بیش از پنج هزار ناشنوا و کم شنوا در قزوین شناسایی شده است

تاکنون پنج هزار و ۳۲۲ معلول‌ ناشنوا و کم شنوا در استان قزوین شناسایی شده اند که از این تعداد، یک هزار و ۲۵۸ نفر در درجه خیلی شدید قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به مهم ترین علل بروز معلولیت این افراد،اظهار داشت: یک هزار و ۲۸ تن از این افراد به علت بیماری، ۲۱۰ تن به دلیل مسائل ژنتیکی، ۹۱ تن سانحه، ۳۵ نفر بر اثر عوارض زایمان و ۲۵۰۹ تن به خاطر نقص مادرزادی و بقیه به دلایل مختلف دیگر دچار مشکل شنوایی شده اند.

وی با بیان اینکه شدت معلولیت این افراد در چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید طبقه بندی می‌شود، اضافه کرد:‌ چهار هزار و ۱۱۷ تن از این افراد هم اکنون از بهزیستی استان مستمری دریافت می کنند.
وارثی از فعالیت یک مرکز حمایت از خانواده های دارای کودک کم شنوا و ناشنوا در استان نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر مرکز پرنیان با ظرفیت ۵۰ نفر ویژه این گروه از کودکان فعال بوده و این افراد با حضور در آن از خدمات آموزشی و توانبخشی این مرکز بهره مند می‌شوند.
وی اظهار داشت: کم شنوایی از جمله شایع ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد است که با توجه به پنهانی بودن آن تشخیص زودرس نیز قدری مشکل است بنابراین از چند سال گذشته طرح های غربالگری شنوایی کودکان و نوزادان به منظور شناسایی بهنگام معلولان در کشور آغاز شده است.

وارثی افزود: در طرح غربالگری شنوایی نوزادان طی سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۲۷ نفر در استان قزوین سنجش شدند که از این تعداد ۳۳ نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی بودند و  در سال جاری نیز به دلیل پیگیری های جدی که از ارجاع شدگان برنامه انجام شده است تعداد  بیشتری را در سنین طلایی شناسایی کرده ایم.
مدیرکل بهزیستی قزوین همچنین غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال را نیز یکی دیگر از این طرح ها عنوان کرد و افزود: این طرح با هدف تشخیص کم شنوایی پنهان که به هر دلیلی تا این سن مورد شناسایی قرار نگرفته و یا در اثر عوامل اکتسابی در این گروه سنی ایجاد شده، در حال اجراست.
وارثی افزود: غربالگری کودکان این گروه سنی  برای اولین بار در سال ۹۴ در شهر قزوین اجرا شد و درسال ۹۷، ۲ هزار و ۷۳۱ نفر از کودکان مستقر در مهاد کودک استان مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد تعداد ۴۶۶ نفر به مراحل تشخیصی ارجاع شده اند.

کد خبر 5110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد