معتادان متجاهر نیازمند ساماندهی هستند/ تاکید بر بازگشایی مرکز DIC دانشگاه علوم پزشکی

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با تاکید بر اینکه باید مرکز DIC دانشگاه علوم پزشکی با آسیب‌شناسی فعال شود، گفت: کمپین‌های رسانه‌ای و برخوردهای اجتماعی و فرهنگ‌سازی از طریق سازمان‌های مردم نهاد باید قوت گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از تسنیم، «فرید براتی‌سده» معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با بیان اینکه باید در امر پیشگیری ورود جدی داشت، گفت: مطابق آمار و اطلاعات مبتنی بر تحقیقات سال ۹۴ که از استان‌های کشور اخذ شد، نرخ شیوع اعتیاد در استان کردستان نرخ بالایی نیست.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با بیان اینکه کردستان جزء ۱۰ استان کمتر مشکل‌دار در حوزه اعتیاد است، افزود: این گفته به معنای آن نیست که کردستان فاقد مشکل است؛ چراکه باید توجه داشت که یکی از راه‌ها و کانون‌های تبادل مواد به سمت کشور عراق گرایش یافته و کشت حشیش در بصره آغاز شده، به همین خاطر علاوه بر تهدیدات داخلی، تهدید خارجی نیز این استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با ذکر اینکه غفلت از پیشگیری وضعیت سلامت استان را تحت شعاع قرار می‌دهد، تصریح کرد: شیشه به وفور در افغانستان تولید می‌شود و قیمت این مخدر نیز در حال کاهش است.

براتی‌سده با ذکر اینکه وضعیت معتادان متجاهر نیازمند ساماندهی است، گفت: صیانت از وضعیت سلامتی شهروندان با کمک پیشگیری در کردستان اولویت ارجح است.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه باید ادارات و سازمان‌ها بنا بر توان خود بخشی از کار مبارزه با مواد مخدر را عهده‌دار شوند، ادامه داد: کمپین‌های رسانه‌ای و برخوردهای اجتماعی و فرهنگ‌سازی از طریق سازمان‌های مردم نهاد نیز قوت گیرد.

وی با درخواست اینکه نگرانی‌ها با دقت و جدیت بیشتری دنبال شود، اظهار کرد: مراکز درمان و کمپ‌های خوبی در استان فعال است که می‌توان از ظرفیت آنان در راستای تحقق این مهم استفاده کرد.

براتی‌سده با الزام به اینکه باید مرکز DIC تعطیل شده دانشگاه علوم پزشکی با آسیب‌شناسی پیگیری و در صورت نیاز بازفعال شود، خاطرنشان کرد: در صورت عدم تخصیص منابع مالی، با همکاری دانشگاه و شورای مبارزه با مواد مخدر این مهم حل و فصل شود.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با بیان اینکه باید برای کاهش آسیب نیازسنجی‌های لازم توسط کارشناسان مربوطه صورت پذیرد، گفت: در زمینه اینکه سهمیه نگهداری معتادان متجاهر که ۱۸۰ نفر به استان کردستان تخصیص یافته، اگر نیاز به افزایش سهمیه است رایزنی‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مقوله اینکه افرادی که معتاد متجاهر نیستند اما به مراکز مراجعه می‌کنند تا از یارانه بهزیستی استفاده کنند، پیگیری‌های لازم صورد پذیرد، یادآور شد: این افراد شناسایی شده و با آنان برخورد قانونی شود.

براتی‌سده در ادامه، خواستار شد: جایگاه خانواده‌های این افراد در قبال برخورد با این دست از معتادان متذکر شده و با پای کار کشاندن خانواده‌ها این قضیه نیز کنترل شود.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با اشاره به وضعیت خانواده معتادان، گفت: هرچند کمبودهای این خانواده‌ها قابل توجه است اما به دلیل شرایط اقتصادی نمی‌توان بار مالی معتادین را به دوش کمپ‌ها و ستاد انداخت.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نیاز مردم قابل درک است، خاطرنشان کرد: معتادان بی‌خانمان در خیابان‌ها نبایستی از کنترل خارج شود و این امر به عنوان یک رسالت اجتماعی مورد توجه و تأکید تمامی مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =