پدیده کودکان کار محصول مناسبات ناکارآمد اقتصادی، فقر پایدار و کسری درآمدخانواده‌ها در جوامع است

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان گفت : طبق کنوانسیون حقوق کودک که به عنوان معتبرترین سند حقوقی شناخته می‌شود و ایران نیز از سال ۱۳۷۲ با حق تحفظ به این کنوانسیون ملحق شد، هر فرد شاغل زیر ۱۸سال، کودک کار محسوب می شود و این افراد نباید در مشاغل سخت به کار گرفته شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان آقای ساسان جهانبخش عنوان کرد : کودکان کار، که اغلب با کودکان خیابان یکسان در نظر می آیند،‌ کودک خیابانی نیستند. بلکه کودکانی هستند که به دلیل مشکلات معیشتی و تنگناهای مالی سرپرستانشان و یا به دلیل نداشتن سرپرست خود مجبور به تامین هزینه های زندگی خود و اغلب اعضای خانواده خود هستند. این نان آوران کوچک طیف وسیعی را تشکیل می دهند که نخستین ویژگی مشترک شان کارکردن در شرایط سنی کمتر از سن قانونی کار است. آنچه که مردم در خیابان ها مشاهده می کنند بخشی از کودکان کار است. به لحاظ سنی،‌ گروهی که زیر 15 سال هستند کار کردن اینها ممنوع است. گروه با سن 15 تا 18 سال را قانون طبق ضوابطی کار کردن اینها را مجاز کرده است. این گروه دو دسته هستند: کسانی که طبق قوانین کار می کنند و کسانی که طبق قوانین کار نمی کنند. دسته دوم از لحاظ ساعت کار و نوع کاری که انجام می دهند مورد حمایت قانون نیستند.

وی افزود : بیش از 80 درصد کودکان کار عمدتا شامل کسانی می شود که به دلیل تامین معاش خانواده مجبور به کار هستند. سرپرستان بعضی از این کودکان حتی توان جسمی کار کردن ندارند و ما بقی اکثرا دست فروش یا کارگر هستند که درآمد بسیار پایینی دارند. اینها عمدتا با خانواده ها در ارتباط هستند ، بخشی در خیابان دستفروشی می کنند و گروهی هم با خانواده ها در سر چهار راهها کار می کنند. بخشی نیز در کارگاه ها و یا به کار خانگی می پردازند . آنچه مهم است این که اینها از سایر حقوق مثل حق تحصیل و آموزش و بهداشت و درمان محرومند و دچار سوء تغذیه و انواع بیماریهای جسمی و روحی میشوند و یا مورد سوء استفاده و استثمار قرار میگیرند و یا این که برخی ممکن است از سوی باندهای بزهکار به سمت فروش مواد مخدر و ... کشیده شوند.

معاون امور اجتماعی در ادامه گفت :  از آنجا که پدیده کودکان کار محصول مناسبات ناکارآمد اقتصادی، فقر پایدار و کسری درآمدخانواده‌ها در جوامع است، حذف اینها امکان پذیر نیست. بنابر این تمهیداتی باید برای اینها اندیشید. مهم این است که در کنار کار بتوانند از سایر حقوقشان برخوردار شوند . در این راستا مرکز حمایتی، آموزشی کودک وخانواده با هدف کاهش آسیب های ناشی از کار کودکان فعالیت خود را زیر نظر بهزیستی استان گیلان و در قالب طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان آغاز نموده است که بصورت روزانه ۱۲۰ کودک از خدمات مستمر حمایتی و آموزشی مرکز بهره مند میگردند.از جمله اقدامات مرکز می توان به موارد ذیل اشاره نمود: گشت زنی کارشناسان در شهر و معرفی مرکز و اهداف آن به کودکان کار ، جلوگیری از ترک تحصیل و فراهم کردن ادامه تحصیل موفق تر کودکان ، برگزاری جلسات انفرادی و گروهی روان شناسی و مشاوره ،برگزاری کلاس های آموزشی و درسی ، توزیع بسته های حمایتی وسبد کالا ، تشکیل کلاس و تیم های ورزشی ، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی به مشهدمقدس ، مشاوره تحصیلی ، پیگیری وضعیت سلامتی و درمانی کودکان از طریق دانشگاه علوم پزشکی از جمله مداخلات مرکز می باشد.

وی افزود : طبق کنوانسیون حقوق کودک که به عنوان معتبرترین سند حقوقی شناخته می‌شود و ایران نیز از سال ۱۳۷۲ با حق تحفظ به این کنوانسیون ملحق شد، هر فرد شاغل زیر ۱۸سال، کودک کار محسوب می شود و این افراد نباید در مشاغل سخت به کار گرفته شوند. در جامعه لازم است با آموزش و اطلاع رسانی به آحاد جامعه نسبت به رفتار مردم بین کودکان کار و متکدی و بزهکار تفاوت ایجاد شود. پدیده کودکان کار محصول عملکرد ناصحیح نهادهای اجتماعی است. کودکان کار همچون سایر کودکان حق دارند از شرایط یک زندگی متعادل و رفتار محترمانه برخوردار باشند. اینان بخشی از آینده سازان کشور هستند که در بهترین روزهای زندگیشان بنا به شرایط سختی که در خانواده دارند مجبور به تلاش زودهنگام برای امرار معاش هستند اما این موضوع نباید آنها را از حقوق مسلم انسانی آنها که حق برخورداری از آموزش و مهارت های زندگی و شغلی ، تفریح ، امنیت ، بهداشت و... است باز دارد.

کد خبر 5701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد