معلولین تاوان یک مشکل اجتماعی را به صورت انفرادی پرداخت می‌کنند

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم نشست مشترک مراکز خانواده و کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی : معلولین تاوان یک مشکل اجتماعی را به صورت انفرادی پرداخت می‌کنند و بار این مشکل را به صورت فردی بر دوش می‌کشند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی  در نشست مشترک مراکز خانواده و کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی  گفت: معلولین تاوان یک مشکل اجتماعی را به صورت انفرادی پرداخت می‌کنند و بار این مشکل را به صورت فردی بر دوش می‌کشند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: از نظر جامعه‌شناسان امروز، مشکل معلولیت یک مشکل اجتماعی است و باید توسط همه‌ی آحاد جامعه بار حل این مشکل تحمل شود اما متأسفانه معلولین این بار را به تنهایی بر دوش می‌کشند و تاوان وجود این مشکل را خودشان به نیابت از جامعه و مسؤولان آن می‌پردازند.
وی با بیان کوتاهی از تاریخچه‌ی نگرش‌های مختلف به معلولیت و معلولین گفت: خوشبختانه امروز آن نگاه قرون وسطایی که معلولین را بخش بیمار جامعه و راهکار آن را حذف و طرد آنان از جامعه می‌دانست از میان رفته و نگاه اجتماعی و ارزش‌مدار، جای آن را گرفته است اما برخی مسؤولین و برنامه‌ریزان در دستگاه‌های اجرایی، هنوز نگاه‌های گذشته را دارند و به اهمیت و ارزش این گروه بزرگ شهروندان، واقف نیستند.

این کارشناس شنوایی‌شناسی گفت: در گذشته‌ی نه چندان دور، قابل باور نبود که بتوان به یک کودک کم‌شنوا و ناشنوا سخن گفتن آموزش داد و چنان بود که حتی برخی افراد سطوح بالای علمی هم اعتقاد داشتند که وقتی دستگاه شنوایی یک نفر اختلال جدی دارد امکان بکارگرفتن دستگاه گفتاری وجود ندارد.
وی افزود: اما امروز توانبخشی و  علم شنوایی‌شناسی به مدد فناوری‌های جدید، تحولی عظیم در این زمینه ایجاد کرده و کودکان دارای اختلالات شنوایی، قادر هستند سخن بگویند و با دیگران ارتباط داشته باشند به صورتی که حتی قادر به تشخیص ناشنوا یا کم‌شنوا بودن آنها نشویم.

وی ضمن قدرشناسی از مدیران و مربیان مراکز توانبخشی خانواده و کودکان دارای اختلالات شنوایی گفت: این عزیزان با همت و تلاش شبانه‌روزی، زندگی دوباره به کودکان کم‌شنوا و ناشنوا می‌بخشند که این زحمات قابل تحسین و تمجید است و باید از سوی جامعه و مسؤولان مورد قدرشناسی قرار گیرد.
شایان ذکر است در این مراسم که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان برگزار شده بود به رسم قدرشناسی، توسط مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، هدایایی به مدیران و مربیان کودکان دارای اختلالات شنوایی، اهدا گردید.
در این مراسم، اعضای خانواده‌های کودکان دارای اختلالات شنوایی، مدیران و مربیان مراکز توانبخشی این گروه از کودکان، جمعی از رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها، کارشناسان گفتاردرمانگری و شنوایی شناسی حضور داشتند.

کد خبر 5623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد