برخورداری افزون بر ۶ هزار ناشنوا از خدمات بهزیستی/ ۱۷۰ کودک در گیلان کاشت حلزون شنوایی شدند

دکتر حسین نحوی نژاد با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۱۳.۵ درصد جامعه هدف بهزیستی کم‌شنوا و ناشنوا هستند گفت: سه هزار و ۱۷۵ نفر از ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی معادل ۵۰ درصد مستمری‌بگیر هستند.

دکترحسین نحوی‌نژاد امروز(دوشنبه، 1 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در رشت با بیان اینکه ناشنوایی سخت‌ترین معلولیت است گفت: ناشنوایی در ظاهر افراد تغییری ایجاد نکرده و منجر به قطع ارتباط افراد دارای این نوع معلولیت با محیط پیرامون خود می‌شود که ناکامی در زندگی فردی و اجتماعی را برای ناشنوایان به دنبال داشته و رشد اجتماعی آنان را محدود می‌کند.

 مدیرکل بهزیستی گیلان شناسایی علل منجر به ناشنوایی را عامل پیشگیری دانست و افزود: با غربالگری به‌هنگام و مداوا می‌توان از ناشنوایی جلوگیری کرد و آسیب‌های ناشی از این نوع معلولیت را با تربیت شنیداری و بهره‌گیری از وسایل کمک توان‌بخشی کاهش داد.

 وی با بیان اینکه هفت درصد از ناشنوایی‌ها قابل پیشگیری است تصریح کرد: 46 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند که از این تعداد 6 هزار و 200 نفر معادل 13.5 درصد جامعه هدف بهزیستی کم‌شنوا و ناشنوا هستند.

 نحوی نژاد ادامه داد: سه هزار و 175 نفر از ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی معادل 50 درصد مستمری‌بگیر هستند.

 وی با اشاره به غربالگری شنوایی از بدو تولد به‌عنوان عوامل پیشگیری از ناشنوایی تصریح کرد: 24 هزار و 500 نوزاد متولد شده در سراسر استان تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

 مدیرکل بهزیستی گیلان توزیع سمک و کاشت حلزون را از دیگر خدمات ارائه شده بهزیستی به ناشنوایان اعلام و بیان کرد: سال گذشته 400 سمعک و هفت هزار حلقه باطری سمعک بین جامعه هدف توزیع شد که این آمار در 6 ماهه نخست سال جاری 150 سمعک و پنج هزار و 500 حلقه باطری است.

 وی بهترین سن برای کاشت حلزون را زیر سه سال و حداکثر تا 6 سال اعلام کرد و افزود: طی هفت سال اجرای این طرح تاکنون 170 مورد کاشت حلزون انجام شده که 40 مورد آن در سال 96و 97 انجام شد.

 به گفته دکترنحوی نژاد علاوه بر مرکز خصوصی خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوا سه کانون در شرق، غرب و مرکز استان به ارائه خدمات به ناشنوایان می‌پردازند.

 وی با تاکید بر توانمندسازی ناشنوایان و آماده‌سازی شغلی 70 نفر از این افراد در سال جاری افزود: 400 دانش‌آموز و 200 دانشجوی ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد دانشجو یک نفر در مقطع دکترا و 30 نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان به توانمندی‌های ناشنوایان ورزشکار استان در رقابت‌های ملی و بین‌المللی اشاره و بیان کرد: 300 ورزشکار ناشنوا در رشته‌های فوتبال، فوتسال، دو ومیدانی، تکواندو و کاراته تحت حمایت هستند که از این تعداد 21 نفر مدال‌ آسیایی، چهار نفر مدال جهانی و هشت نفر مدال‌ پاراالمپیک را در کارنامه ورزشی خود ثبت کردند.

 وی در پایان زبان اشاره را زبان رسمی ناشنوایان عنوان کرده و بر ضرورت یادگیری این زبان توسط برخی دستگاه‌های مرتبط با این افراد تاکید کرد و گفت: سال گذشته 50 نفر از کارشناسان اداره‌های مختلف استان به مدت 2 ماه به فراگیری زبان اشاره پرداختند و قرار است تا در دستگاه‌ها و نهادهای پرتردد چون شهرداری، دادگستری، شعبات اصلی بانک‌ها یک نفر مسلط به زبان اشاره جهت تسهیل امور ناشنوایان به کارگرفته شود.

کد خبر 4822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد