بهزیستی برای پذیرش کودکان معلول در مهدهای کودک، یارانه‌ تخصیص می‌دهد

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در ارتباط با عدم پذیرش کودکان معلول در برخی مهدهای کودک، گفت: بهزیستی برای مهدهایی که کودکان معلول را پذیرش می‌کند، یارانه‌ای مقرر کرده است. امسال این اعتبار به ماهی ۵۰ هزار تومان رسیده است، این یارانه علاوه بر شهریه‌ای است که از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در ارتباط با عدم پذیرش کودکان معلول در برخی مهدهای کودک، گفت: طبق دستورالعملی که از سال‌های پیش به مهدهای کودک ابلاغ شده، در صورتی که سطح معلولیت کودک به گونه‌ای باشد که نیازمند خدمات نگهداری خاصی نباشد، مهدها موظف به پذیرش کودکان دارای معلولیت هستند. هم‌اکنون هم خیلی از مهدها به پذیرش کودکان دارای معلولیت اقدام می‌کنند و این کودکان در کنار دیگر همسالان خود به امکانات پرورشی لازم دسترسی دارند. 

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در ادامه افزود: گاهاً کودکان دارای معلولیت نیازمند خدمات خاصی هستند که با حضور در مهد عادی از این مراقبت‌ها محروم می‌مانند. برای این دسته از کودکان، بهزیستی مراکز خاصی را دارد که سه روز در هفته با مراقبت‌های لازم و مربیان ویژه نگهداری می‌شوند. 

وی، ادامه داد: بهزیستی برای مهدهایی که کودکان معلول را پذیرش می‌کند، یارانه‌ای مقرر کرده است. امسال این اعتبار به ماهی ۵۰ هزار تومان رسیده است، این یارانه علاوه بر شهریه‌ای است که از خانواده‌ها دریافت می‌شود و در جهت ترغیب مهدها برای پذیرش کودکان دارای معلولیت پرداخت می‌شود.

بابایی در ارتباط با اجتناب برخی مهدها از پذیرش کودکان معلول، گفت: با این حال ممکن است برخی از مهدهای کودک از پذیرش کودکان دارای معلولیت اجتناب کنند. این تا حدی وابسته به پتانسیل فرهنگی جامعه است. جای تاسف دارد که نگاه و نگرش کسی این ‌باشد که برای حفظ ظاهر مهد خود از ثبت نام کودکان معلول سر باز بزند. 

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در ارتباط با تمهیدات نظارتی بهزیستی در راستای جلوگیری از چنین تخلفاتی، اظهار کرد: اگر مواردی از اجتناب پذیرش کودکان معلول مشاهده شود، افراد می‌توانند بطور مستقیم به سازمان بهزیستی منتقل کنند یا به شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ گزارش بدهند. همکاران ما مداوم در حال دریافت گزارشات و در حال رسیدگی به این تخلفات هستند. در این زمان بحث نظارت برای سازمان بهزیستی اهمیت دوچندان پیدا کرده است. 

وی، افزود: اگر مورد خاصی باشد که آنجا کرامت انسانی فرزندان ما رعایت نشده باشد، ما این تخلفات را از طریق شاخه‌های استانی سازمان بهزیستی پیگیری می‌کنیم.

بابایی در ارتباط با عواقب چنین تخلفاتی برای صاحبان مهدها در پایان یادآور شد: چنین متخلفانی در اولین مرحله تذکر دریافت می‌کنند، سپس برای پاسخگویی فراخوانده می‌شوند، اما شرط این رسیدگی آن است که مدعی خصوصی وجود داشته باشد. احتمالا عزیزانی که چنین مطلبی را بیان می‌کنند نمونه‌هایی را دیده‌اند و براساس دیده‌ها یا شنیده‌ها این دغدغه را مطرح کرده‌اند. ولی لازمه بررسی سازمان این است که افرادی که به مهدها رجوع کرده‌اند و فرزندان معلول آنها پذیرش نشده‌اند، شخصا به ما گزارش کنند تا ما بتوانیم پیگیری قانونی را از طریق موازینی که داریم، انجام دهیم. 

کد خبر 4573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =