البرز | برگزاری شورای سالمندان استان البرز

جلسه شورای سالمندان استان البرز با حضور و « دکتر ناجی » معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندارالبرز و دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان و فرمانداران ،شهرداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط با امر مناسب سازی در محل سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : جلسه شورای سالمندان استان البرز با حضور و « دکتر ناجی » معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندارالبرز و دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان و فرمانداران ،شهرداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط با امر مناسب سازی در محل سالن شهدای دولت  استانداری البرز برگزار شد.

دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی البرز در ابتدای سخنانش با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر از حضور دکتر ناجی معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری از حضور همه میهمانان تشکر کرد و اظهار داشت :

پدیده سالمندی یکی از پدیده هایی است که در دنیا تقریبا به وقوع پیوسته و کشور ما هم در آستانه سالمند شدن هست و بر اساس آماری موجود تقریبا طی ۲۵ تا ۳۰ سال آینده در کشورمان ۳۰ درصد افراد را افراد ۶۰ سال به بالا تشکیل خواهند داد و این یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهیم داشت و می طلبد که برای این مسئله که بخودی خود و فی نفسه مسئله مثبتی است برنامه ریزی داشته باشیم تا در آینده تبدیل به چالش نشود و می توان گفت در حال حاضر وضعیت سالمندی در کشور ما وضعیت خوبی نیست.

دکتر حیدری افزود : متاسفانه امکانات اجتماعی  و برنامه ی مدونی برای سالمندان وجود ندارد و و برای اینکه در آینده این مسئله به یک ابر چالش تبدیل نشود باید به دنبال راهکار و پیشگیری از این مسیله باشیم  و البته طبق آمار ۱۰ درصد جمعیت جامعه را سالمندان تشکیل میدهند و در استان البرز کمتر از میانگین کشوری است و میشود گفت که جزء استان های جوان هستیم.

وی افزود : بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ جمعیت استان البرز ۲/۷۱۲/۴۰۰ نفر تخمین زده شد که از این تعداد ۲۴۱/۷۷۵ نفر سالمند ۶۰ سال به بالا هستند که ازین تعداد ۱۱۹/۸۲۵ نفر خانم و ۱۲۱/۹۴۶ نفر آقایان هستند که جمعیت سالمندی را تشکیل میدهند.

امید به زندگی در استان البرز برای مردان ۷۴/۴ و برای زنان ۷۸ سال است و طالقان پیرترین با ۱۸ درصد و اشتهارد با ۳/۴ درصد جوانترین شهرستان های البرزند.

دکتر حیدری ادامه داد : سازمان بهزیستی بعنوان دبیرخانه شورای سالمندی که ریاست آنرا شخص استاندار محترم بعهده دارد اصل سیاستش بر مبنای حضور سالمند در منزل است که باعث استحکام خانواده می گردد و تکریم سالمند هم به لحاظ فرهنگی و هم مذهبی توصیه شده است و ما نیز تمام تلاشمان بر اینست که خدمات برای سالمندان را به منزل ببریم تا اینکه مقیم در مراکز نگهداری از سالمندان شوند گرچه آنهم در صورت نیاز باید انجام پذیرد و باید برای آن برنامه ریزی جامعی داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی گفت : در استان البرز تعداد سالمندان که تحت پوشش اداره کل بهزیستی هستند ۳۲۵۰ نفر است ، تعداد مراکز شبانه روزی ۲۲مرکز  و مرکز روزانه به تعداد ۲ مرکز و تعداد افرادی که مقیم این مراکز هستند ۱۲۶۰ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۶۸۲ نفر زن و ۵۸۷ نفر مرد هستند  و بهزیستی خدمات مختلفی به این عزیزان ارائه میدهد از جمله خدمات تخصصی توانبخشی و پیشگیری از آسیب های دوران سالمندی و پیشگیری از بیماریها و خیلی از مسائلی که بر اساس دستورالعمل ها انجام میدهیم .

وی افزود  : یکی از مهمترین چالش ها در استان البرز نبود « خانه ی امید » است که در اغلب استان ها وجود دارد و این مراکز مراکزی هستند فرهنگی و اجرایی برای انجام امورات مربوط به سالمندان و فرزانگان عزیز که انتظار داریم بر اساس مصوبات جلسه قبل شورای سالمندان پیگیری شود و متولی این امر سازمان بازنشستگی است که باید اقداماتی برای جذب اعتبار انجام دهد و اینکه مکانی را که محل تردد و پاتوق سالمندان محترم است برای ارائه خدمات مطلوب شناسایی و به کمک شهرداری راه اندازی کنند.

مسئله بعدی که البته فقط مختص سالمندان نیست و همه گروه های معلولین ، سالمندان ، زنان باردار و کودکان را در برمیگیرد بحث مناسب سازی اماکن و معابر شهری است که متأسفانه امکانات شهری ما مناسب حال سالمندان نیست و امکان حضور یک فرد سالمند در اجتماع وجود ندارد و تسهیل در امر تردد در سطح شهر وجود ندارد البته شهرداری خدمات بسیار خوبی تا امروز انجام داده اما کافی نیست و در جلسه پیش هم مقرر شده بود که تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده در سطح شهر کرج راه اندازی شود برای اینکه سالمندان و فرزانگان گرامی بتوانند به راحتی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

دکتر سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در جلسه شورای سالمندان البرز گفت: ما با یک جمعیت قابل توجه و قابل احترام و دارای ظرفیتهای زیاد و بسیار خوب مواجه هستیم و این وظیفه ما را از جهات مختلف سنگین تر میکند هر دستگاه وظایفش مشخص هست ، باید نیازهای این افراد اعم از نیازهای فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، هنری ، ورزشی و تفریحی شناخته شود و تامین گردد با توجه به اینکه جامعه سالمندان روزبه روز در کشور در حال افزایش است لازم است برای تامین رفاه این قشر تمهیدات لازم سنجیده شود وهر کدام از دستگاه ها به فراخور وظایف خود اقدامات لازم را انجام دهند.

دستگاههای متولی اعم از بهزیستی و کمیته امداد در حال تلاش هستند که در حوزه معیشت نیازهای آنان را برطرف نمایند و سایر دستگاهها نیز باید در خصوص وظایف خود تلاش کنند برای اقشار مختلف برنامه داشته باشند

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استان البرز با بیان اینکه بامیانگین کشوری فاصله چندانی نداریم افزود: با بررسی آمار و ارقامی که وجود دارد میانگین سالمندان البرز از متوسط کشوری پایین تر است.

وی در همین راستا بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی استان البرز مقرر شد تا جلسات تخصصی  جهت برنامه ریزی بخش های مختلف شکل بگیرد

ناجی افزود :  از جناب اقای دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی درخواست دارم که در کنار هم کمک کنیم سایر دستگاهها را ترغیب کنیم که بواسطه این نیاز حتما نگاه مختص به این قشر را بصورت ویژه داشته باشند چون همین مسایل هست که میتواند رضایت خدا و رضایتمندی اقشار مختلف جامعه از کارگزارانشان را فراهم نماید .

وی افزود: علی الخصوص از شهرداری ها انتظار دارم در رسیدگی به امورات سالمندان مخصوصا بحث مناسب سازی معابر ،ساختمانها و بناها توجه بیشتری داشته باشند.

ناجی خاطر نشان کرد: باید شرایطی ایجاد کنیم که سالمندان عزیز مثل سایر مردم بتوانند از نعمات و برکاتی که وجود دارد استفاده کنند.

در پایان این جلسه معاون حمل و نقل و ترافیک  شهرداری کرج در خصوص شهر دوستدار سالمند صحبت نمود و مقرر شد در سال جاری خیابان شریعتی عظیمیه و بهشتی کرج کاملا برای سالمندان مناسب سازی شود و عنوان نمود تعداد ۳۰ دستگاه اتوبوس استاندارد به ناوگان شهری اضافه گردیده است که سالمندان بتوانند بهره برداری لازم را انجام دهند.

وی در خصوص دیگر برنامه های شهرداری گفت  برنامه شهرداری در سال جدید تهیه  تاکسی های رایگان برای سالمندان میباشد که شان و منزلت این عزیزان حفظ گردد.

کد خبر 530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد