معرفی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هرمزگان

اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان راهکاری موثر برای کاهش ابتلا به ناشنوایی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ سامیه جهانشاهی در نخستین روز از هفته جهانی ناشنوایان با اشاره به فعالیت های گسترده بهزیستی در خصوص پیشگیری از معلولیت ها  ، اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان را راهکاری موثر برای کاهش ابتلا به ناشنوایی معرفی کرد و افزود : برنامه غربالگری شنوایی نوزادان با بهره گیری از 24 دستگاه غربال شنوایی در سطح استان مشغول ارائه خدمات به نوزادان تازه متولد می باشد .
معاون پیشگیری بهزیستی استان هرمزگان گفت : از مجموع 24 دستگاه غربال که در 12 شهرستان استان مستقر هستند یک مرکز غربالگری شنوایی دولتی و با نرخ مصوب دولتی در اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس دایر می باشد و سایر دستگاهها با همکاری موسسات غیر دولتی همکار دراجرای برنامه در سطح استان مشغول به فعالیت می باشند.
وی تعرفه غربال شنوایی دولتی را 215 هزار ریال و تعرفه غربال شنوایی بخش غیر دولتی را 466 هزار و 440 ریال اعلام کرد و افزود : از آنجایی که بهترین زمان برای انجام غربال شنوایی نوزادان در بدو تولد و حداکثر تا یک ماهگی می باشد سعی شده اکثر دستگاه ها در محل زایشگاه ها یا بیمارستان ها و مراکز درمانی مستقر می باشند.
 جهانشاهی تصریح کرد : در این راستا نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای صدور مجوز ورود دستگاه به مراکز درمانی و اختصاص مکان ثابت و به دور از سروصدا برای غربال شنوایی نوزادان هستیم.
وی بیان داشت : غربالگری شنوایی نوزادان در سه مرحله غربال ( تا یک ماهگی) تشخیص (تا سه ماهگی ) و مداخله (تا 6 ماهگی ) انجام می گیرد و در مرحله اول با استفاده از دستگاههای الکتروفیزیولوژیک OAE  و  AABR نوزادان مورد غربال قرار می گیرند .
معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان در خصوص نحوه همکاری بخش غیردولتی با این برنامه اظهار داشت : غربالگران شنوایی نوزادان باید دارای مدرک تحصیلی شنوایی شناس (ادیولوژیست ) یا حداقل دارای مدارک دانشگاهی در یکی از رشته های پیراپزشکی باشند تا پس از معرفی به بهزیستی و گذراندن دوره آموزش غربالگری شنوایی نوزادان و آشنایی کار با دستگاه و اخذ گواهینامه مشغول به کار شوند .
وی اضافه کرد: این افراد که تحت نظارت بهزیستی مشغول به فعالیت هستند، موظف می باشند غربال شنوایی نوزادان را در قالب دو تست OAE  و AABR بر روی نوزادان انجام داده و در صورت مشاهده هر گونه اختلال شنوایی  نوزادان را به مراکز شنوایی شناسی و ادیولوژیست ها معرفی نمایند.همچنین در صورت نیاز به مداخلات طبی و درمانی نوزادان پس از مراجعه به پزشک متخصص،  برای عمل کاشت حلزون ارجاع می گردند .
سامیه جهانشاهی بهترین زمان  اقدام برای کاشت حلزون را بین 2 تا 4 سالگی و حداکثر تا 6 سالگی عنوان کرد.
معاون پیشگیری بهزیستی هرمزگان ؛ اطلاع رسانی به والدین در خصوص خطرات و عوارض اختلالات شنوایی ، در قالب توزیع بروشور های آگاهسازی ، دریافت و پیگیری گزارشات ماهیانه در قالب فرم های مشخص از تعداد نوزادان مراجعه کننده و غربال شده در مراکز و روند انجام غربال ، ارجاعات تشخیصی و مداخلات پزشکی و همچنین بررسی سه ماهه موانع و مشکلات و راهکارهای افزایش جامعه تحت پوشش برنامه در کمیته استانی شنوایی را از اقدامات تبلیغاتی ونظارتی بهزیستی استان در راستای اجرای هرچه مطلوبتر برنامه در استان و جلب مشارکت حداکثری والدین عنوان نمود.

کد خبر 5035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد