دلیل اصلی وجود سند ملی سالمندان ، ارتقاء سطح فرهنگی جامعه

به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی سالمندان ، همایش " سالمندی ؛ فرصت ها و چالش ها " ( استقرار سند ملی سالمندان ) با حضور دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان ، دکتر فردین مهرابیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی – عضو هیئت علمی دانشگاه علو پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ، دکتر زهرا محتشم امیری متخصص پزشکی اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه علو پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ، معاونین بهزیستی و معاونت بهداشت ، بنیادهای فرزانگان و جمعی از کارشناسان در سالن اجتماعت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار گردید .

در این همایش دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان ضمن گرامیداشت هفته سالمندان با تاکید بر شعار فرصت های برابر برای تمام سنین در سال 2019 به اهمیت وجود سند ملی سالمندان پرداخته و عنوان کرد : اینجانب پایه گذار دبیرخانه شورای ملی سالمندان در کشور بوده ام و هم اکنون از اینکه این سند ملی با جدیت در حال پیگیری می باشد رضایت خاطر دارم ، ما به مناسبت  گرامیداشت منزلت سالمندان ، هفته جهانی سالمندان را جهت بررسی تمام زوایای مربوط به سالمندان ، فرصت ها و چالش های مرتبط با سالمندی و راه های برون شد و تقویت ظرفیت های مختلف  و ایجاد کارزار رسانه ای و تمرکز بیشتر بر اهمیت موضوع  سالمندان اختصاص می دهیم.

وی در ادامه به بیان سند ملی سالمندان 89-1388 پرداخت و عنوان کرد : خوشبختانه این سند با حمایت و استقبال مجامع بین المللی از جمله ( صندوق جمعیت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی ) مواجه شده و در 9 سال اخیر صندوق جمعیت سازمان ملل سرمایه گذاری ریالی و فنی این سند ملی را انجام می دهد .

دکتر نحوی نژاد افزود : در واقع خود سند ملی سالمندان یک ابزار بوده  و هدف غائی نیست وهمیشه به عنوان یک پروتکل و سند الحاقی است که برنامه‌های دیگر می بایست بر اساس آن تنظیم شوند . در سال های قبل پس از بررسی های بسیار مقرر گردید سند ملی سالمندان پس از نگارش دو بخش اساسی داشته باشد که دو ستون اصلی برای انجام آن باشند که شامل :

اول - بخش مرتبط با بهداشت و سلامت  که زیرمجموعه شورای امنیت و سلامت غذایی قرار می گیرد که در استان ها به ریاست استاندار محترم و در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می گردد

دوم - بخش هایی که ماهیت مراقبتی ، اجتماعی و توانبخشی دارد ، با مدیریت سازمان بهزیستی و شورای ملی سالمندان مدیریت می گردد . که در واقع زیر مجموعه وزارت رفاه ، کار ، تعاون و امور اجتماعی قرار می گیرد.

البته نمی توان در استان ها بحث همکاری و کمک سایر نهادها را نادیده گرفت ، درواقع سند ملی دو بخش دارد که یکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگری  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به مجری گری بهزیستی می باشد .

مدیرکل بهزیستی گیلان دلیل اصلی وجود سند ملی سالمندان را ارتقاء سطح فرهنگی جامعه  دانست و افزود : بین دانستن ، باور ، اعتقاد و نهادینه شدن فرهنگ تفاوت بسیار است ، جهت تغییرات اصلی و ایجاد یک فرهنگ می بایست ابتدا زیرساخت‌ها و مبانی را اصلاح کرد و بعد الزامات آن را فراهم آورد ، ساخت فرهنگ یکی از پیچیدگی‌های جامعه امروز ماست ، که یکی از سنگ بناهایش می تواند وجود صنعت های پشتیبان باشد . ما می بایست در سالمندان به دنبال توانمند ساختن آنها باشیم به نحوی که ضمن توانمدی در خود فرد او در جامعه هم به بازدهی برسد و ایجاد ارتباط بین نسلی که امروزه گمشده ماست از این طریق ممکن گردد . و بستر های مناسبی را برایشان فراهم سازیم لازمه این بستر ها بیمه ، غربالگری ، بهداشت و درمان ، پر کردن اوغات فراغت ، اشتغال مولد در سالمندان می باشد  . با توجه به آمار افراد سالمند تحت پوشش کمیته امداد که 1.5 میلیون نفر می باشد می توان نتیجه گرفت که ، 15 الی 20 درصد سالمندان زیر خط فقر هستند و نیاز به ایجاد شرایط بهتر و بهبود اوضاع دارند و در پایان خاطر نشان کرد وضعیت سالمندی در کشور ما به مراتب از بسیاری از کشورها بهتر است ، آمار تنهایی در سالمندان در کشور ما زیر 10 درصد بوده و در مجموع از تعداد 9 میلیون نفر سالمند تنها پانزده هزار نفر در مراکز نگهداری ما به سر می برند که با حمایت های بیشتر از خانواده ها این میزان قابلیت کاهش نیز دارد که به دلیل فرهنگ خانواده های ما است که فرهنگی جوابگو ، مذهبی ، ملی و انقلابی بوده و دولت نیز در این راستا کمک شایانی می نماید .

گفتنی است :  آقای دکتر مهرابیان و خانم دکتر محتشم امیری در خصوص ارتقآی سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی سالمندان و تئوری سالمندی و وضعیت ساالمندی در جهان و ایران ایراد سخنرانی نموده و همچنین جمعیت حاضر از نمایشگاه محصولات فرهنگی و صنایع دستی بنیاد فرزانگان بازدید کردند .

کد خبر 5665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد