شکایت استانداری از شهرداری تهران در صورت عدم واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی

استاندار تهران در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، با بیان اینکه آسیب اجتماعی یک کار تلفیقی است و درمان و برگشت‌پذیری راحتی ندارد، گفت: در صورتی که شهرداری تهران با اختیار تام مراکز بهاران را به بهزیستی واگذار نکند، ما به محاکم قضایی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از شبستان، «انوشیروان محسنی‌بندپی» در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، گفت: در بند ۳ ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران مکلف شده است با بهره‌گیری، توسعه امکانات و ظرفیت‌های موجود نسبت به ساماندهی و ارایه کلیه خدمات و مراقبت موضوع ماده ۱۶ (نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد)  قانون مبارزه با مواد مخدر سالانه نسبت به پذیرش حداقل ۶ هزار معتاد بهبود یافته اقدام کند.

استاندار تهران، تصریح کرد: همچنین در قانون برنامه ششم توسعه بهزیستی با همکاری شهرداری‌ها باید نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری درمان ناشی از آسیب معتادان متجاهر و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبودیافته در استان‌ها اقدام کنند.

وی، تصریح کرد: اعتیاد به عنوان یک بحران، هویت و شخصیت افراد را دچار معضل می‌کند و افراد دیگر هم درگیر می‌کند. طبق آمار، ۵ درصد معتاد در جامعه داریم؛ لذا ما نباید به این آمارها بسنده کنیم. خوشبختانه طی چند سال اخیر با ورود جدی مقام معظم رهبری و همکاری دستگاه‌ها شرایطی فراهم شده که ما مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک بسته کامل در نظر بگیریم.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه اولویت با اقدامات پیشگیرانه است، افزود: پیشگیری با شمولیت، حفاظت و مرقون به صرفه بودن هزینه ها می تواند جمعیت بسیاری را تحت پوشش و حمایت خود قرار دهد. ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم گرفته که حوزه پیشگیری را از بهزیستی گرفته و به آموزش و پرورش واگذار کند. هرچند جمعیت اینجا جمعیت هدف محسوب می شود و باید پایه را در آنجا شروع کرد ولی با چه ظرفیتی از نیروی انسانی، با چه تجربه و آموزشی ولی اگر بررسی می شد و یا پایلوتی صورت می گرفت، بهتر بود چون بحث رصد آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی است.

استاندار تهران، اظهار کرد: این همکاری در دستگاه ها فراهم شده که نسبت به جمع آوری و پذیرش معتادان متجاهر اقدام کنیم لذا اولویت ما با اقدامات پیشگیرانه است. بر همین اساس باید تلفیقی از اقدامات اجتماعی و حمایت های روانی و درونی ایجاد کنیم تا نسبت به درمان آسیب دیدگان بپردازیم که توانمندی، اشتغال، حمایت های مالی، تامین مسکن، اشتغالزایی و اعطای تسهیلات هم باید در مراحل بعدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما شهرداری است، خاطرنشان کرد: شهرداری که اصلی ترین وظیفه را در کاهش آسیب های اجتماعی دارد و وقتی از شهروندان در ابعاد مختلف عوارض دریافت می کند و همچنین وظیفه عمده این نهاد هم اقدامات فرهنگی اجتماعی است، پس کدام کار فرهنگی و اجتماعی اولی تر از این مسئله که دغدغه مقام معظم رهبری و رییس جمهور هم است. با این اوصاف ما نامه ای به شهرداری و شورای شهر و ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم نوشت تا بتوانیم از تمام ظرفیت در کاهش آسیب در جامعه استفاده کنیم.

استاندار تهران با بیان اینکه دو صدای مختلف در شهرداری وجود دارد، اظهار کرد: یک زمانی شورای اجتماعی پای کار می آید، صدای دیگر اینکه متاسفانه شورای شهر می گوید ما به هیچ عنوان مرکز بهاران را در اختیار بهزیستی قرار نمی دهیم. اگر شهرداری امروز با اختیار تام این مراکز را واگذار کرد که هیچ، اگر نکرد ما به محاکم قضایی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد. از ۸ مرکز بهاران ۲ مرکز  به کودکان کار و متکدی واگذار شده است ولی تکلیف ۶ مرکز باقیمانده هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: آسیب اجتماعی یک کار تلفیقی است و یک ماهیت پیچیده دارد و درمان و برگشت پذیری اش راحت نیست لذا از همه دستگاه ها خواهشمندیم پای کار بیایند.

بندپی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: بر خود می بالیم که ابرقدرت ها توطئه های روانی را به جای جنگ نظامی علیه ما تدارک می بینند که همه این موارد ناشی از همین مقاومت، پایداری و ایثارگری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده که این لرزه را بر اندام ابرقدرت ها انداخته که نتوانند به آرمان های نظام دست یابند.

کد خبر 5137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =