برگزاری هفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران زیرمجموعه رفاه استان گیلان

هفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران زیرمجموعه وزارت رفاه به ریاست آقای علیزاده مدیر کل محترم اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و به میزبانی اداره کل بهزیستی گیلان با محوریت بررسی آسیب های اجتماعی با حضورمهندس کوچکی نژاد نماینده محترم مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی و دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان و مدیران کل زیر مجموعه رفاه تشکیل گردید

در ابتدای این نشست آقای علیزاده مدیر کل محترم اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد : که در ۶ جلسه قبل ۳۳ مصوبه تایید گردید که از این تعداد ۶ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون و ۳ مصوبه مربوط به اداره کل بهزیستی،  ۳ مصوبه اداره فنی حرفه ای، ۲ مصوبه صندوق کارآفرینی امید،  ۲مصوبه بانک توسعه تعاون و یک مصوبه بانک رفاه و یک مصوبه صندوق بازنشستگی و ۱۵ مصوبه مشترک بوده است.

 در ادامه دکتر حسین نحوی نژاد ضمن تشکر از تلاش دولت جهت ساماندهی وضعیت مردم و توسعه همه جانبه کشور به بیان اهم موارد موجود و مرتبط به آسیب های اجتماعی پرداختند:

وی افزود :  به عنوان شهروند همگی با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم و به دلیل چند وجهی بودن آسیب‌های اجتماعی و پیچیدگی راه های اتصال و برخورد با آن نیز بسیار پیچیده است .

مدیرکل بهزیستی گیلان پس از تعریف کلی آسیب‌های اجتماعی ، آن را سبب اختلال در عملکرد خانواده ها دانسته و به بیان شایع ترین آسیب های اجتماعی به شرح ذیل پرداختند .

خشونت به ویژه خشونت های خانگی که شامل رفتارهای عدم منطق ، سلطه گرانه ، قدرت کاذب و غیر قانونمند بوده و خشونت خانگی فقط آزار جسمانی نیست ، آزار های روانی و عدم توجه به نیازهای افراد زیر مجموعه را نیز شامل می گردد که عوامل جسمانی ،روانی ، اجتماعی ، اقتصادی ، تبعیض ها و محرومیت ها نیز می تواند سبب خشونت گردد .

وی افزود : تبعیض و فرصتهای نابرابر اجتماعی سبب تشدید آسیبها در جامعه کنونی شده و نقش بهزیستی و در مجموع شورای هماهنگی در کاهش خشونت ها در بحث پیشگیری اولیه : آموزش مهارت و در بعد پیشگیری ثانویه : مداخلات می باشد که از تعمیق و تشدید اختلال جلوگیری می کند که این مهم از طریق اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های اجتماعی در مناطق آسیب خیزو خانه‌های امن و خانه‌های سلامت دختران صورت می پذیرد . در پیشگیری ثالثیه بهزیستی به توانمند سازی برای افراد آسیب‌دیده می‌پردازد مواردی مانند : اسکان گروه های هدف ، گروه های همیار و ... که جهت جلوگیری و منع برگشت به مراحل قبل می باشد . چالش های ما در این زمینه همسو نبودن سیاست های سازمانی دستگاه های عضو در راستای پیشگیری و کاهش و ناهماهنگی بین بعضی از دستورالعمل ها و قوانین و نبودن منابع جهت توانمند سازی می باشد .

دکتر حسین نحوی نژاد : راهکارهایی را دررفع موارد فوق پیشنهاد نمودند از جمله برنامه ریزی منسجم و هماهنگ بین دستگاه‌ها ، تهیه اطلس آسیب های اجتماعی استان که در دست اقدام می باشد ، افزایش ظرفیت سازمان های فنی حرفه ای ، تدابیر ویژه جهت اشتغال ، اتخاذ تمهیدات ویژه جهت پرداخت تسهیلات و در انتها به سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی علل شیوع ، مراحل منجر به خودکشی ، چالش های مربوط به آن و نقش سازمان بهزیستی در کاهش و مداخلات به هنگام آسیب های مربوط به طلاق و انواع ثبتی و عاطفی آن و اقدامات بهزیستی در این زمینه ، چالش های کودکان کار و خیابان ، اختلالات اضطرابی کودکان ، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی پرداختند و از حاضرین در جلسه درخواست کردند تا با کمک و همراهی و هم سویی مثبت در جهت رفع و کاهش آسیب های اجتماعی به جهت رفاه بیشتر مردم در استان گام برداریم .

کد خبر 4372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد