ماشین تولیدکننده کار کودک باید متوقف شود/ صدای رسای فقرا و گروه‌های خاموش خواهم بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودک اعلام کرد که ۵۰ درصد کودکان کار را در کشور مهاجران تشکیل می‌دهند و معتقد است، برای حل این مسائل باید سیاستگذاری مشارکتی مدنظر قرار گیرد.

محمد شریعتمداری _ روز جهانی مبارزه با کار کودکان بهانه ای است است تا جامعه جهانی را نسبت به خطراتی آگاه کند که کار کودکان می تواند بر روح و جسم آنها باقی بگذارد. پدیده کار کودک از بعد زمانی، پدیده ای تاریخی و از حیث گستره پدیده ای جهانی است و مختص جوامع در حال توسعه نیز نمی باشد بلکه همه جوامع با سطوحی از آن دست و پنجه نرم می کنند. از حیث نظری پدیده کار کودکان پدیده ای اجتماعی، چند وجهی، چند سببی و با ماهیتی پیچیده است. حتما باید سیاست های حمایتی از کودکان کار را با جدیت تدوین و اجرا کرد (که سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اقدامات متعددی را در حال اجرا دارد) چرا که این کودکان در معرض آسیب های جدی تری هستند، اما نباید فراموش کرد که مهمترین اقدام برای مقابله با کارکودک این است که ماشین تولید کننده کار کودک متوقف شود. عواملی نظیر: فقر، خشونت، آسیب های خانواده، مهاجرت، شهرنشینی و بحران های اقتصادی. 

تفاهم نظری و هماهنگی اجرایی دو عامل کلیدی برای موفقیت سیاست های معطوف به کنترل و کاهش کودکان کار هستند که باید اذعان کنیم در هردوی این موارد نیازمند هماهنگی ها وتلاش های جدی تری از سوی همه قواست . باید همه دستگاه های مسئول با رویکردی واحد و متفاهم با پدیده کارکودکان روبرو شوند . نباید کودکان کار را تنها یک تهدید برای جامعه تلقی کرد بلکه باید این کودکان را بعنوان انسانهایی که دارای حقوق مسلم شهروندی تضییع شده هستند و حق شهروندی آنها مورد تعرض قرار گرفته است به آنها نگریست. رویکرد عائله محوری به آسیب دیدگان اجتماعی که کودکان کار یکی از مصادیق آنها هستند باید در تمام در دستگاه ها و نهادهای مسئول نهادینه شود. در کنار ایجاد تقویت و تجهیز ساختارهای حمایتی آموزشی، پرورشی ، مشاوره ای و پرهیز از موازی کاری و برخورد قهری باید با ارتقاء عملکرد نهادهای نظارتی و امنیتی مبارزه با آندسته از باندهایی که کار کودکان را دستاویز منافع خود قرار داده اند نیز برخورد شود. 

کودکان حق دارند از استانداردهای مطلوب زندگی برخوردار باشند و لذا سرمایه گذاری برای توسعه جامعه به این معنی است که بر روی مهمترین سرمایه آن یعنی سرمایه انسانی و به گونه ای بسیار ویژه بر روی کودکان سرمایه گذاری کنیم. همواره تاکید کرده ام ، که صدای رسای فقرا و گروه های خاموش خواهم بود . اشاره کردم که هم گوش شنوا و هم شنونده همراه و همدل برای اقشار آسیب پذیر و فقرا خواهم بود. همراه با آنها و با گفتگو و شنود با این عزیزان مسایل و مشکلات آنها را احصاء و پیگیری خواهم کرد. در همین چارچوب هم بود که همزمان با روزجهانی کار کودک با کودکان کاری که در مرکز نگهداری کودکان کار یاسر بهزیستی زندگی می کنند دیدار و گفت و گو کردم . ویژگی خاصی که پدیده کار کودک در ایران را از سایر کشور ها جدا میکند اینست که در قرنطینه ی اولیه در مراکز کودکان کار در می یابیم که بیش از پنجاه درصد ( برخی آمارها تا هفتاد درصد را بیان می کند )انها را کودکان کار از کشورهای افغانستان عراق پاکستان بنگلادس وحتی برخی کشورهای دور دست بخود اختصاص میدهد هر چند توجه به حقوق کودکان ملیت نمی شناسد و یک تعهد در جامعه بشری است ، اما حضور کودکان کار از حدود پانزده کشور جهان در ایران بر پیچیدگی و در نتیجه ضرورت اتخاذ راههای متنوع برای مقابله با این پدیده می افزاید . همکاری وزارت کشور و خارجه در باره کودکان کار مهاجر بعنوان یک پدیده ی جانبی مهم در دستور کار و برنامه عملیاتی ماست. 

گفت و شنودها با گروه های آسیب پذیر ، با فعالین مدنی و با NGO های مرتبط ادامه خواهد داشت، چرا که به باور اینجانب دوره سیاست گذاری آمرانه به پایان رسیده است و باید برای حل مسائل و آسیب های اجتماعی سیاست گذاری مشارکتی داشته باشیم. بیان این مطالب بویژه با این هدف می باشد که رویکرد وزیر تعاون کارورفاه اجتماعی در مواجه با مسائل اجتماعی صریح و شفاف در حوزه عمومی بیان شود . حضور و همراهی فعالان حقوق کودکان، نخبگان و پژوهش گران در کنار سیاستمداران، فعالیت به دور از حاشیه نهادهای مدنی، آگاهی بخشی به جامعه توسط نهادهای مدنی ، تلاش خیریه ها و اگاهی بخشی به جامعه در کنار انسجام و هماهنگی نهادهای مسئول می تواند مسیری روشن برای مقابله با کارکودک را تضمین کند. نکته آخر اینکه ما وظیفه داریم شرایطی فراهم کنیم که کودکان به جای کار در محیط های نامناسب به سمت تحقق رویاهایشان گام بردارند.

کد خبر 463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفرامیری IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 0
    باسلام اگرصدای شنواداردوزیروصدامون رامیشنودچراامستمری صرع شدیدوبیماری خاص ناعلاج دارم قطع کرده ودرفقرشدیدهم هستیم کاری نمیکند