشتر باشد نرخ طلاق نیز کاهش خواهد یافت.

مسعودی‌فرید به فاکتورهای موثر در نرخ ازدواج اشاره کرد و گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی، مولفه‌های دیگری همچون کاهش باور نسبت به خانواده نیز در امر کاهش ازدواج موثر است، کما اینکه قبلا زوجین حتی در یک اتاق کوچک زندگی می‌کردند اما نرخ طلاق هم پایین بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، افزود: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه ما باید تصویر زیبایی از زندگی را به مخاطب نشان دهیم تا تشویق به ازدواج شود، یعنی اگر به یک جوان در آستانه ازدواج فقط مشکلات زندگی مشترک را بازگو کنیم، قطعا در تصمیم وی تاثیرگذار خواهد بود.

وی، تصریح کرد: البته در اجرای طرح‌های مختلف از جمله سامانه تصمیم اولویت‌ها را درنظر گرفتیم و در استان‌هایی که نرخ طلاق بیشتری داشتند آن را اجرایی کردیم که شامل استان‌های تهران، اصفهان، البرز، کرمانشاه، مازندران، گیلان، فارس، مرکزی بودند، یعنی استان‌هایی که بسیار پرجمعیت هم هستند و پوشش آنها یعنی ۸۰ درصد جمعیت کشور برای طلاق پوشش داده شده است.

مسعودی‌فرید، در ادامه به توجه سازمان بهزیستی به اجرای طرح‌ها در حاشیه شهرها نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال طرح یک وعده غذای گرم مهدهای کودک به میزان ۵۰ درصد در حاشیه شهرها اجرایی می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تماس یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با اورژانس اجتماعی خبر داد و افزود: حدود ۸ درصد از این تماس‌ها مرتبط با کودک‌آزادی بوده است، همچون مورد اخیری که در ارومیه رخ داد و ما در نخستین ساعات به قضیه ورود کردیم.

وی با بیان اینکه کودک‌آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد و هر زمان این موضوع ثابت شود، دادستان می‌تواند به موضوع ورود کند و حتی این موضوع حبس دارد، گفت: مردم نیز می‌توانند به محض مشاهده این موضوعات را گزارش کنند تا رسیدگی لازم انجام شود، هرچند که معتقدیم خیلی از کودک آزاری‌ها ممکن است خاموش باشد یعنی در خانواده رخ دهد، همچون غفلت از کودک، تحقیر و یا توهین و به کودک و ... که یکی از راهکارهای حل این موضوع آموزش والدین است.

کد خبر 574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =